bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
تنها 20 روز دیگر شاهد برگزاری دو انتخابات مهم خواهیم بود. انتخاباتی که با دوره‌های پیشین، تفاوت‌های آشکار دارد،هنوز تکلیف کاندیداهای مطرح چه در کشور و چه در استان، مشخص نیست.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: تنها 20 روز دیگر شاهد برگزاری دو انتخابات مهم خواهیم بود. انتخاباتی که با دوره‌های پیشین، تفاوت‌های آشکار دارد، چرا‌که هنوز تکلیف برخی از کاندیداهای مطرح چه در کشور و چه در استان، مشخص نیست. در این شرایط حال این سوال پیش می‌آید که آیا ما همچون دوره‌های گذشته شاهد شور انتخاباتی خواهیم بود یا خیر؟ خبرهای تائید نشده حکایت از آن دارد، که تا این لحظه با وجود انتظارهای فراوان به‌هیچ عنوان شور انتخاباتی به استان وارد نشده است و آنهایی که تائید صلاحیت همه شده‌اند، باید با خودشان رقایت داشته باشند.

هر چند در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در 48 ساعت آخر مردم تصمیمشان عوض شد اما در انتخابات مجلس، وضعیت کاملا فرق می‌کند و سلیقه‌ها محلی و منطقه‌ای هستند و نه کشوری. بسیاری در استان امروز سلیقه مدنظر خود را پیدا نکرده‌اند و اگر شرایط به همین منوال باشد، نباید انتظار چندانی از مردم داشت که پای صندق‌های رای حاضر شوند، چراکه که احتمال می‌دهند حضورشان دردی را دوا نخواهد کرد.
نکته مهم لزوم ایجاد فرصت برای حضور مردم است و سران جریان‌های سیاسی هر چه هم داد بزنند و درخواست کنند، نمی‌توانند مردم را راضی کنند. این واقعیتی است که این روزها در کوچه و خیابان شهرهای استان چون فریادی شنیده می‌شود که آنها فرد قابلی برای رای دادن پیدا نمی‌کنند. 

در همین حال اگر بخواهیم توصیفی از فضای حاکم داشته باشیم، باید بگویم گویی آرامش قبل از طوفان بر سپهر سیاست ایران حاکم است. کاندیداها و هوادارانشان همچنان منتظر اعلام رسمی نتایج بررسی‌ها هستند.
نتایجی که هر لحظه به تعویق افتاده و همچنان به شامگاه یا پایان ساعت رسمی امروز منتهی می‌شود تا همچنان در انتظار به سر ببریم.
یکی از فعالان انتخاباتی حوزه بوشهر، گناوه و دیلم معتقد است هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست، با این حال اگر روال به همین ترتیب پیش برود یا باید شاهد رای‌های قومی و قبیله‌ای باشیم و یا شاهدکوچ رای‌دهندگان به حوزه‌های انتخابیه دیگر. هر چند همچنان اخبار غیر رسمی از تائید صلاحیت چند اصلاح‌طلب در این حوزه انتخابیه حکایت می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که برخی کاندیداها با وجود این‌که تائید صلاحیت خود را دریافت نکرده‌اند اما همچنان درگیر فعالیت‌های انتخاباتی هستند.

در حوزه انتخابیه دشتستان نیز وضعیت بهتر از حوزه‌های دیگر نیست. یکی از فعالان ستادی در این حوزه انتخابیه معتقد است در حال حاضر لیست کاندیداها در دشتستان از یک خلاء بزرگ رنج می‌برد. آنجا نیز همه در انتظار لیست نهایی شورای نگهبان هستند.
در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نیز تائید صلاحیت نشدن نماینده کنونی، هوادارنش در شوک فرو برده است هرچند وی که در تهران مشغول رایزنی است با تماس‌های تلفنی به هواداران خود اعلام می‌کند که جای هیچ نگرانی نیست. با این حال رقیب او که در حال حاضر صحنه را خالی می‌بیند با شدت بیشتر فعالیت‌های انتخاباتی خود را پیش گرفته است، گویا او نیز معتقد است که رقیبش بالاخره به او ملحق خواهد شد.
در این شرایط، حوزه انتخابیه کنگان،دیر، جم و عسلویه از دیگر حوزه‌ها پیچیده‌تر است، کاندیدای اصلاح‌‌طلب مطرح در این حوزه هنوز به روشنی نمی‌داند که در این عرصه حضور خواهد داشت یا خیر، با این حال دو کاندیدای اصولگرا در حوزه جنوب استان همچنان مشغول رقابت با یک دیگر هستند.

در همین حال با وجود همه این پیچیدگی‌ها، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت داوطلبی آنها در مرحله قبلی تائید شده بود اما بر اساس نظر شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند.
علی‌رضا حاجب فعال سیاسی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بین این‌که انتخابات آینده نقش بسیار مهمی در سپهر سیاسی ایران دارد، گفت: صف آرایی جناح‌های سیاسی داخل نظام از آن جهت مهم جلوه می‌کند که جناح اصلاح و اعتدال سعی دارد، پس از انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مجلس را نیز از آن خود کند تا دولت بتواند برنامه‌های سیاسی و اقتصادی خود را بدون دغدغه و مانع تراشی مجلس پیش ببرد و در فضای سیاسی کشور پس از برجام این مهم، حیاتی جلوه می‌کند 
وی با بیان این‌که در بزنگاه حساس کنونی که سیل شرکت‌های بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی، به کشور هجوم می‌آورند، یادآور شد: نیازمند تصویب قوانینی هستیم که بندها را از پای سرمایه‌گذاران باز کند و فضای مجلس برای این شرایط باید آرام باشد مجلس باید کشور را از قوانین دست و پا‌گیر و سخنان تندی که ممکن است فضا را برای ورود آنان ناامن جلوه دهد، دور نگه دارد. از طرف دیگر جناح اصولگرا نیز نمی‌خواهد پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات مجلس را نیز به رقبای اصلاح‌طلب خود واگذار کند، به همین دلیل نیازمند شرکت همه جانبه حامیان خود در این انتخابات هستیم.

حاجب همچنین با اشاره به رد صلاحیت‌ها در این دوره گفت: رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان که بسیاری از آنان از نیروهای خدوم، ایثارگر و علاقمندان به نظام و انقلاب هستند دست آنان را برای بستن لیست انتخاباتی خود بسیار تنگ کرده است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق کاندیداهای نشاندارشان رد صلاحیت شدند و شرایط شرکت در یک انتخابات آزاد و عادلانه را از دست داده‌اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نقش شورای نگهبان جهت برگرداندن شور انتخاباتی به فضای سیاسی کشور مهم و حیاتی جلوه می‌کند، از آن جهت که بزرگان نظام همانند مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری‌خواهان حضور پرشور همه مردم و همه سلایق در انتخابات هستند و حتی به مخالفین نیز که دل در گرو رشد و پیشرفت همه جانبه کشور بسته‌اند، توصیه کرده‌اند در انتخابات با تمام توان شرکت کنند.

وی، یادآور شد در این شرایط وظیفه شورای نگهبان است که در پاسخ به ندای رهبر انقلاب برای شرکت گسترده همه مردم در انتخابات در تائید کسانی که صلاحیت آنان به ناحق رد شده است تجدید نظر کنند تا همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند، سرمایه‌های واقعی کشور نیروی انسانی آن است، قدر این سرمایه را بدانند و فضا را برای همه سلایق و جناح‌ها در انتخابات آماده کنند تا آنان بتوانند نیروهای خود را در معرض رای مردم قرار دهند. ملت نیز با امید و نشاط سیاسی کامل به پای صندوق‌های رای حاضر شوند که ان‌شاءالله شاهد انتخاباتی حماسی و در خور شأن نظام جمهوری اسلامی در هفتم اسفند‌ماه امسال باشیم. بدون شک این حضور حماسی و پرشور که پیش زمینه آن، وجود کاندیداهای همه احزاب و سلایق در انتخابات است و می‌تواند نظام را در شرایطی که اکثریت کشورهای منطقه در شرایط جنگ داخلی و ناامنی به سر می برند تا سالها بیمه کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: