bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
تغییرات و جابهجایی ها،صدای شهرستان ها را در آورد؛
حامیان دولت در تنگستان، گناوه و دشتستان اعتراض خود را نسبت به عملکرد مدیریت استان اعلام کردند...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: تغییر تحولات جابه‌جایی‌ها و انتصابات جدید در استان، در رسانه‌ها و فضای مجازی و همچنین در جامعه باز خورد و واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشت. هر چند پس از رسانه‌ای شدن اعتراض‌ها برخی مدیران استانداری اعلام کردند که این جابه‌جایی‌ها با رضایت کامل مدیران مربوطه انجام شده است اما کافی بود چند روزی بگذرد تا صدای مردم در گوشه کنار استان بلند شود و حتی حامیان دولت نیز نسبت به رفتارهای اخیر به‌شدت معترض شده‌اند. 
عملکرد استانداری بوشهر در طول دو هفته گذشته در جابه‌جایی برخی نیروها و همچنین ناتوانی در توسعه متوازن در استان باعث شد تا صدای اعتراض بسیاری از فعالان مدنی، تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع، حامیان دولت و اصلاح‌طلبان در بیاید. این اعتراضات چنان‌که شنیده شده حتی شامل برخی منتخبان مجلس شورای اسلامی هم شده و آنها اعتراض خود به رویکرد تک‌سالارانه در مجموعه مدیریتی استان که محدود به دو سه نفر شده، را اعلام کرده‌اند. 

هفته‌ای که گذشت را باید هفته بیانیه‌های اعتراضی نامید، بیانیه‌هایی که هر کدام از آنها در خود پیام به‌خصوصی را داشت. دست‌کم در 24 ساعت گذشته دو بیانیه مهم منتشر شده است، یکی از طرف حامیان دولت و ستاد تدبیر و امید در شهرستان تنگستان که به عملکرد فرماندار و همچنین نگاه مدیریت استان برای جانشینی وی معترض بودند و بیانیه دوم هم در برگیرنده اعتراض گروهی از اصلاح‌طلبان و حامیان اعتدال در استان بود که در فضای مجازی منتشر شد.
نکته جالب در هر دو بیانیه که خطاب به رئیس دولت منتشر شده، فامیل‌بازی، پارتی‌بازی، عملکرد نامناسب و عدم استفاده از نیروهای شایسته شهرستان‌های مختلف و همچنین بی‌توجهی به اعضای ستادهای تدبیر و امید در مناطق مختلف اشاره شده بود. در هر دو بیانیه هشدار داده شده که روند در پیش گرفته شده در استان باعث شکست دولت تدبیر و امید در انتخابات بعدی خواهد شد.
در این میان اما اعتراض‌های دیگری هم در طول یک ماه گذشته به نحوه عملکرد مجموعه مدیریتی استان منتشر شده است. از یک‌سو گناوه‌ای‌ها به‌خاطر بی‌اهمیتی مدیران دولتی در نوروز به این شهر و همچنین برخی عزل و نصب‌ها معترض بودند و از سوی دیگر هم جمی‌ها بودند که نه فرماندار و نه معاون وی اهل جم نیستند و نسبت‌هایی با برخی از مسوولان استانداری دارند. دشتستانی‌ها و به‌خصوص برازجانی‌ها نیز استاندار را شهردار بوشهر خطاب کرده و نسبت به بی‌اهمیتی وی به خروجی‌های شهر برازجان که در تعطیلات عید جان یک خانواده را گرفت، معترض هستند. البته ناگفته نماند که دیلمی‌ها و دیری‌ها نیز اعتراضات خود را به شکل‌های مختلف اعلام کرده‌اند. 

نامه سرگشاده شماری از حامیان دولت تدبیر و امید در تنگستان که در انتخابات سال 92 در ستاد حسن روحانی فعالیت می‌کردند، شاید در برگیرنده نکات مهمی باشد. در بخشی از این نامه آمده است. «در بدو امر تغییرات مدیریتی در استان علیرغم استقبال لفظی از پیشنهادات و مشاوره‌هایی که به جنابعالی منتقل شد، انتصابات به‌گونه‌ای رقم خورد که متاسفانه با گذشت بیش از نیمی از عمر دولت یازدهم، نه تنها شاهد پیشرفت در تنگستان نبوده‌ایم بلکه به دلیل سوء مدیریت و عدم به‌کارگیری افراد توانمند و لایق در بسیاری زمینه‌ها عقب گرد داشته‌ایم.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است؛ «تغییرات مدیریتی در تنگستان -جز در مواردی نادر- به هیچ وجه در جهت تحقق وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید صورت نگرفته و به نظر می‌رسد روابط دوستانه، فامیلی و رفاقتی نقش تعیین کننده‌ای در این انتصابات و چینش و آرایش مدیران در طول تصدی شما به‌عنوان استاندار داشته که آنهم از ناحیه فردی صورت می‌گیرد که در دولت قبل مسوولیت یک اداره در تنگستان را به عهده داشت و بدون ذره‌ای تلاش در جهت روی کار آمدن دولت ره صدساله را یک شبه پیمود و با استفاده از دسترنج دیگران و بدون کمترین تجربه در وزارت کشور تمام عزل و نصب‌ها را مطابق میل و سلیقه شخصی خود هدایت می‌کند و مسوول ارشد شهرستان نه تنها نقشی در این زمینه نداشته بلکه کاملا منفعل عمل کرده و در برنامه‌های مختلف باعث زیر سوال رفتن اقتدار و جایگاه دولت شده است. اکنون که طبق اطلاعات واصله بنا به هر دلیلی تصمیم به تغییر در مجموعه فرمانداری در سطح فرماندار و معاونین و بخشداران گرفته‌اید باز هم اخبار ناخوشایندی به گوش می‌رسد.

چه شد وعده به‌کارگیری نیروهای لایق و توانمند تنگستانی در سطح مدیران استانی؟ چرا تنگستان که شهرت و آوازه‌اش رمز شهرت و شناسه استان بوشهر در کشور و دنیاست به دست فرزندان نخبه، برومند، لایق و بااستعداد خود اداره نشود؟ بن بست انزوا و به حاشیه راندن شایستگان و نخبگان تنگستان در چرخه مدیریت شهرستان و استان قراراست تا کی ادامه یابد؟آیا واقعا شایستگان تنگستانی در دولت تدبیر و امید نباید سهمی در مدیریت استان و شهرستان خود داشته باشند؟ و اگر دارند کف و سقف این سهم چیست و کجاست؟»
از سوی دیگر جمعی از اصلاح‌طلبان گناوه نیز با انتشار یک نامه در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به رویدادهای اخیر نشان داده‌اند. در نامه اهالی گناوه آمده است؛ «جناب استاندار روی سخنم با شماست، آیا در شرایطی که شهرستان گناوه در تب و تاب هجوم مسافران و گردشگران نوروزی به زحمت نفس می‌کشید چه جای تغییر فرماندار بود کاری ندارم که فرماندار جدید چه هست و کی هست اما گناوه به‌عنوان قطب تجاری و گردشگری استان بوشهر باید بهتر دیده شود.»
در ادامه این نامه نیز آمده است؛ «شهر گناوه در یازدهمین روز از تعطیلات نوروز همچنان مملو از مسافر نوروزی و پرترافیک است بجای رسیدگی بیشتر به کاستی‌ها و کمبودهای زیرساختی برای خدمات رسانی بهتر شوک تعویض فرماندار به مجموعه مدیریتی شهرستان وارد می‌شود جناب استاندار این یعنی بی‌توجهی محض به آینده و پیشرفت بندر تجاری -توریستی گناوه برداشت ما این است که جناب استاندار از حضور میلیونی مسافران و گردشگران نوروزی را در گناوه بی‌اهمیت می‌داند و به‌جای این‌که به ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه امکانات برای جذب بیشتر گردشگران اهتمام ورزد به فکر تعویض و جابه‌جایی نیروها است. لطفا عینک خود را بردارید و به گناوه طور دیگری نگاه کنید.»
پیش از این نیز اهالی دشتستان با انشار نامه‌ای مفصل اعتراض خود را به مدیریت ارشد استان رساندند. در نامه اهالی دشتستان با یادآوری برخی کمبودهای این شهرستان آمده است؛ «جناب استاندار چرا شما خود را بی‌خیال نشان داده‌اید؟ مردم تا کی باید در جاده‌های ناایمن تلف شوند؟ چرا برای دشتستان بودجه نیست؟ جناب استاندار چرا تمام بودجه و وقت استانداری معطوف به شهر بوشهر شده؟ جناب استاندار متاسفانه در این تصادف دو خانواده پدر و مادر خود را از دست دادند. پدر و مادری فرهنگی و واز یک سو وکیل دادگستری. جناب استاندار می‌دانم که طرح‌های شهر بوشهر برای شما وقت و بودجه‌ای نگذاشته ولی چند سوال دارم که متاسفانه ذهن بسیاری از مردم دشتستان بزرگ را درگیر کرده و آن اینست که جان مردم در جاده‌های ناایمن استان مهم است یا افتتاح خروجی‌های بوشهر که الحمدالله یکی به بهره‌برداری رسیده و دیگری نیز طبق گفته‌های شما در این سال به بهره‌برداری می‌رسد؟! جناب استاندار چرا شهرستان‌های استان از جمله دشتستان بزرگ از هدایای میلیاردی شما به مانند مجموعه‌های شهر بوشهر (به‌طور مثال شهرداری بوشهر با 80 میلیارد تومان هدیه از استانداری استان!!!!) بهره‌ای ندارند؟جناب استاندار چرا استانداری برای کوچه‌های خاکی شهر بوشهر بودجه دارد و نهضت آسفالت در این شهر امسال به اتمام می‌رسد ولی جاده‌های نا‌ایمن دشتستان و استان به حال خود رها می‌شوند؟؟؟ 

در همین حال روز گذشته بیانیه‌ای با امضای «جمعی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون استان بوشهر» خطاب به رئیس‌جمهور منتشر شد که در بخشی از آن آمده است: «چرا باید به‌دلیل قرابت فامیلی استاندار با بعضی از مدیران استان بوشهر که مخالف صددرصد دولت تدبیر و امید هستند همچنان جایگاهشان محفوظ بماند در حالی که برخی از شهرستان‌ها نظیر دیلم، دیر، تنگستان و جم و ریز هیچ سهمی در پست‌های مدیریتی استان ندارند، آقای رئیس‌جمهور مطمئن باشید این بی‌تدبیری و بی‌توجهی‌ها نسبت به مردم با شعور استان بوشهر که موجب ناامیدی آنان شده در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تاثیر به‌شدت منفی خواهد گذاشت.»
در این بیانیه به ناکارآمدی اقتصادی در مجموعه مدیریتی استان هم اشاره شده و آمده است: «با توجه به تخصیص و جذب رقم بالای اعتبارات ملی و استانی در بخش‌های مختلف (تقریبا هر ساله میانگین حدود 1200میلیارد تومان به غیر از کمک‌های دولت برای پروژه‌های ملی و کمک‌های وزارت نفت در سه ساله متوالی) خواهشمند است برای مردم استان بوشهر روشن فرمائید چند پروژه‌ مهم و قابل توجه در استان اجرا و به بهره‌برداری رسیده است تا مردم یک‌بار دیگر مشتاقانه حسن روحانی را به‌عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کند، ضمنا جنابعالی به‌عنوان نماینده مردم و مسوول دولت موظف هستید جلوی مزایده فروش پست‌های دولتی در استان بوشهر و انتصابات فامیلی را سریعا بگیرید.

نام:
ایمیل:
* نظر: