bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
با اعلام دیدگاه نهایی شورای نگهبان؛
انتظار، شاید این واژه‌ای بود که در طول چند هفته گذشته بارها و بارها از طرف افراد مختلف شنیده می‌شد، در حالی که برخی‌ خبرهای تائید شده و ناشده‌ای در مورد تائید صلاحیت خود داشتند اما ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: پس از فرصت 20 روزه‌ای که شورای نگهبان به بررسی اعتراض نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده بود، اختصاص داد؛ روز گذشته با اما و اگرها و توصیه‌های فراوان و بازی رسانه‌‌ای که هر دو جریان سیاسی به‌راه انداختند و با تاخیر یک‌روزه، بالاخره لیست نهایی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی فرمانداری‌ها منتشر شد تا شوکی دیگر به فضای انتخاباتی وارد شود، زیرا تفاوت چندانی در عرصه رقابت انتخاباتی به وجود نیامد و به‌نوعی می‌توان گفت جناح اصولگرا تنها بازیگر حاضر در صحنه است.

انتظار، شاید این واژه‌ای بود که در طول چند هفته گذشته بارها و بارها از طرف افراد مختلف شنیده می‌شد، در حالی که برخی‌ خبرهای تائید شده و ناشده‌ای در مورد تائید صلاحیت خود داشتند اما همه چیز بر مدار مخفی‌کاری کامل شورای نگهبان می‌گذشت تا جایی که به گفته یک منبع مطلع در وزارت کشور، حتی وزیر کشور هم بامداد روز گذشته وقتی لیست مد نظر شورای نگهبان را ملاحظه کرد، مطلع شد چه کسی تائید و چه کسی رد شده است. با وجود این، به‌نظر می‌رسد که دست‌کم در استان ما هیچ اتفاقی نیفتاده و میدان برای ترک‌تازی اصولگرایان فراهم شده و آنها می‌توانند با هم رقابت کنند. 

روز گذشته تماس‌های مختلفی با داوطلبان ردصلاحیت شده داشتیم و همه آنها بر این باور بودند که باید قانونمداری کرد اما وقتی این قانون فقط برای یک جریان باشد، دیگر تکلیف چیست و همه آنها نمی‌دانستند که جواب طرفداران و حامیان خود را چه بدهند. برخی از این افراد با بیان این‌که مردم به‌خاطر ما می‌خواستند در انتخابات حضور داشته باشند اما همه این افراد که بیش از دو سال است با ما فعالیت دارند، دیگر برای رای دادن به فردی که نه او را می‌شناسند و نه به وی اعتماد دارند، انگیزه‌ای ندارند.

با این حال، شعار کسی با صندوق‌های رای قهر نکند، همچنان پا برجاست اما این‌که می‌شود مردم را راضی به قهر نکردن کرد، خود حدیث مفصلی است که پاسخ به آن تنها در هفتم اسفندماه مشخص می‌شود. با وجود این، هر چند همه فعالان به نوعی در شوک فرو رفته‌اند اما شاهد واکنش‌هایی از سوی برخی فعالان سیاسی و حزبی بوده‌ایم. در همین خصوص قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان این‌که در لیست نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس افراد شاخص نزدیک به اصلاح‌طلبان همچنان رد صلاحیت شده‌اند، گفت: اگر بناست رقابت عادلانه باشد حتما باید نیروهای قوی و مطرح طرفین با یکدیگر رقابت کنند.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا تصریح کرد: متاسفانه اوضاع اصلاح‌طلبان در رد صلاحیت‌ها بسیار بد بوده است به‌طوری که کمتر کسی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب باقی مانده و تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آنها ردصلاحیت شده‌اند.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوار به بازگشت و تائید نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی هستید، گفت: مسوولان کشور باید برای این مساله فکری بکنند این‌گونه نمی‌شود که یک جناح را حذف کنیم و بعد از رقابتی بودن انتخابات حرف بزنیم. 

هرچند در طول این هفته که شورای نگهبان مشغول بررسی شکایت نامزدهای تائید نشده بود، توصیه‌های فراوانی از سوی مقامات مختلف دولتی مطرح شد اما هیچ تغییری در رویکرد این نهاد نظارتی رخ نداد، چراکه 16 نفر از نمایندگان کنونی مجلس نیز از عرصه رقابت خارج شدند. رد صلاحیت‌ها حتی به لایه دوم نیروهای اصلاح‌طلب در بسیاری از تقاط کشور نیز رسیده است. در استان بوشهر با بررسی‌های مجدد تنها پنج نفر که اکثرا دیدگاه سیاسی خاصی ندارند به عرصه رقابت بازگشته‌اند.

با این حال قائم‌مقام وزیر کشور از تائید صلاحیت نهایی 6 هزار و 180 نفر از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان خبر می‌دهد و می‌گوید: بیش از 51 درصد از ثبت نام‌کنندگان اولیه تائید صلاحیت شدند. در همین حال شواهد نشان می‌دهد در شرایط موجود اصلاح‌طلبان تصمیمی برای قهر با صندوق‌های رای ندارند.
محمد‌جواد حق‌شناس نیز روز گذشته در نشست احزاب عضو دو جبهه اعتدال‌گرایان و جبهه اصلاح‌طلبان با عارف گفت: با وجود رد صلاحیت‌های گسترده که بیشتر شامل فعالان اصلاح‌طلب و معتدل هر دو جریان طرفدار و حامی گفتمان دولت تدبیر و امید بود، باعث انتخاب گزینه تحریم و انفعال در انتخاب پیش رو نشد.

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدال‌گرایان نیز به شخصیت‌های تاثیرگزار همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری اشاره کرد و گفت: این همدلی و همگرایی در سال 91 و در فضای یاس و ناامیدی با حمایت این احزاب و شکستن فضای یخ‌زده سیاسی و اجتماعی در به وجود آمدن حماسه 92 سهم بسزایی را ایفا کرد.
رد صلاحیت سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی از شهرستان‌های دشتی و تنگستان، سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشستان، حمیده عدالت نماینده مجلس ششم، قیصر صالحی نماینده مجلس هفتم از حوزه کنگان، دیر، جم و عسلویه از جمله نقطه‌نظرات شورای نگهبان بوده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: