bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
پیروزی بزرگ برای کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رقم خورد، حذف جریان تندرو از این دو مجلس پیروزی اصلی مردم بود.
بامدادجنوب- حسین ایزدپناه: پیروزی بزرگ برای کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رقم خورد، حذف جریان تندرو از این دو مجلس پیروزی اصلی مردم بود. انتخابات گذشته روش جدیدی از واکش‌های سیاسی مردم به چالش‌های پیشرو و تنگناهای موجود در اعمال حق انتخاب‌شان بود. کلاسی متفاوت از همراهی مردم و نخبگان سیاسی و پاسخی رسا به تکرار خاتمی بود.
 در این انتخابات مردم نشان دادن برای برطرف کردن مشکلات کشور تا آخر هستند. انتخابات این دو مجلس پیام روشنی داشت برای کسانی که ردصلاحیت کردن وکسانی که در پایتخت سی بر هیچ نتیجه را واگذار کردند و همچنین مسوولیت بسیار سنگینی را متوجه انتخاب شوندگانی می‌کند که در این شرایط انتخاب شده‌اند.
دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار و تکلیف 68 کرسی باقیمانده بهارستان مشخص شد و نتایج به‌دست آمده در لحظه تنظیم این گزارش از پیروزی فهرست امید (اصلاح‌طلبان) حکایت دارد.

دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای مشخص شدن 68 کرسی از میان 176 کاندیدای باقیمانده، روز جمعه (10 اردیبهشت) در 21 استان، 121 شهر و 55 حوزه انتخابیه برگزار شد. از میان این 176 نفر 37 نفر از آنها در دور اول در لیست اصولگرایان بودند، اصلاح‌طلبان نیز برای دور دوم لیستی 55 نفره ارائه کردند و سایر کاندیداها مستقل به حساب می‌آمدند. به گزارش ایسنا در دور دوم 8 اصولگرا، 23 مستقل و 36 اصلاح‌طلب به مجلس دهم راه یافته‌اند.
طبق نتایج به دست آمده در دور اول انتخابات که 7 اسفند 1394 با رای‌گیری در 209 حوزه انتخابیه سراسر ایران با مشارکت 62 درصدی در کل کشور و 50 درصدی در تهران برگزار شد، از 290 کرسی مجلس دهم، 83 کرسی به اصلاح‌طلبان، 75 کرسی به اصولگرایان، 58 کرسی به مستقلین و 5 کرسی به اقلیت‌های دینی اختصاص یافت. از دور اول هنوز تکلیف منتخب سوم اصفهان که اصلاح‌طلب بود مشخص نیست و آیا آرای او باطل شده یا نه و تکلیف این کرسی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مشخص می‌شود یا این‌که اعتبارنامه مینو خالقی صادر خواهد شد.
بنابراین پس از پایان دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم 120 اصلاح‌طلب، 83 اصولگرا، 81 منتخب مستقل و 5 منتخب اقلیت به بهارستان راه یافتند. با این حساب تاکنون 41 درصد اصلاح‌طلب، 29 درصد اصولگر، 28 درصد مستقل و 2 درصد اقلیت‌ دینی راهی بهارستان شدند.

رکورد حضور زنان در پارلمان شکست 
این مجلس در همین ابتدای کار نشان می‌دهند با انتخاب متفاوت مردم مجلسی متفاوت خواهد بود. ورود 18 زن به مجلس برای اولین‌بار در ادوار مجلس نشانه‌های این تغییر است. 
ورود 18 زن به پارلمانی با 290 کرسی اگر‌چه تنها شش درصد کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را شامل می‌شود اما به هر حال رکوردی در تاریخ ده دوره مجلس محسوب می‌شود.
بر اساس نتایج نهایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون 18 نماینده زن به مجلس آینده راه پیدا کرده‌اند که عددی بی‌سابقه در ادوار مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید.
نگاهی به ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که در دوره اول تا سوم مجلس 4 زن، در دوره چهارم 9 زن، در دوره پنجم 14 زن، در دوره ششم 13 زن، دردوره هفتم 13 زن، در دوره هشتم 8 زن و در دوره نهم 9 زن به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.
زنان کشور و مردم اصفهان امیدوار هستند با تلاش فعالان سیاسی‌، حقوحقی و همچنین دفاع قاطع رئیس‌جمهور، مینو خالقی برگزیده مردم این شهر در جمع نمایندگان مجلس حضور داشته‌ باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: