bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
سه بوشهری در مجلس خبرگان؛
در چهار حوزه انتخابیه استان در حالی که انتظار می‌رفت در دو حوزه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، انتخابات تک مرحله‌ای شد و چهار گزینه‌ای که حمایت‌های سیاسی برخی جریان‌ها و همچنین ارگان‌ها را بر عهده داشتند، به مجلس راه پیدا کنند...
بامدادجنوب- ابوعلی زرین‌قلم: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره از مجلس خبرگان رهبری در کشور و استان برگزار شد. آنچه نتیجه عملی این انتخابات در حوزه مجلس شورای اسلامی بود، راهیابی چهار نفر در هر چهار حوزه انتخابیه بود، این در حالی است که وضعیت در مجلس خبرگان رهبری اندکی فرق می‌کرد. درحالی که استان ما تنها یک نماینده در مجلس شورای اسلامی داشت، در دو حوزه انتخابیه دیگر دو بوشهری به مجلس خبرگان راه پیدا کرده‌اند که بر این اساس باید گفت که در خبرگان رهبری سه بوشهری عضو هستند.

در بوشهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری موفق شد در رقابت با یک کاندیدای غیر بومی منتخب مردم بوشهر در مجلس خبرگان شود. این برای چندمین دوره است که وی موفق شده این مهم را بر عهده بگیرد. از سوی دیگر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نیز که از حوزه فارس در انتخابات خبرگان شرکت کرده بود، با قرار گرفتن در لیست جامعتین موفق شد نظر مساعد مردم این استان را جلب کند و با قرار گرفتن در جایگاه چهارمی به‌عنوان یکی از اعضای خبرگان رهبری در استان فارس راهی این مجلس شود/
آیت‌الله عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان نیز که از حوزه استان اصفهان در خبرگان رهبری حضور پیدا کرده بود، در لیست جامعتین نفر سوم شد و برای یک دوره هشت‌ساله دیگر نماینده مردم استان اصفهان در این مجلس خواهد بود. در حالی سه بوشهری در مجلس خبرگان رهبری حضور دارند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تکلیف به‌شکل دیگری رقم خورد. 

در چهار حوزه انتخابیه استان در حالی که انتظار می‌رفت در دو حوزه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، انتخابات تک مرحله‌ای شد و چهار گزینه‌ای که حمایت‌های سیاسی برخی جریان‌ها و همچنین ارگان‌ها را بر عهده داشتند، به مجلس راه پیدا کنند. در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم در حالی که دو جریان سیاسی و اداری در استان به یک توافق رسیدند، حجت‌الاسلام شیخ عبدالحمید خدری توانست با کسب بیش از 41 هزار رای راهی بهارستان شود. پس از او عبدالکریم جمیری نماینده کنونی این حوزه و کاندیدای اصولگرایان با 34 هزار رای و سید کریم موسوی با 26 هزار رای قرار گرفتند. در مورد نتایج انتخابات در این حوزه هنوز تاییده کامل گرفته نشده است و ممکن است اتفاقاتی در این مورد روی دهد. 

در حوزه انتخابیه دشتستان نیز محمدباقر سعادت کاندیدای موردحمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت با حدود 36 هزار رای بهارستانی شد تا جایگزین موسوی نژاد نماینده ردصلاحیت شده این حوزه شود. سعادت در حالی توانست منتخب مردم این حوزه شود که عملاً این حوزه تخلیه شده بود و همه چیز مهیای یک انتخابات عجیب بود. در این میدان رقابت، غلامرضا مختاری کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان و محمدرضا دهقان‌فرد به ترتیب با 32 هزار و 22 هزار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در این حوزه انتخابیه که روز گذشته انتخابات آن توسط فرمانداری دشتستان مورد تایید قرار گرفت، دیگر نامزدهای حاضر رای‌های بسیار کمتری را کسب کردند تا یکی از حوزه‌های مهم سرنوشت نهایی خود را از همان ابتدا رقم بزند. 

در حوزه دیر، کنگان، جم و عسلویه نیز برای نخستین بار یک خانم راهی بهارستان شد. در این حوزه انتخابیه که هنوز هم اما و اگرهای فراوانی در مورد نتایج آن وجود دارد، سکینه الماسی به‌عنوان گزینه مورد حمایت استانداری بوشهر و همچنین برخی جریان‌های سیاسی توانست بیشترین آرا را کسب کند. نتیجه آرای این حوزه انتخابیه تا زمان تهیه این هنوز تایید نشده است. بر اساس اعلام نتایج نهایی در این حوزه، خانم الماسی با 41 هزار رای توانسته اکثریت لازم را را برای حضور در مجلس کسب کند. حجت الاسلام موسی احمدی نماینده کنونی با35 هزار و حسین بردستانی تنها کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان با 27 هزار رای دوم و سوم شدند. 
اما در حوزه دشتی و تنگستان، سیدکمال الدین شهریاری کاندیدای مورد حمایت برخی از اصولگرایان و حتی اصلاح‌طلبان میانه‌رو در یک میدان به‌نسبت آسان توانست راهی بهارستان شود. هر چند پیش از برگزاری انتخابات و باوجود حضور نیافتن سیدمحمدمهدی پورفاطمی رفتن وی به مجلس قطعی شده بود، اما جریان اصلاحات با قرار گرفتن پشت سر محمد پاکدل، تا اندازه‌ای انتخابات در این حوزه را رقابتی‌تر کرد. شهریاری با بیش از 54 هزار رای، منتخب مردم دشتی و تنگستان شد تا برای سومین بار راهی بهارستان شود. وی در دوره سوم و چهارم مجلس نماینده همین منطقه بود.در این حوزه محمد پاکدل کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت با 27 هزار در رده دوم قرار گرفت. 
با این حال تا زمان تایید نهایی انتخابات توسط وزارت کشور و شورای نگهبان باید صبر کرد و دید که آیا کاندیدها به نتایج به دست آمده اعتراض خواهند کرد یا آنکه هر چهار حوزه استان در نهایت تایید خواهند شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: