bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
در تعطیلات نوروزی صورت گرفت؛
سالی که نکوست از بهارش پیداست. شاید این جمله بتواند شروعی برای اولین گزارش سیاسی روزنامه بامدادجنوب در سال جدید باشد. متاسفانه حوزه سیاسی استان در سال جدید و در حالی که استان میزبان صدها هزار هم‌وطن نوروزگرد بود، آزمون خوبی پس نداد و آنچه برآیند رفتارهای اخیر مسوولان استانی بود، باعث شد تا صدای اعتراض بسیاری بلند شود.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین قلم: سالی که نکوست از بهارش پیداست. شاید این جمله بتواند شروعی برای اولین گزارش سیاسی روزنامه بامدادجنوب در سال جدید باشد. متاسفانه حوزه سیاسی استان در سال جدید و در حالی که استان میزبان صدها هزار هم‌وطن نوروزگرد بود، آزمون خوبی پس نداد و آنچه برآیند رفتارهای اخیر مسوولان استانی بود، باعث شد تا صدای اعتراض بسیاری بلند شود.

در حالی که این انتظار می‌رفت که پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اندکی آرامش در صحنه سیاسی و مدیریتی استان شاهد باشیم، گویا الآن همه چیز رو به راه است و وضعیت معیشتی، اقتصادی و طرح‌های توسعه‌ای به ثمر نشسته و نوبتی هم که باشد، نوبت جابجایی چند فرماندار و برداشتن چند نفری و گماشتن برخی از همولایتی‌ها و دوستان به جای آنهاست. شاید سال 1394 که استان به قهقرا رفت و باوجود مدیریت خوب دولت در سطح کلان اما این مدیریت در سطح استان به شدت ضعیف ظاهر شد، آقایان به قبله دعا رفته و انتظار دارند بر ناکارآمدی خود با این «تغییرات» و شما بخوانید جابجایی دوستان و گماشتگان، مدیریت!! و به عبارت بهتر قدرت خود را به رخ دیگران بکشند. 

البته در سطح کشوری، آنچه در حوزه کلان سیاسی و اقتصادی گذشت دارای نکات و پیام‌های مهمی بود. اعلام سال جدید به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی توسط رهبر انقلاب و سپس بسط این مساله در دیدار با مسوولان نظام که شامل انتظارات ایشان بود، انتظارها در این حوزه را بسیار زیاد کرد، اما باید دید که در این حوزه در استان ما قرار است اتفاقی بیفتد و در حوزه «اقدام و عمل» بیش از آنکه شاهد کارهای زیربنایی و توسعه‌ای باشیم، به سراغ تغییر مدیران، به‌خصوص فرمانداران، معاونان آنها و بخشداران رفته و در نهایت به مردم اعلام کنیم که کار ما درست بود!!

«جابجایی» دو فرماندار و تغییر یکی از آنها و گماشتن دوستان و نزدیکان به سمت‌های مختلف البته جای تعجب نداشت و از چند ماه پیش انتظار آن می‌رفت. در حالی که تلاش‌های یک ساله مصطفی سالاری برای تغییر چند مدیرکل که به زعم وی با او «همراه» نیستند با پاسخ‌های محکم وزارتخانه‌ها مواجه شده است، او به سراغ جایی آمده که حق امضا دارد و می‌تواند جابجا کند، منصوب کند و یا بازنشسته کند. 
با این حال ما در تعطیلات نوروز شاهد جابجایی در حوزه فرمانداری‌های استان بوده‌ایم تغییراتی که انتقاداتی نیز به همراه داشت و به گفته برخی سالاری به این دلیل در تعطیلات سراغ این جابجایی‌ها رفت که رسانه‌ها حضور پررنگی نداشته باشند و بتواند با کمترین حاشیه‌ها، تغییرات مدنظر خود را اعمال کند. فارغ از میزان توانایی افراد منصوب شده که باید دید در آینده چه امتحانی پس خواهند داد، این سوال همواره وجود داشته است که میزان دخالت‌های صورت گرفته توسط استانداری در ریز مسائل بدون آنکه شاهد تحولی عمیق و جدی باشیم، چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

در همین حال پایگاه خبری خلیج‌فارس در گزارشی تحلیلی در این مورد نوشت: استاندار بوشهر در اقدامی قابل تامل، همزمان با انتصاب فرمانداران جدید، معاونان و بخشداران آن ها را نیز منصوب می‌کند؛ اقدامی که به عقیده برخی تحلیلگران اختیارات مدیران ارشد شهرستان‌ها را تنزل داده و طبق شنیده‌ها، نارضایتی‌هایی حتی در میان برخی منصوبان جدید در پی داشته است.
با تایید گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، استاندار بوشهر اواسط هفته (گذشته) فرمانداران جدید بوشهر، گناوه و کنگان را منصوب کرد. در همین حال 11فروردین نیز قبل از آنکه عباس جمشیدی به عنوان سرپرست فرمانداری مرکز استان معارفه شود، طی حکمی از سوی سالاری، مریم قربانی به عنوان معاون عمرانی وی و محمود رضایی از کارشناسان محیط زیست و نزدیکان رئیس دفتر استاندار، به عنوان بخشدار ویژه خارگ تعیین شد. طبق شنیده ها، گزینه های بخشداری مرکزی بوشهر و معاون جدید سیاسی فرمانداری این شهرستان هم تعیین شده که به دلیل برخی ملاحظات، معارفه شان به چند هفته پس از استقرار عباس جمشیدی موکول گردیده است.

همچنین در شرایطی که هنوز سیدعلی پاکنژاد به‌عنوان سرپرست فرمانداری گناوه رسما معارفه نشده، خبرهایی مبنی بر صدور حکم «عبدالرضا بازهوایی» به‌عنوان معاون سیاسی - اجتماعی فرمانداری یا بخشداری مرکزی این شهرستان در فضای سیاسی گناوه مطرح شده است. همچنین خبر می‌رسد حکم حسین امیری بخشدار مرکزی به عنوان معاون سیاسی فرمانداری گناوه هم نهایی شده است.
از ابتدای دولت یازدهم، فرمانداری گناوه دو معاون سیاسی داشته است، یکی فتح الله نوروزی که پس از کشمکش‌های سیاسی در این شهرستان معارفه گردید و پس از مدتی به فرمانداری جم منتقل شد، سپس محمد ندومی که در مردادماه امسال عهده‌دار این معاونت شد، اما پس از انتخابات اسفندماه، کنار رفت.

همچنین طبق خبرهای دریافتی، گزینه جدید برای چند بخشداری استان هم مشخص شده که در خصوص یکی از آنها تغییر فرماندار شهرستان محتمل است، از این رو فرماندار بعدی اختیاری در خصوص معرفی بخشداران خود ندارد. البته نظیر چنین اقداماتی در دوره استانداری مصطفی سالاری مسبوق به‌سابقه است؛ طوری که پیش از انتصاب معاونان سیاسی امنیتی، توسعه مدیریت و امور عمرانی، اغلب مدیران زیرمجموعه معاونت‌ها توسط استاندار معارفه شدند.
با این حال، فارغ از توانمندی، مقبولیت و تاثیرگذاری اشخاص جدید، انتظار می رفت استاندار به فرمانداران منصوب خود اعتماد داشته باشد و اجازه دهد آنها پس از استقرار در این سمت، گزینه‌های مورد نظرشان را جهت صدور حکم به وی معرفی نمایند؛ یا در حالت خوشبینانه، با اندکی شکیبایی در انتصابات، اینگونه به افکار عمومی پیام داده می‌شد که گزینه‌های معاون فرماندار و بخشداری، با هماهنگی فرمانداران جدید صورت می‌گیرد؛ در حالی که اکنون قبل از معارفه مدیران جدید دولت در شهرستان‌ها، بعید است فرصتی در اختیارات فرمانداران جدید بوده باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: چنان که براساس خبرهای جسته و گریخته، این رویکرد استاندار بعضا نارضایتی‌هایی در میان برخی منصوبان هم در پی داشته که گویا انتظار داشتند دست کم در حد تعیین معاون و بخشدار اختیاراتی داشته باشند. حتی طبق خبرهای واصله، دامنه این نارضایتی به برخی منتخبان مجلس هم کشیده شده است.
آنچه مشخص است گل یا پوچ سالاری با فرمانداران، معاونان آنها و بخشداران حامل نکات عمده‌ای است که نتایج آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. سالاری در حال معامله کردن برای ماندن است و رفتار او نشان می‌دهد که اگر می‌خواهد برود هم در صدد است تا به گفته نزدیکانش، مهره‌های خود را بچیند و بعد برود که البته این هم تعبیر درستی در مورد همشهریان ما که در سیستم سیاسی استان قرار دارند و با یک امضا جابجا می‌شوند و حق هیچ انتخابی هم ندارند، نیست و باید به به کرامت انسان‌ها هم احترام گذاشت. 

نام:
ایمیل:
* نظر: