bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
صحنه انتخابات استان همچنان دستخوش تغییر؛
در این میان به‌نظر می‌رسد صحنه سیاسی استان همچنان دستخوش تغییرات جدی در عرصه انتخابات هفتم اسفندماه باشد. با ردصلاحیت گسترده‌ای که صورت گرفت...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: هفده روز دیگر تا هفتم اسفندماه روز برگزاری انتخابات باقی مانده، در این مدت شوک‌های متعددی به جریان‌های سیاسی وارد شد، شاید به همین دلیل باشد که هنوز آرایش‌های انتخاباتی به‌طور کامل شکل نگرفته است و به تدریج با پایان رسیدگی شورای نگهبان به صلاحیت داوطلبان و همچنین بررسی به درخواست‌های مجدد رسیدگی؛ برخی به‌تازگی لیست‌های انتخاباتی خود را ارائه خواهند کرد. برخی هم مشغول رایزنی با کاندیداهای مستقل هستند.

در این میان به‌نظر می‌رسد صحنه سیاسی استان همچنان دستخوش تغییرات جدی در عرصه انتخابات هفتم اسفندماه باشد. با ردصلاحیت گسترده‌ای که صورت گرفت، به‌ویژه در استان ما که با کمترین تائیدیه‌ها مواجه شد، باعث شده همچنان افق‌ها برای جذب حداکثری مردم کم باشد، مردمی که انتظار داشتند به سلیقه آنها احترام گذاشته شود تا با صندوق‌های رای قهر نکنند. 

در حالی که در استان آنهایی که تائید صلاحیت شده‌اند، همه چیز را تمام شده می‌دانند، صحنه انتخابات استان بدون شک با تغییراتی مواجه خواهد شد. این تغییرات که با توجه به شرایط سیاسی کشور باید مسیری جهت مشارکت حداکثری مردم باشد، این نوید را می‌دهد که به احتمال زیاد دست‌کم سه تا چهار نفر در هر چهار حوزه انتخابیه استان تا روز 27 بهمن‌ماه تائید شوند که این احتمال برای حوزه دشتستان و دشتی بیش از دو حوزه دیگر است. 

در حال حاضر حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم 21 کاندیدای انتخاباتی دارد. کاندیداهای اکثریت آنها از سوی جریان اصولگرا حمایت می‌شوندف برخی نیز چهره‌های ناشناخته هستند و در حال حاضر از حمایت هیچکدام از جناح‌های سیاسی برخوردار نیستند. با وجود این همان‌طور که در گزارشات پیشین که در روزنامه بامداد جنوب منتشر شد، با نگاهی به چهار حوزه انتخابیه به‌جز حوزه دشتستان، رقابت میان اصولگرایان پابرجاست هرچند برخی همچنان معتقد هستند معرفی و ورود اعتدالگرایان که از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار هستند، می‌تواند معادلات اصولگرایان را بر‌هم زند.

در این میان با همه فراز و فرود و حذف و اضافه‌های که ممکن است تا 28 بهمن ادامه داشته باشد، شرایط اصلاح‌طلبان مطلوب‌تر از رقیب دیرینه‌شان است، چراکه در حال حاضر مشغول رایزنی با برخی نیروهای مستقل هستند که از سد شورای نگهبان عبور کرده‌اند و ممکن است در نهایت بر روی یک گزینه اجماع کنند. اتفاقی که ممکن است با اقبال عمومی نیز مواجه شود، چراکه اصلاح‌طلبان پیش از این نیز با اقبال عمومی و تائید مردم مواجه شده بودند و تجربه خوبی نیز در خرداد سال 92 اندوخته‌اند.

اما از سوی دیگر اصولگرایان با شرایطی کاملا متفاوت روبه‌رو شده‌اند، آنها هم در مرکز و هم در شهرستان‌ها با تعدد کاندیداهای انتخاباتی روبه‌رو هستند. کاندیداهای که هر کدام به‌نوعی معتقد هستند، می‌توانند پیروز این انتخابات باشند.
این جریان سیاسی در تلاش است که نهضت انصراف را راه بیندازد اما بعید است که این رویکرد حداقل در استان بوشهر جواب بدهد، چراکه از سوی دیگر برخی از اصولگرایان در بوشهر نظریه عبور از جمیری نماینده اصولگرای کنونی بوشهر مطرح کردند و با معرفی یک کاندیدا که سعی دارند این نظریه را عملی کنند.

هر چند فعالان سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گویند این نظریه چندان جدی نیست و اگر بخواهد جدی شود به‌طور رسمی در رسانه‌ها اعلام می‌شود. گمانه‌زنی‌ها می‌گوید که این جریان سیاسی برای اعلام حمایت از یک گزینه مردد است،شاید به همین دلیل باشد که تاکنون نتوانسته کاندیداهای خود را در چهار حوزه انتخابیه استان معرفی کند و با لیست پیشین که حزب موتلفه معرفی کرده بود، مخالفت شد. با این حال در مرکز خبر می‌رسد که اعتدال‌گرایان 27 بهمن لیست را ارائه می‌کنند.

قدرتعلی حشمتیان رئیس این جبهه می‌گوید که در جلسه روز گذشته با توجه به اطلاعیه جدید شورای نگهبان در خصوص اعلام قطعی کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 27 بهمن‌ماه، لیست این جبهه نیز در همین روز منتشر خواهد شد.
حشمتیان که پیش از این از تائید صلاحیت تنها یک نفر در نتیجه بررسی‌های نهایی شورای نگهبان خبر داده بود، گفت: در لیست اولیه دو نفر از جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان از سوی هیات نظارت تائید شده بود که در نتیجه بررسی نهایی شورای نگهبان تنها یک نفر دیگر تائید شد و از مجموع 30 نفر سه نفر به تائید رسیدند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های واصله در سراسر کشور هم همین وضعیت را داریم، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مشهور تائید نشده‌اند و تعدادی گمنام در سطح کشور از سوی شورا به عرصه رقابت بازگردانده شدند.

البته حشمتیان از تائید علی مطهری در لیست جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان و صدای ملت خبر داد و گفت: به‌دنبال آن خواهیم بود که با کاندیداهای موجود تائید شده از هر سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین و اعتدال‌گرایان که با تفکر ما نزدیکی دارند، لیست خود را منتشر و برای تشکیل مجلسی متفاوت از 9 مجلس دیگر که نه افراط و نه تفریط، اشته باشد و پیروی از خط امام و رهبری هدفش باشد اقدام کنیم.
حشمتیان در پایان یادآور شد: جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان با صدای ملت ائتلاف کرده، با آقای لاریجانی گفت‌و‌گو داشته و با آقای عارف مذاکراتی داشته است و سعی می‌کنیم تیمی را آماده کنیم که بتواند از حضور تندروها در مجلس جلوگیری کند تا مجلسی معتدل و مستقل داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: