bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
سنگ بزرگ نشانه نزدن است و گاهی هم این نزدن، تقصیر سنگ‌انداز نیست و شاید هدف جابجا شود. روز گذشته خبری در خروجی اداره کل راه و شهرسازی بوشهر به‌نقل از سرپرست آن قرار گرفت که فعلا خبری از راه‌آهن احتمالی نیست، چرا که پولی وجود ندارد که چنین پروژه‌ای ساخته شود.
بامداد24: سنگ بزرگ نشانه نزدن است و گاهی هم این نزدن، تقصیر سنگ‌انداز نیست و شاید هدف جابجا شود. روز گذشته خبری در خروجی اداره کل راه و شهرسازی بوشهر به‌نقل از سرپرست آن قرار گرفت که فعلا خبری از راه‌آهن احتمالی نیست، چرا که پولی وجود ندارد که چنین پروژه‌ای ساخته شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی بوشهر درباره آخرین وضعیت راه آهن استان با بیان اینکه اتصال بنادر بوشهر و عسلويه به راه آهن سراسري زمينه بهره‌برداري روزافزون از پتانسيل‌هاي صنايع نفت پتروشيمي منطقه خواهد شد و با تسهيل مبادلات تجاري در رونق بندر تجاري بوشهر نيز بسيار حائز اهميت است، می‌گوید: راه آهن عسلويه- بوشهر- شيراز به طول 630 كيلومتر از 18 قطعه تشكيل شده كه به دليل عبور از مناطق كوهستاني جهت اجرا به اعتباري بالغ بر 3 هزار ميليارد تومان نياز دارد، در حالی كه حجم اعتبارات تخصيصي به هيچ عنوان جوابگوي هزینه آن نیست.

این گفته رستمی موید نظر کارشناسانی است که از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بر این باور بودند که نباید وعده‌های توخالی داد و مردم را امیدوار به آینده‌ای کرد که در بی‌پولی دولت هیچ خروجی‌ای ندارد. راه آهن و رسیدن آن به‌ بوشهر، یکی از آرزوهای قدیمی مردم استان بوده است، اما اینکه چرا این امر محقق نشده است، دلایل بسیاری دارد که در این مخلص نمی‌گنجد.

راه‌ آهن وقتی که با فارس رسید، پس از هشت دهه از اولین سوت آن در ایران بود، شک نداشته باشید پارامترها و مسایلی که در این مسیر وجود دارد، به بوشهری‌ها اجازه نخواهد داد راه آهن به بوشهر برسد. عسلویه هم بهانه‌ای بود که استان فارس موفق شد راه آهن را تا شیراز و بعد هم فیروزآباد بکشد و به‌محض آنکه متضررهای این مساله در تهران متوجه شدند، در مقابل آن ایستادند.

واقعیت آن است که تا زمانی که در تهران دارای قدرت کافی نباشیم، چنین پروژه‌های بزرگی که صدها میلیارد تومان پول می‌بلعد، هیچ وقت در اولویت قرار نخواهد گرفت. هر چند آقای رستمی از هزینه سه‌هزار میلیارد تومانی برای این پروژه سخن گفته است، اما با توجه به‌برخی محاسبات و آنتن‌هایی که قرار است برخی از شهرها مانند برازجان را به راه آهن وصل کند، هزینه آن چند برابر خواهد شد.

برای دولت، با وجود بنادر شهید رجایی، خرمشهر و ماهشهر که به خط ریلی کشور متصل هستند، فعلا نیازی به بندری که به‌دریا متصل باشد، ندارد. در حالی که استاندار بوشهر سال گذشته در اظهارنظری عجیب گفته بود «حاضر است همه چیز را بدهد اما راه آهن را به‌ بوشهر برساند» و از گفت‌وگو با طرف چینی و از موفقیت فاینانس با طرف چینی سخن گفته بود، به‌نظر نمی‌رسد به‌اندازه خراسانی‌ها که با کمک استاندار سیستان و بلوچستان در حال تکمیل راه‌ آهن چابهار سرخس هستند، در طرح خود موفق باشد.

تاكنون 2 قطعه خط ریلی مذکور در استان فارس و 2 قطعه (11 و 12) در استان بوشهر اجرايي گرديده كه به دليل كمبود اعتبارات، فقط قطعه اول (در استان فارس) فعال و بقيه غير فعال مي‌باشند. نکته جالب آن است که آنچه هم ساخته شده است، تاکنون بر اثر بی‌توجهی ویران شده است و دوباره باید میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری کرد تا ویرانه‌های آن ساخته شوند. 

در حالی که سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان می‌گوید «در حال حاضر نمی‌توان تاريخ مشخصي جهت فعاليت مجدد پروژه راه آهن بوشهر عنوان کرد» به‌نظر می‌رسد هنوز راه فراوانی برای یادگیری صحیح مدیریت و اراده‌های موجود در کشور جهت اجرایی کردن پروژه‌ای به‌این سنگینی و بزرگی وجود دارد.

بامدادجنوب تلاش خواهد کرد تا با نگاه کارشناسی حجم پروژه‌های وعده داده شده در دولت تدبیر و امید در استان بوشهر را ارزیابی و خدمت خوانندگان خود ارائه کند تا متوجه شوند که هزینه اجرایی کردن همه آنها بالغ بر 10هزار میلیارد تومان است که به‌اندازه حجم پول موجود در صندوق سرمایه‌گذاری ملی است و مشخص است دولت زیر بار چنین طرح‌هایی نخواهد رفت.

در حالی که ما امیدوار هستیم با گشایشی که در مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد و سرمایه‌های خارجی وارد کشور خواهد شد همه پروژه‌های تعریف شده از قوه به فعل در بیایند، اما بدون وجود راه آهن، ایجاد بندر آزاد بوشهر که هزینه اجرایی آن بیش از چهار هزار میلیارد تومان است، نیز بیهوده است!

ابوعلی زرین قلم

برچسب ها: بامدادجنوب ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: