bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
احمدی در پایان خاطر‌نشان کرد: قیمت انواع آجیل و خشکبار در نمایشگاه‌های بهاره در مقایسه با قیمت مغازه‌ها در سطح شهر ۱۵درصد کمتر است...
بامدادجنوب- جواد شکریان: آجیل و خشکبار از جمله کالاهایی است که در آستانه شب عید، متقاضیان زیادی پیدا می‌کند. البته دامنه متقاضیان این کالا چندان گسترده نیست و به‌دلیل بالا بودن قیمت و کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های گذشته، برخی از این اقلام که قیمت بالایی دارند، مشتری چندانی هم ندارند. بوشهر هم از این قاعده مستثنی نیست. قدرت خرید مردم استان بوشهر نیز در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته و همین امر ممکن است تقاضا برای آجیل شب عید را دستخوش تغییرات کند اما از این حقیقت نمی‌‌توان گذشت که آجیل شب عید، همواره مشتریان خاص خود را دارد.
هر سال شب عید که فرا می‌رسد، تقاضا برای خرید برخی از کالاها از سوی مردم بالا می‌رود و همین امر سبب می‌شود که بازار خرید و فروش این کالاها رونق گیرد. این در شرایطی است که قیمت برخی اقلام آن به اندازه‌ای بالا است که قدرت خرید مردم کفاف نمی‌دهد و بازار این کالاها نیز کساد است.

گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد، خشکباری که طی هفته‌های اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، محصولاتی مانند فندق، بادام و طبق اعلام برخی بادام زمینی است. 
قیمت هر کیلوگرم بادام با یک ماه قبل پنج تا شش هزار تومان گران شده، بادام زمینی هم از یک ماه پیش افزایش قیمت داشته است. مغز فندق تقریبا در هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان گران شده و فندق با پوست نیز در هر کیلوگرم بین چهار تا پنج هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
در این زمینه، رئیس اتحادیه خشکبار از افزایش 10‌۰درصدی برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار خبر داد و افزود: متاسفانه مردم در شرایطی که دیگر رمقی برای خرید خشکبار ندارند، قیمت‌ها همچنان رو به بالا می‌رود. مصطفی احمدی با بیان این‌که در مقایسه با سال گذشته قیمت برخی از اجناس در این بازار حتی ۲۰درصد هم افزایش داشته است، توضیح داد: به‌دلیل خشکسالی میزان تولید برخی اقلام مانند تخمه کاهش یافته بنابراین اکنون در بازار شاهد افزایش قیمت این محصولات هستیم.
وی در گفت‌وگو با اقتصاد پرس با تاکید بر این‌که اکنون انواع آجیل و خشکبار به‌ وفور در بازار وجود دارد و نگرانی بابت تامین نیاز شب عید نداریم، خاطر‌نشان کرد: بازار آجیل و خشکبار رونقی ندارد و کاملا راکد است. امیدوارم در اسفندماه و شب عید این بازار رونق دوباره خود را باز یابد. 

احمدی در پایان خاطر‌نشان کرد: قیمت انواع آجیل و خشکبار در نمایشگاه‌های بهاره در مقایسه با قیمت مغازه‌ها در سطح شهر ۱۵درصد کمتر است.
وی در ادامه قیمت پسته کله‌قوچی و فندوقی را به ترتیب ۴۳ و ۳۲ هزارتومان اعلام کرد و گفت‌: مغز بادام شور ۳۵ هزارتومان و تخمه کدو مشهدی ١٧ هزاراست. قیمت مغز بادام ایرانی ٣٨ هزارتومان و قیمت بادام منقا نیز کیلویی۲۰ هزار تومان است.
گفتنی است این قیمت‌ها مربوط به عمده‌فروشی بوده و انواع آجیل بیش از این مبلغ به فروش می‌رسد.
بر اساس این گزارش قیمت انواع خشکبار بسته به کیفیت و سایز آنها با یکدیگر متفاوت است، ضمن این‌که در هر یک از این مغازه‌ها قیمت برخی از خشکبار و انواع آجیل با مغازه دیگر متفاوت و قیمت‌های درج شده در این گزارش مربوط به انواع با کیفیت محصولات و به شرح زیر است:
آجیل مشکل‌گشا ۱۸ هزار تومان، آجیل شیرین ۲۷ هزار تومان، آجیل مخلوط ۴۵ هزار تومان، بادام پوست کاغذی بو داده ۳۵ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۳۲ هزار تومان، تخمه ژاپنی درشت و یک دست ۳۴ هزار تومان، فندق ایرانی ۴۴ هزار تومان، بادام هندی ۳۸ هزار تومان، بادام هندی با کیفیت و درشت ۴۴ هزار تومان، انجیر ریز ۱۸ هزار تومان، بادام زمینی ۱۲ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی ۲۵ هزار تومان، مغز فندق ۶۵ هزار تومان، مغز فندق شور ۶۷ هزار تومان، فندق ایرانی ۴۸ هزار تومان، فندق با پوست ۴۰ هزار تومان، مغز گردوی اعلا ۵۰ هزار تومان، پسته فندقی خام ۳۵ هزار تومان، پسته کله قوچی ۳۸ هزار تومان، پسته شور اعلا ۴۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۴۲ هزار تومان، کله قوچی خام ۴۴ هزار تومان، پسته اکبری ۴۲ هزار تومان، اکبری ۶۰ هزار تومان، اکبری ۴۸ هزار تومان، اکبری خام ۶۰ هزار تومان، اکبری ۵۰ هزار تومان(قیمت پسته‌ها بسته به سایز و دهان باز بودن یا بسته بودن متفاوت است) کشمش سبز ۱۴ هزار تومان، کشمش سبز ۱۰ هزار تومان، مغز پسته ۵۶ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۷ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی اعلا ۲۲ هزار تومان، مویز ملایر ۱۲ هزار تومان، کشمش سبز ملایر ۱۳ هزار تومان، مویز همدان ۲۵ هزار تومان، مویز سیاه ۱۰ هزار تومان، مویز سرخ ۱۰ هزار تومان، گردو پوست کاغذی ۲۹ هزار تومان، بادام سنگ ۱۰ هزار تومان، توت ۲۸ هزار تومان، نخودچی و کشمش مخلوط ۱۰ هزار تومان، نخودچی با پوست پنج هزار و تومان و نخودچی هشت هزار تومان.

برچسب ها: اقتصاد ، آجیل ، عید
نام:
ایمیل:
* نظر: