bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
سفیر عمان: یک بندر در اختیار تجار ایرانی قرار می‌دهیم؛
عربستان و شرکایش طی سال‌های گذشته از تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران استفاده کرده تا آنجا که توانستند، سعی داشتند تا سهم ایران در بازارهای جهانی را تصاحب کنند اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و ...
بامدادجنوب- جواد شکریان: عربستان و شرکایش طی سال‌های گذشته از تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران استفاده کرده تا آنجا که توانستند، سعی داشتند تا سهم ایران در بازارهای جهانی را تصاحب کنند اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، بسیاری از معادلات این کشورها بر هم خورد. پسابرجام برای ایران و اقتصاد مقاومتی برگ تازه‌ای را رقم زد تا با ورود سرمایه و بهبود روابط ایران با کشورهای توسعه‌یافته دنیا، ایران بار دیگر به‌دنبال سهم‌خواهی خود از بازار جهانی باشد.
برای جلوگیری از این مهم، عربستان با همنوا کردن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از کشورهای عرب‌زبان افریقایی، تلاش کرد تا سرعت ایجاد ارتباط ایران با جهان کند شود. 
در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان از جمله معدود کشورهایی بود که همواره سعی داشت روابط مناسب خود را با ایران حفظ کند. این کشور تورمی کمتر از سه درصد دارد و یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای منطقه به‌شمار می‌آید که باعث می‌شود رابطه تجاری با این کشور برای تجار ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در همین حال عمانی‌ها همیشه ایران را یک کشور دوست می‌دانند و خواستار روابط تجاری بیشتر با ایرانی‌ها هستند که این امر فرصت مناسبی را در اختیار تجار ایرانی و به‌خصوص بوشهری‌ها قرار می‌دهد.

پکیج ویزایی عمان برای ایرانی‌ها
سفیر عمان در تهران در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که روابط عمان با ایران با غرب و شرق و عرب و غیر عرب متفاوت است، خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار در نظر داریم یکی از بنادر خود را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهیم، ضمن این‌که به‌زودی از پکیج ویزایی برای ایرانی‌ها پرده‌برداری خواهیم کرد.
سعود‌بن احمد البروانی با اشاره به روابط دیرینه، صمیمانه و برادرانه دو کشور در 40 سال گذشته افزود: مقامات ایران و دنیا به‌خوبی می‌دانند که عمان چنین شرایطی را در اختیار هیچ کشور عربی، غربی یا شرقی قرار نداده و تنها حاضر است چنین خدماتی را به ایران ارائه دهد، چراکه ایران را کشوری برادر و متحد می‌داند.
وی در توضیح پکیج ویزایی این کشور گفت: در صورت تمام شدن مراحل قانونی این طرح، عمان از روز اجرای طرح به ایرانی‌ها ویزای حداقل یک‌ساله می‌دهد و اگر سرمایه‌گذاران ایرانی پس از یک سال باز هم تمایل به حضور در عمان داشته باشند به‌صورت خودکار، ویزای آنان تبدیل به اقامت خواهد شد و این امتیازی است که عمان تنها و تنها برای ایرانی‌ها قائل شده است.
به گفته سفیر عمان در تهران، با توجه به درخواست دولت ایران، فضایی به اندازه سه هزار تن برای ایرانی‌ها در بندر صحم عمان در نظر گرفته‌ایم که ایرانی‌ها می‌توانند با استفاده از آن، این بندر را به یک بندر تجاری تبدیل کنند.
احمد البروانی با بیان این‌که این بندر در حال حاضر محل ماهی‌گیری است، تصریح کرد: وزرای بازرگانی، حمل ‌و نقل و مسوولان عالی پلیس عمان از این بندر بازدید کرده‌اند تا به‌زودی زیرساخت‌های مورد نیاز ایرانی‌ها برای ورود کالا را تامین کنند تا ایرانی‌ها بتوانند با سهولت از این بندر استفاده تجاری کنند.
وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در عمان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه ششم اکتبر (15 مهر) در عمان برگزار می‌شود و علاوه بر ایران، شرکت‌های بزرگ امریکایی، هندی و چینی در آن حضور دارند و بهترین فرصت برای گسترش همکاری‌های تجاری برای ایرانی‌هاست.

به گفته البروانی، اگر بازرگانان ایرانی از این فرصت طلایی استفاده نکنند، تجار هندی و چینی گوی سبقت را از ایران خواهند ربود.
سفیر عمان با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک گفت: در این کمیسیون که طبق برنامه همزمان با یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، 150 شرکت قدرتمند عمان حضور خواهند داشت.
وی در ادامه به عزم عمان برای افزایش پروازهای هواپیمایی این کشور به شهرهای مختلف ایران خبر داد و گفت: از یکم ژون 2016 میلادی (12 خرداد ماه سال جاری) از مسقط به مشهد هر روز یک پرواز خواهیم داشت ضمن این‌که از اول آگوست (11 مرداد)، پرواز مسقط به تهران به سه پرواز در روز می‌رسد و در ادامه این طرح پرواز مستقیم به اصفهان و بندرعباس نیز در نظر گرفته شده است ضمن این‌که درصدد هستیم ایرانی‌ها را از طریق خطوط پروازی عمان‌ایر به سایر نقاط جهان منتقل کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست با تجلیل از نگاه خوب عمان به ایران اعلام کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین سایر مقامات عالی ایران نگاه ویژه‌ای به عمان دارند و ما بر اساس همین نگاه، از هیچ‌گونه کمکی در خصوص گسترش روابط با عمان کوتاهی نمی‌کنیم و در این مسیر گام خواهیم برداشت.
ولی‌ا... افخمی‌راد با اشاره به این‌که مشخص است که عمان برنامه‌های متعددی برای گسترش روابط با ایران دارد، افزود: ما نیز تلاش داریم حجم تجارت دو کشور را که از سه سال پیش تاکنون سه برابر شده است را باز هم افزایش دهیم چراکه اعتقاد داریم ظرفیت‌های تجاری دو کشور بیش از این ارقام است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ما به‌دنبال تسهیل امور تجاری با عمان از طریق افزایش خطوط پروازی و تسهیل در دریافت روادید بودیم، خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌های مورد اشاره، گمان می‌رود به‌زودی هر دو طرف به اهداف خود دست یابند و امیدوارم پس از حمایت‌های دولت دو کشور، بخش خصوصی و تجار دو طرف از فرصت‌های طلایی ایجاد شده کمال استفاده را ببرند.

تجار بوشهری عقب نمانند!
کشور عمان به واسطه ارتباط خوب خود با دنیا و پرهیز از مناقشات سیاسی، در حال حاضر به کشوری مورد اعتماد تبدیل شده که می‌تواند پایگاه مناسبی برای واردات و صادرات کالاهای ایرانی فراهم کنند. توجه به این موضوع و وضعیت نامطلوب بازار کالاهای ایرانی در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس که بسیاری از تجار بوشهری را با مشکل مواجه کرده، نشان می‌دهد که تجار بوشهری برای کسب موقعیت تجاری بهتر باید نگاه ویژه‌ای به این کشور کوچک داشته باشند. 
نکته قابل تاملی که تجار و بارزگان و دیگر فعالان اقتصادی باید در کشورمان مد نظر داشته باشند این است که ارتباط قوی با عمان تنها برقراری یک ارتباط دوجانبه نخواهد بود، چراکه عمان دروازه‌ای است برای ارتباط با دنیا، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس‌، کشورهای افریقایی و برخی کشورهای غربی است.
کشور عمان در سال‌های اخیر، موافقتنامه‌های گمرکی بسیار جذابی با بعضی از کشور‌های غربی امضا کرده است. بدین ترتیب می‌توان با اتکا به این تعرفه‌ها، بنادر عمان را مکان مناسبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به این کشور‌ها به‌شمار آورد. 
همچنین عمان را می‌توان دروازه نفوذ ایران به برخی کشورهای منطقه به‌شمار آورد که صادرات مستقیم کالاهای ایرانی به این کشورها، با دشواری‌هایی مواجه است. ارتباط خوب و رابطه دیرینه تجاری عمانی‌ها با کشورهای افریقایی نیز فرصت طلایی دیگری است که نباید از آن غفلت کرد. بدین‌ترتیب عمان می‌تواند واسطه خوبی برای ورود بازرگانان و کالاها‌ی ایرانی و بوشهری به کشورهای مختلف افریقایی باشد.

عمان همچنین به اتکای زیرساخت‌های حمل و نقل، گمرکی و فعالیت‌های گسترده شرکت‌های بازرگانی آن، می‌تواند پایگاه مناسبی برای واردات کالا به ایران باشد.
توافق‌های انجام‌شده بین بندر صحار و دولت برزیل در زمینه صنایع غذایی‌، عمان را به یکی از منابع مناسب برای مواد غذایی وارداتی به کشورمان تبدیل خواهد کرد.
کشور عمان با تورم کمتر از سه درصد، نرخ سود تسهیلات پائین، زیر‌ساخت‌های بسیار خوب، دولتمردانی که علاقه‌مند به حضور شرکت‌های ایرانی هستند، مردمی مهربان و قابل اعتماد، روابط سیاسی بسیار خوب و با ثبات با ایران، مکان بسیار امنی برای تجار و سرمایه‌گذاران ما است و شرکت‌های عمانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران و عمان بوده و بانک‌های عمانی نیز آمادگی ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت را دارند. در نتیجه شرکت‌های ایرانی صادر‌کننده خدمات فنی و مهندسی نیز می‌توانند با این روش پروژه‌های خوبی را در عمان جهت اجرا برنامه‌ریزی کنند و تجار ما می‌توانند به‌راحتی پایگاه امنی را در خارج کشور برای صادرات مجدد و واردات کالا ایجاد کنند این مساله اما ارتباط بسیار تنگاتنگی با میزان علاقه‌مندی ایرانی‌ها به خصوص تجار بوشهری برای نهایت استفاده از این فرصت را دارد. به نظر می‌رسد دوره دوبی برای ایرانی‌ها به پایان رسیده باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: