bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
بحث داغ ریاست مجلس؛
کمتر از یک هفته دیگر فعالیت منتخبان مردم در دهمین دروه مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود که به‌دنبال آن بازارگمانه‌زنی‌ها پیرامون ریاست مجلس و هیات رئیسه آن داغ‌تر از گذشته دنبال شده و ...
بامدادجنوب- مریم خوئینی: کمتر از یک هفته دیگر فعالیت منتخبان مردم در دهمین دروه مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود که به‌دنبال آن بازارگمانه‌زنی‌ها پیرامون ریاست مجلس و هیات رئیسه آن داغ‌تر از گذشته دنبال شده و حتی هر روز با سخنان برخی چهره‌های سیاسی خاص، وارد فاز جدیدی می‌شود. بر همین اساس سومین جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید، بعد از ظهر چهارشنبه پنجم خرداد در محل ساختمان مشروطه برگزار خواهد شد تا این فراکسیون موضوع ریاست مجلس دهم را به شکلی جدی‌تری دنبال کند، چراکه به گفته سخنگوی فراکسیون امید، دستور کار اصلی این نشست تصمیم‌گیری در مورد معرفی نامزد این فراکسیون برای ریاست مجلس خواهد بود.
محمدعلی وکیلی تاکید کرد: در این جلسه پیرامون تعیین شاخص‌های افرادی که از طرف فراکسیون برای تصدی مسوولیت‌های مختلف در هیات رئیسه معرفی می‌شوند و نیز پیرامون ارکان مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد. با این حال اسم دو گزینه علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس مطرح است و از سویی شرایط به گونه‌ای رقم خورده که اگر یک چهره سیاسی سرشناس پیرامون حمایت یکی از دو گزینه مطرح سخنی بگوید به‌دنبال آن شاهد موجی از واکنش‌ها، به حمایت یا علیه گزینه مطرح شده هستیم.

در این میان غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس، با اشاره به بحث انتخاب رئیس مجلس دهم، می‌گوید، در روزهای گذشته چند نفر بودیم که در مراحل مختلف با عارف و لاریجانی صحبت کردیم. هر دو قائل مذاکره رو در رو بودند و حتی لاریجانی با چند سناریویی که در ذهن داشتیم،‌ موافقت کرده بودند.
از سوی دیگر این ماجراها، اخبار تائید نشده از توافق میان دو گزینه مطرح حکایت می‌کنند، مساله‌ای که شاید خوشایند چهره‌های سیاسی نباشد و مسائلی را پیش آورد که مانع این توافق شود. تاجگردون در پاسخ به این سوال که تحرکات کاهنده به چه ترتیب مانع از توافق عارف و لاریجانی شد، گفت: جریان اصولگرایی یا همان کمیته هفت‌نفره دست به دامان بزرگان آن جریان شدند. هر چند خود من تاکید کرده بودم بزرگان هیچ کدام از دو جناح دخالت نکنند.
او پیرامون امکان تعامل میان عارف و لاریجانی، گفت: این‌که یکی از این دو نفر برای ریاست نامزد شوند، تقریبا منتفی است و باید منتظر حضور هر دو در این رقابت باشیم اما این‌که پس از پایان این رقابت،‌ می‌خواهیم چگونه فضا را مدیریت کنیم، جای بحث دارد، چراکه در حال حاضر، فضا به سمتی رفته که روابط عارف و لاریجانی تصنعی شده و امکان تعامل بسیار اندک است. البته شاید تا یکی دو ماه پیش هنوز هم بزرگان می‌توانستند فضا را تغییر دهند اما فشارهای سیاسی از دو طرف و توقع‌های سیاسی و اجتماعی که در جامعه شکل گرفته، اجازه ایجاد تعامل نمی‌دهد.
تاجگردون تاکید کرد: در شرایط فعلی، بهتر است که دیگر کسی ورود نکند و اجازه دهند که به همین شیوه پیش برویم، چراکه احتمال دارد، این دخالت‌ها حتی کار را خراب‌تر از پیش کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم یادآور شد: اگر لاریجانی یا هر بزرگ دیگری پایین بنشیند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چراکه یک روز بزرگی در این مملکت پایین نشست تا نشان دهد، بزرگی به بالا نشستن نیست و من معتقد هستم اگر لاریجانی فکر کند پایین نشستن شان او را پایین می‌آورد، اشتباهی بزرگ کرده، این وضعیت برای عارف نیز به همین ترتیب است.
محمد‌باقر سعادت منتخب مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب از برگزاری جلسات متعدد در غالب فراکسیون امید و اعتدال پیرامون انتخاب ریاست مجلس خبر داد و با توجه به لابی‌های صورت گرفته گفت: به احتمال زیاد ممکن است در این زمینه توافقی نیز صورت گیرد.
وی که با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان و مردم راهی بهارستان شد، در پاسخ به این سوال که خود به کدام یک از گزینه‌های مطرح (‌علی لاریجانی و محمدرضا عارف‌) رای می‌دهید، گفت: رای ما مخفی است با این حال اگر هر دو گزینه برای ریاست مجلس کاندیدا شوند، سعی می‌کنم به گزینه اصلح رای دهم.
سعادت در خصوص گزینه‌های احتمالی هیات رئیسه نیز یادآور شد: هنوز هیچ چیز مشخص نیست، به‌طور قطع با آغاز به کار مجلس دهم و معرفی گزینه‌های هیات رئیسه به گزینه‌های که فکر می‌کنیم صلاحیت دارند رای می‌دهیم تا تکلیف هیات رئیسه مجلس نیز مشخص شود، در حال حاضر هر‌کس هر چیزی بگوید گمانه‌زنی است و باید تا شروع مجلس صبر کرد‌.

منتخب مردم دشتستان در پاسخ به این سوال که با ورود به مجلس تمایل دارد در کدام یک از کمیسیون‌ها حضور پیدا کند، گفت: با اشاره به وضعیت جغرافی استان و وجود منابع زیر زمینی نفت و گاز و همچنین وجود نیروگاه اتمی بوشهر، تلاش می‌کنم در کمیسیون انرژِی حضور داشته باشم و با پیگیری مطالبات مردم منطقه و استان در این حوزه، به رشد و توسعه استان کمک کنم. با این حال اگر شرایط به‌گونه دیگری رغم خورد تلاش خواهم کرد در کمیسیون کشاورزی مطالبات مردم حوزه انتخابیه و استان را پیگیری کنم.
بدون شک این‌که نمایندگان استان چگونه از این آزمون خارج شوند، مهم است و می‌تواند در تصمیمات بعدی آنها تاثیر گذار باشد بنابراین می‌طلبد نمایندگان استان قبل از این‌که تصمیمی بگیرند، یک شور و نشست خصوصی برگزار کنند تا اسیر لابی بازی مرکز‌نشینان نشوند. با این حال به نظر نمی‌رسد که چهار نماینده استان چنین نشستی برگزار کرده باشند و درباره ریاست مجلس، هیات رئیسه و یا این‌که در کدام از کمیسیون‌ها عضو شوند بهتر است، صحبت نکرده‌اند. با این حال می‌توان حدس زد که به کدام یک از گزینه‌های مطرح رای خواهند داد.
کمال‌الدین شهریاری بیش از این از ارتباط خوبش با برخی از وزرای دولت تدبیر و امید سخن گفته بود که با این حال به نظر می‌رسد ریاست لاریجانی را ترجیح دهد. شیخ خدری نیز در جلسه‌ای که روز جمعه در بندر گناوه و با حضور برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار شده بود به حضار قول داده بود که به عارف رای دهد، با این وجود همان‌گونه که محمد باقر سعادت تاکید کرده است رای شخصی است و مشخص نیست چه کسی از صندوق ریاست مجلس بیرون خواهد آمد اما این‌که سکینه الماسی منتخب مردم جنوب استان که این روزها انتخاب مشاور استان فارسی‌اش حاشیه‌ساز شده است، کدام گزینه را انتخاب کند، مشخص نیست.

البته هنوز اما و اگرهای فراوانی در مورد آینده نمایندگی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در گزارش‌های آینده به آن اشاره خواهیم کرد، مسائلی ماند این‌که نمایندگان و استاندار فعلی تا چه میزان می‌توانند با هم کار کرده و با هم ‌افزایی موجب رونق استان شوند، البته همه شواهد حکایت از اختلافات جدی آنها دارد.
نمایندگان مردم راهی سخت در پیش دارند تا بتوانند اعتمادی را که به سختی جلب کرده‌اند، حفظ کنند و صدای راستین مردم در صحن علنی مجلس باشند. امیدواریم منتخبان مردم در هر چهار حوزه وکلای خوبی برای موکلان خود بوده و پیگیر مطالبات مردم حوزه انتخابیه و استان خود باشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: