bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
منازعه نفتی که سعودی ها راه انداخته اند، منازعه ای سیاسی است چرا که آنها با برگزاری نشست دوحه قصد داشتند ایران را پای میز گفت وگو و رو در روی خود قرار دهند و تمکین را از ایران ببینند و امتیاز بگیرند.
نشست دوحه که با حضور تولید کنندگان نفت از جمله روسیه و عربستان برگزار شد از ایران هم دعوت کرده بود تا در این نشست شرکت کند.

هدف این نشست کاهش تولید و عرضه نفت در بازارهای جهانی بود. هم اکنون روسیه و عربستان روی هم بیش از 20 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند. جلوگیری از کاهش قیمت نفت هدفی است که سعودی ها دنبال آن هستند.

سران سعودی در جریان مذاکرات هسته ای و توافق بر سر آن با افزایش چشمگیر تولید نفت خود باعث افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شدند. هدف از این اقدام جلوگیری از فروش نفت ایران به قیمت مناسب و وارد کردن ضربه اقتصادی و سیاسی به کشورمان بود. 

پس از آن که توافق هسته ای انجام شد، تولید و فروش نفت ایران هم بر اساس برجام افزایش می یافت و باعث کسب درآمد بیشتر برای جمهوری اسلامی می شد. توطئه کاهش قیمت نفت، برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت قانونی تولید نفت بود.

پس از گذشت بیش از 2 سال از توطئه سعودی ها علیه ایران، اکنون آنها خود بیشترین زیان را دیده اند با توجه به این که بیش از 10 میلیون بشکه نفت تولید و صادر می کنند و ایران اکنون با افزایش 500 هزار بشکه ای تولید خود را به یک میلیون و 600 هزار بکشه رسانده که در مقابل تولید روسیه و عربستان تقریبا یک دهم است.

تولید کنندگان دیگری هم در دنیا هستند که بیشتر از ایران نفت تولید و صادر می کنند اما چشم سعودی ها و روس ها به نفت ایران دوخته شده تا بتوانند حجم تولید آن را کاهش دهند.

گرچه حاضر نشدن ایران در نشست دوحه بر سر کاهش تولید نفت، این نشست را به شکست کشاند، نشان از تأثیر جمهوری اسلامی ایران بر معادلاتی است که حتی دشمنان آن را طراحی کرده اند.

ایران در این نشست حاضر نشد، همین اتفاق تصمیماتی که قرار بود در دوحه گرفته شود، بی خاصیت کرد. نشست نفتی دوحه که به فریز نفتی مشهور شده بود، با حرکت به هنگام جمهوری اسلامی ایران همه تصورات و رویاهای سعودی ها را به باد داد. جالب است که اگر روسیه و عربستان هر کدام تنها یک میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند همین اتفاق باعث می شود تا قیمت جهانی نفت تا 50 دلار هم برسد که دراین اوضاع قیمت نبستاً مناسبی است. اما آنها حتی راضی نیستند از سهم خود کم کنند.

نکته جالب نشست دوحه در این بود که عربستان تأکید کرده بود اگر ایران در نشست دوحه مشارکت نکند فریز نفتی در کار نخواهد بود. اما در این میان شاید این پرسش مطرح شود که روسیه چرا با عربستان در این زمینه همکاری کرده است؟

سرنوشت فریز نفتی که روشن شد و نشست نفتی دوحه بدون نتیجه پایان یافت. عربستان و روسیه به خواسته خود نرسیدند. این دو کشور که بالغ بر 20 میلیون بشکه نفت تولید می کنند، هم در کفه ترازوی ضرر قرار دارند و هم در کفه ترازوی زیان، هم ارزان می فروشند و هم حجم بالای فروش نفت دارند ضمن این که روسیه از اعضای اوپک هم نیست که بخواهد برای این سازمان نفتی تعیین تکلیف کند. آنها قصد دارند با فشار بر دیگر تولید کنندگان از جمله ایران آنها را راضی به کاهش تولید نفت خود کنند ئ در مقابل دست به تولید خود نزنند و از  افزایش قیمت جهانی نفت سود بیشتری را برای خود داشته باشند.

باید توجه داشت که سهم تولید نفت ایران در سازمان اوپک 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است که تحریم ها باعث کاهش تولید ایران شده بود. 

روسیه در این میان به دنبال منافع اقتصادی خود است، این کشور هم، از بابت کاهش قیمت نفت متضرر شده، وابستگی مسکو به درآمدهای نفتی نسبت به ایران بسیار زیادتر است اما روسیه باید فشار را بر روی عربستان سعودی وارد کند تا از سقف تولید خود بکاهد نه ایران. ضمن این که روابط ایران و روسیه مستحکمتر از آن است که بخواهد به خاطر این ماجرا دستخوش اختلافات شود. منازعه نفتی میان ایران و عربستان است.

آیا ایران در کاهش قیمت نفت دخیل بوده است که اکنون با درخواست روسیه و عربستان از سقف تولید نفت خود بکاهد؟ 

در این شرایط افزایش قیمت نفت به معنی کسب درآمد بیشتر برای عربستان، که دشمن ایران در منطقه است. هم اکنون دلارهای نفتی عربستان تبدیل به بمب و سلاح می شود و بر سر مردم یمن فرو می ریزد. از آن سو هم، سعودی ها از تروریست های تکفیری در سوریه و عراق حمایت مالی می کنند که نیازمند دلارهای بیشتری است. حال که چاه کن درون چاه افتاده نباید آن را بیرون آورد. حداقل فعلاً!
برچسب ها: سیاسی ، عربستان ، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر: