bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
مناظره میان امیر ترکی‌الفیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان با ژنرال یعقوب عمیدور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل که از سوی موسسه پژوهش‌های خاور نزدیک که به سیطره لابی اسرائیلی بر آن معروف است برگزار شد
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: مناظره میان امیر ترکی‌الفیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان با ژنرال یعقوب عمیدور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل که از سوی موسسه پژوهش‌های خاور نزدیک که به سیطره لابی اسرائیلی بر آن معروف است برگزار شد، به‌خوبی نشان می‌داد که عادی‌سازی میان عربستان و اسرائیل به سرعت پیش می‌رود، این مناظره‌ها فقط یکی از حلقه‌های این عادی سازی نیست، بلکه برای آن صورت می‌گیرد تا همکاری استراتژیکی را میان دو طرف برای رویارویی با خطر مشترک تروریسم سنی و شیعی و ایران و حزب‌الله ایجاد کند، چراکه اسرائیل دیگر برای عربستان یک دشمن نیست حتی اگر هم دشمن باشد دشمنی درجه دو است یا حتی دشمنی در درجه دهم پس از ایران است.
ژنرال عمیدور در طول مناظره بر چند مساله سیاسی تاکید کرد که ما آنها را در نکات ذیل خلاصه می‌کنیم تا پس از آن نگاهی عمیق‌تر به این اقدام که با هدف عادی‌سازی صورت می‌گیرد، داشته باشیم: 
نخست: اتحادیه عرب تغییر کرده است و طرح صلح عربی زمانش گذشته است و دیگر کارآمد نیست و باید عادی‌سازی و همکاری با کشورهای دارای منافع مشترک یعنی اسرائیل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت گیرد. 
دوم: ایران و حزب‌الله خطر ماهیتی و موجودیتی هستند که اسرائیل را تهدید می‌کنند و دو طرف در تلاش هستند تا جولان را به نقطه آغاز استراتژیکی جهت ضربه زدن به اسرائیل تبدیل کنند. 
سوم: ایران به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای بزرگ‌ترین خطر را علیه عربستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اسرائیل با هم به وجود می‌آورد، به همین دلیل باید از این امر ممانعت به عمل آورد که ایران هرگونه توانایی‌های هسته‌ای را پس از پایان توافق کنونی توسعه دهد. 

چهارم: این ژنرال اسرائیلی به صراحت از عرب‌ها می‌خواهد تا مساله فلسطین را فراموش کنند اما این کار را بدون شفافیت و با نام همکاری با اسرائیل انجام می‌دهد بدون آن‌که این همکاری مشروط به دست‌یابی به سازشی برای مساله فلسطین باشد و سطح وقاحت به اینجا می‌رسد که می‌گوید فلسطینی‌ها در فلسطین اشغالی یا در کرانه باختری و نوار غزه از امنیت بیشتری در مقایسه با دیگر عرب‌ها در تعدادی از کشورهای عربی برخوردار هستند. 
امیر فیصل در مقابل بر چند نکته تمرکز کرد که شامل هیچ‌گونه بحث تازه‌ای نسبت به گفت‌وگوهای سابقش با مسوولان اسرائیلی نبود که می‌توان این سخنان را در نکات ذیل خلاصه کرد: 
نخست: از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کرد، وی گفت که عباس، یاسر عرفات رئیس خود را به چالش کشید زمانی که با انتفاضه دوم مسلحانه مخالفت کرد و عباس تاکید کرد که هیچ راه حل نظامی برای مساله فلسطین وجود ندارد و این همان مساله‌ای است که دانش‌آموخته‌اش انور عشقی، ژنرال سعودی نیز در سخنان خود با یک شبکه عربی بر آن تاکید کرد. 
دوم: وی بر طرح صلح عربی متمرکز شد که در اصل یک نسخه‌ای سعودی است و از این امر اظهار تعجب کرد که دولت نتانیاهو به آن پایبند نیست. 
سوم: وی بر این مساله تاکید کرد که همکاری میان اسرائیل و کشورهای عربی در رویارویی با ایران در شرایطی بهتر خواهد بود که در آن صلح میان کشورهای عربی و اسرائیل برقرار باشد. 
چهارم: امیر ترکی الفیصل بر این سخن خود تاکید کرد که از اصطلاح دولت اسلامی استفاده نمی‌کند بلکه از کلمه فاحش استفاده می‌کند و وی مجددا بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه را مورد هجمه قرار داد و گفت که از اروپایی‌ها می‌خواهد تا یک پناهنده را بگیرند که آن بشار اسد است! وی همچنین خواهان مسلح کردن مخالفان سوری شد. 

پنجم: امیر الفیصل گفت که داعش در لیبی، سوریه و عراق وجود دارد و علت این حضور تبدیل شدن این کشورها به کشورهای شکست خورده است و وی به هیچ وجه به این مساله اشاره نکرد که چه کسی به‌ویژه امریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان این کشورها را به این وضعیت رسانده‌اند. 
در پایان باید گفت که مهم‌ترین نتیجه گرفته شده از این مناظره عبارت از این است که عربستان درحال زمینه‌سازی همکاری راهبردی با اسرائیل به جای امریکاست که از آن روی گردان شده و مخالف جنگ‌هایش علیه ایران است. بی‌شک هدف این مناظره‌ها و دست‌دادن‌ها قانع کردن و راضی کردن افکار عمومی عربستان در درجه اول و سپس جهان عرب و اسلامی است و این تنها بیانگر سردرگمی و بیم و وحشت عربستانی‌ها از سیاست‌های نادرستشان در منطقه است و این موضوعی است که رئیس‌جمهوری امریکا در مصاحبه با توماس فریدمن، روزنامه‌نگار امریکایی نیز به آن اشاره کرد و گفت که خطر داخلی که خاندان حاکم بر عربستان را تهدید می‌کند، بسیار بیشتر از خطر خارجی است که به گفته آنها در ایران نمود پیدا می‌کند. 


نام:
ایمیل:
* نظر: