bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
انتظار حداقلی این است که تصمیم گیرندگان و عوامل فعال تعیین کننده در این دو جبهه سیاسی شرایطی فراهم کنند تا مردم به طور دقیق و جامع از دیدگاه ها و توانمندی های نامزدهای مورد حمایتشان مطلع شده و انتخاب مناسبی داشته باشند.
آغاز تبلیغات انتخاباتی از روز پنجشنبه هفته گذشته فضای سیاسی و اجتماعی استان ار تحت تاثیر خود قرار داده است. هر چند هنوز تنور انتخابات آنگونه که باید و انتظار می‌رفت داغ نشده است، اما فعالیت‌های تبلیغی و تبیینی نامزدها به شیوه‌های سنتی به مانند نصب پوستر و اجرای برنامه های نمادین و برپا کردن ستادهای انتخاباتی چهره انتخاباتی به استان داده است. بررسی های افواهی و تحلیل فضای شبکه های اجتماعی بیانگر این است که بیشتر مردم هنوز به گزینه مطلوب خود نرسیده اند و به خوبی می توان دریافت که در این دوره از انتخابات بیش از هر دوره دیگری نیاز به معرفی بیشتر دیدگاه ها و برنامه های نامزدها احساس می شود. نکته قابل تامل تر این است که هیچ یک از دو جریان سیاسی غالب یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان طرحی برای تحقق این مهم ندارند.

 انتظار حداقلی این است که تصمیم گیرندگان و عوامل فعال تعیین کننده در این دو جبهه سیاسی شرایطی فراهم کنند تا مردم به طور دقیق و جامع از دیدگاه ها و توانمندی های نامزدهای مورد حمایتشان مطلع شده و انتخاب مناسبی داشته باشند. از سوی دیگر این انتظار از نهادهایی چون دانشگاه و تشکل های دانشجویی نیز می رود که در برنامه های مناظره مانند همه طرف های فعال در عرصه انتخابات اعم از نامزدهای اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل را به چالش کشیده و عیار آنها را آشکار کند. باید بپذیریم که چند جلسه خانگی و چاپ پوستر نمی توان سنجه مناسبی برای ارزیابی اندیشه و نوع نگاه یک نامزد انتخاباتی باشد. آنچه در روزهای اخیر از برنامه های اعلامی نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز دیده شده حرف ها و ایده های کلی است که با جستجوی ساده اینترنتی می توان مشابه آن را به وفور دید، در نتیجه این نوع اعلام برنامه به طور قطع نمی تواند هیچ کمکی به انتخاب بهتر مردم کند.

 البته این موضوع جدای این است که بیشتر برنامه هایی که تاکنون اعلام شده از جنس اجرا و در حدود اختیارات قوای دیگر جز قوه مقننه است. به نظر می رسد تشکل های سیاسی و دانشجویی باید چند روز مانده از تبلیغات را مغتنم شمرده و زمینه مناظره هایی با حضور نامزدها و یا نمایندگانشان را فراهم کنند تا درباره دیدگاه های آنها نسبت به قانون اساسی، الزامات توسعه کشور، استان و حوزه انتخابیه اشان، حقوق شهروندی، برون رفت از شرایط سخت اقتصادی کنونی، ارتقاء جایگاه استان و حوزه های انتخابیه آن در معادلات منطقه ای و ملی و موضوعات مهمی از این دست ، اطلاعات دقیقی در دسترس مردم قرار گیرد و در نتیجه آنها بتوانند انتخاب دقیق تر و بهتری داشته باشند. امیدوارم چنین فضایی هر چه سریعتر شکل بگیرد و تبدیل به یکی دیگر از افسوس های پس از انتخابات تبدیل نگردد. به یاد داشته باشیم که این انتخاب تنها یک انتخاب ساده نیست بلکه انتخابی است که می تواند سرنوشت کشور، استان و حوزه های انتخابیه مختلف آن را برای مدت چهار سال تحت تاثیر قرار دهد.  
با این حال باز هم این مردم هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند که چگونه عمل کنند و با انتخاب خود سرنوشت را تعیین خواهند کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: