bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

روابط ایران و جهان چند ماهی و به‌عبارت دیگر، چند سالی است که وارد مرحله تازه‌ای شده است. اما پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، گام بلند‌تری برداشته شد که نشان از آن داشته و دارد که تهران مرکز اصلی رایزنی‌های منطقه‌ای و حل و فصل کردن مشکلات موجود در منطقه و همچنین شریک دائمی و اصلی کشورهایی است که به اصل احترام متقابل اعتقاد دارند.
امنیت و ثبات سیاسی در ایران که هر دوی آنها این روزها در آسیای جنوب غربی کیمیاست، محصول مشترک تعامل مردم و حاکمیت است و این تعامل دوسویه باعث شده تا ما شاهد خروجی مهمی از کشور در رسانه‌های جهانی و همچنین نگاه دولتمردان بسیاری از کشورها باشیم. در حالی که در طول سال 1394 تهران میزبان بسیاری از سران کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی بود، به‌نظر می‌رسد همان سنت در سال 1395 هم ادامه یابد و کشورهای صاحب‌نفوذ پذیرفته‌اند که ایران بخش جدایی ناشدنی از پازل‌های امنیتی و سیاسی در منطقه است و نمی‌توان هیچ مشکلی را بدون حضور تهران حل کرد.
این برداشت‌ها در حالی وجود دارد که قرار است امروز رئیس‌جمهور ایتالیا به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و یکی از هفت قدرت اقتصادی جهان به همراه یک هیات بلندپایه سیاسی و تجاری به تهران سفر کند. سفر رئیس‌جمهور این کشور اروپایی که دارای روابط بلندی با ایران در طول تاریخ بوده و میراث مشترکی هم با فرهنگ و تمدن ایرانی دارد، نوید‌بخش آن است که آن بخش از اقتصاد جهانی که تاثیر مهمی در معادلات و تعاملات دارد، بر آن است تا با حضور در ایران دو مساله مهم را با خود همراه کند.

نخست نگاه اقتصادی است. ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، بازار بکر و دست‌نخورده‌ای است که می‌تواند باعث جذب بسیاری از صاحبان سرمایه و تجار در عرصه جهانی شود. نکته‌ای که اعتراض سرمایه‌داران و شرکت‌های آمریکایی را باعث شده و آنها به دولت خود فشار وارد می‌کنند تا بازار بزرگ و امن ایران را از دست ندهند. انتشار خبر حضور یک هیات از شرکت هواپیماسازی بزرگ بوئینگ آمریکا نشانه‌ای بر این است که در بزرگ‌ترین شهر تجاری جهان یعنی نیویورک صداهایی بلند است که در کمی آن‌طرف‌تر در واشنگتن و کاخ‌سفید این صداها شنیده شده است.
نگاه دوم امنیتی است؛ نگاهی که باعث شده تا در سایه ناامنی‌های گسترده در محیط پیرامونی ایران، به سراغ حامیان اصلی تروریسم –که همان کشورهای غربی باشد – رفته و از این رهگذر همه زندگی امن آنها پس از جنگ جهانی دوم را تحت تاثیر قرار دهد. حضور رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر دیگر این اتحادیه که قرار است هفته آینده راهی تهران شوند را به همراه سفرهای مقدماتی بخش‌های بیشتر امنیتی اتحادیه اروپا به کشور را می‌توان از این نگاه مورد برداشت قرار داد. این هیات‌ها در سفرهای خود خواستار همکاری امنیتی با جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم شده بودند که البته پاسخ ایران به این درخواست‌ها نباید مثبت باشد، چرا که بر اساس یک برداشت راهبردی در تعاملات سیاسی و امنیتی، درخواست این کشورها از ایران در حد یک تاکتیک و نیاز فوری قرار دارد، در حالی که آنها با حامیان اصلی تروریسم یعنی رژیم صهیونیسی، عربستان سعودی، قطر و ترکیه در یک پیمان راهبردی به سر می‌برند.

نام:
ایمیل:
* نظر: