bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
پس از شکست توسط مردم؛
با وجود استقبال مردم از لیست مورد حمایت جریان سیاسی اصلاح‌طلب در مرکز و برخی از شهرستان‌ها، کاندیداهای اصلاح‌طلب با رای بالایی راهی بهارستان شدند اما روزنامه وطن امروز...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: حماسه‌ای که مردم در روز هفتم اسفند خلق کردند، در تقویم سیاسی کشورمان ثبت خواهد شد تا همگان بدانند که می‌توان تحت هر شرایطی به مشارکت مردم و حرکت‌های مدنی ایمان داشت و باید پیگیر مطالبات و خواسته‌های به حق خود بود. حمایت و رای مردم به نفع یک جریان سیاسی در رسانه‌ها با بازتاب‌های گوناگون مواجه شد. 
با وجود استقبال مردم از لیست مورد حمایت جریان سیاسی اصلاح‌طلب در مرکز و برخی از شهرستان‌ها، کاندیداهای اصلاح‌طلب با رای بالایی راهی بهارستان شدند اما روزنامه وطن امروز؛ متعلق به جریان اصولگرا با تکیه بر ادعای پیشین خود مبنی بر حمایت داعش و بهائیت از جریان روشنفکر جامعه ایران نوشت: «در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی، 7 اسفند ایرانیان شاهد تجربه جدید و متفاوتی از گذشته بودند. برای نخستین‌بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم نامزدهایی را برای مجلس برگزیدند که در مجموع به جریان سیاسی منتقد دولت (اصولگرایان) تعلق دارند».! 

تحلیلگر روزنامه وطن امروز در ادامه می‌نویسد: «نومحافظه‌کاران که ائتلافی از الیگارشی و اصلاح‌طلبان است در یک سال گذشته بسیار به نتایج سیاسی و انتخاباتی برجام امیدوار بودند و گمان می‌کردند با برنامه‌ریزی می‌توانند آنچه را که خود برد سیاسی تلقی می‌کنند محلی برای جلب افکار عمومی و جذب جامعه به سوی خود قرار دهند. بنا براین با این تصور با تمام نیرو وارد عرصه انتخابات شدند تا مجلسی متشکل از هم‌پیمانان الیگارشی و نومحافظه‌کاری را تشکیل دهند.» 
گویا این تحلیل‌گر فراموش کرده است که نیروهای دست اول جریان اصلاح‌طلب از رقابت در این عرصه بازماندند و به‌نوعی با ذخیره‌های خود پا به این عرصه گذاشتند. 
این روزنامه مدعی می‌شود «اصلاح‌طلبان از تمام نمادها و نیروهای خود بهره بردند؛ از رسانه‌های خرد جدید مانند تلگرام و اینستاگرام گرفته تا رسانه‌های بین‌المللی! همه را به استخدام گرفتند و معتقد بودند با این ائتلاف الیگارشیک، محال است شکست بخورند! اما نتیجه انتخابات سراسر کشور گونه دیگری رقم خورد. به‌گونه‌ای که اکنون به جای مجلس ششم به چیزی شبیه مجلس پنجم می‌اندیشند.!»

روزنامه کیهان نیز با ادعای پیروزی جریان اصولگرا در انتخابات هفتم اسفند، در تحلیل روز گذشته خود نوشت: این‌که جریانی «سبز ساختار شکن»، «بنفش شبه‌معتدل»، و «آبی ملغمه‌ای» شود و در حالی که ادعا می‌کند اکثریت با ماست و ما «بی‌شماریم» از رنگی به رنگی درآید و آخر سر هم بعد از هر رنگ عوض کردن‌ها دست به دامن طیف خاکستری شود، هیچ هویت با ثباتی برای آن جریان باقی نمی‌گذارد.!!
خبرگزاری فارس نیز با تاکید براین‌که پیروزی برندگان انتخابات‌، صرفا در فضای مجازی است و در عالم واقعیت شکست خورده‌اند، نوشت: رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب که تقریبا از نتیجه انتخابات سراسری مایوس شده‌اند، تلاش دارند تا نظیر انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با هیاهو و ایجاد فضای هیجانی درباره آرای تهران، نوعی ذهنیت پیروزمندانه در بدنه اجتماعی خود ایجاد کنند و اگرچه در شرایط کنونی توان و ظرفیت اقدامات خیابانی را ندارند اما تلاش می‌کنند تا در فضای مجازی چنین ذهنیتی را در قالب مطالب و تصاویر و کلیپ‌ها و... تا حد امکان گسترش دهند.!!

این رسانه مدعی شد؛ حقیقت این است که این پیروزی مجازی صرفا در همان فضای مجازی و برای چند روزی کاربرد دارد و در عالم واقع آنچه نصیب اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شده چیزی جز ناکامی قابل توجه و شکستی غیرقابل باور نیست!، چرا‌که اگر هدف غایی هر انتخابات را به دستگیری سکان اداره یک نهاد (مثل مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان) در نظر بگیریم، جریان اصلاح‌طلب و دولت در این انتخابات قاطعانه ناکام مانده است. مجلس خبرگان که جای خود دارد، برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب است که یک دولت مستقر در نخستین دوره خود نتوانسته است گفتمان مجلس را با خود همراه سازد.! حال اگر عده‌ای بخواهند نام چنین ناکامی بزرگی را پیروزی بگذارند، منطقی جدید و البته عجیب و غریب است!
گفتنی است این نگاه رسانه‌های جریان خاص در کشور ما بی‌سابقه نیست، چراکه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با تیترهای اینچنینی به استقبال دولت یازدهم آمدند، رویکردی که بدتر از شکست است.
با این حال تحلیلگران با نگاه به نتایج انتخابات پیروز واقعی را مردم می‌دانند که با تصمیم به جا و درست خود این حماسه تاریخی را خلق کردند و صرفا دیدگاه‌های همه اصولگرایان مبنی بر پیروزی نیست. یک نامزد اصولگرای مجلس دهم در واکنش به شکست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند، تاکید کرد: مهم‌ترین ضعف درباره لیست ائتلافی اصولگرایان غرور و خودشیفتگی بیش از حد به انتخابات بود که سبب شد آنان آمادگی لازم و مطابق با حقایق را در انتخابات نداشته باشند.

محمد خوش‌چهره درباره دلایل شکست ائتلاف بزرگ اصولگرایان در دو انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، گفت‌: دلایلی زیادی در این خصوص مطرح است که اشاره به تمامی آنها یک بحث مفصل و جدی را در خصوص روند فعالیت‌های کلی اصولگرایان از گذشته تاکنون می‌طلبد که نمی‌توان آن را در یک جمله محدود کرد.
الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این‌باره می‌گوید: حضور شکوهمند مردم در انتخابات هفتم اسفند، زمینه را برای چانه‌زنی موفق و کارآمد دولت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای دفاع از حقوق حقه مردم ایران هموار کرد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: مردم نشان دادند به‌خوبی از اهمیت صندوق آرا برای رسیدن به خواسته‌های خود، آگاه هستند و از ظرفیت‌های نظام برای رسیدن به مطالبات قانونی خود به درستی بهره می‌گیرند. نیروهای اصلاح‌طلب نیز با حمایت از ایفای وظایف قانونی دولت، در پاسخ به نیازهای گوناگون مردم، با یکپارچگی و انسجام خود، زمینه‌ساز این رفتار شکوهمند انتخاباتی شدند. در همان حال که رقبای سیاسی آنان از روش‌هایی بهره گرفتند که بر شدت اهمیت حضور مردم در این شرایط افزوده است.
کولایی در پایان تاکید کرد: فارغ از نتایج آرا، همه نیروهای سیاسی باید با همدلی و همسازی، برای تحقق موازین قانونی در کشور و اجرای اصول مختلف قانون اساسی همت خود را به کار گیرند و ملت بزرگ ایران را که با هوشیاری و آگاهی، این حماسه تاریخی و عبرت‌آموز را آفرید، در مسیر تحقق خواسته‌ها و مطالباتش گامی دیگر به پیش ببرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: