bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
مجلس دهم در آستانه آغاز فعالیتش است و ما در این فرصت کوتاه دیگر شاهد بحث بر سر گزینه‌های مطرح ریاست مجلس نیستیم، چراکه حالا به جای آن از ائتلاف سخن می‌گویند
بامدادجنوب- مریم خوئینی: مجلس دهم در آستانه آغاز فعالیتش است و ما در این فرصت کوتاه دیگر شاهد بحث بر سر گزینه‌های مطرح ریاست مجلس نیستیم، چراکه حالا به جای آن از ائتلاف سخن می‌گویند؛ گویی قرار است طبق قانونی نانوشته یک نفر به نفع دیگری کنار برود! استراتژیی که اصلاح‌طلبان در سال 92 به آن روی آوردند و ممکن است بار دیگر امتحانش کنند. بدون شک اگر این مساله رخ دهد باید منتظر یک گزینه سوم باشیم که نه تنها منتخبان مردم بلکه رسانه و فعالان سیاسی و مدنی را هم غافلگیر کند. 
همه تاکیدات بر تصمیم منتخبان مردم است. به همین دلیل تا پیش از این‌که زنگ پایان مجلس نهم به صدا درآید، راهروهای مجلس شلوغ بود نمایندگانی که توانسته بودند کرسی خود را برای دور بعد حفظ کنند مشغول لابی کردن بودند منتخبان تازه وارد نیز در جلسات فراکسیون‌ها تنها به صحبت‌های کهنه کارها گوش فرا می‌دادند و به احتمال بسیار زیاد بحث ائتلاف نیز از زبان تازه واردها به بیرون درز کرده است.
مسعود پزشکیان یکی از کهنه کارهای مجلس با بعید دانستن ائتلاف میان عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس دهم، گفت: فکر می‌کنم آنها با یکدیگر رقابت خواهند کرد و نمی‌دانم که ائتلاف صورت می‌گیرد یا خیر. البته اگر آنها با یکدیگر صحبت و تفاهم کنند تا وحدت ایجاد شود خیلی خوب است و می‌توانیم تا آخر کار با وحدت و همدلی پیش برویم. این موضوع ایده‌آل است اما سوال اساسی این است که اگر هر کدام از این گروه‌ها قدرت پیدا کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشکیان ادامه داد: این افراد هر دو با داشتن توانمندی‌های خاص خود شانس ریاست دارند. عارف تجربه مدیریت طولانی دانشگاه و کار در بالاترین رده دولت را دارد، دولتی که در آن زمان طبق آمار و ارقام موفقیت‌هایی داشت و توانست ضمن آرام نگه داشتن بازار، اشتغال و وضعیت رشد اقتصادی، رکود را در وضعیت مناسبی قرار دهد. لاریجانی نیز در دو دوره‌ایی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، عملکرد بازتری در مقایسه با دوره‌های قبلی داشته است. طوری که به اذعان نمایندگان ادوار فضای مجلس در قبل از ریاست لاریجانی بسته بود و نمایندگان قدرت اظهار نظر نداشتند و نمی‌توانستند کاری کنند. لاریجانی مجلس را از آن شکل بسته و خلع ید شده خارج کرد و نمایندگان توانستند حرف‌هایشان را بزنند. 
در همین حال علی، لاریجانی در آخرین نشست خبری‌اش در پاسخ به سوال خبرنگاری که در مورد ریاست مجلس دهم از لاریجانی سوال کرد، گفت: خیلی در این زمینه حساس نباشید اگر یکی دو روز صبر کنید مساله حل می‌شود.
لاریجانی تاکید کرد: توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس کاملا دموکراتیک است ما هم باید متوجه باشیم که از این ساختار عبور نکنیم. ما در داخل مجلس روشی داریم و نمایندگان افراد خبره‌ای هستند. آنها نباید احساس کنند که از بیرون مجلس دارد فشاری وارد می‌شود، این مساله روند و مکانیزمی دارد.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مورد با عارف گفت‌و‌گویی داشته، گفت: نه؛ ما سلام و علیک داریم و رفیق هستیم.
محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات از جمله سیاستمدارانی به حساب می‌آید که پایبندی به اصول اخلاقی را از مهم‌ترین اولویت‌های خود می‌داند و در عمل هم این مساله را ثابت کرده است. در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد «من کنار نمی‌کشم.»
عارف با بیان این‌که غیر از پست ریاست مجلس حاضر به تعامل در سایر پست‌ها هستیم، گفت: با حفظ مسائل اخلاقی و راهبردها، رقابت ایرادی ندارد. البته ما از ابتدا به‌دنبال تعامل بودیم و فکر می‌کنیم می‌توانیم با تعامل یک مدیریت مشترک را در مجلس دنبال کنیم که در هیچ زمینه‌ای به رودررویی در مجلس ختم نشود. البته درباره انتخاب رئیس ما تقریبا از این مرحله عبور کردیم و برای تعامل به نتیجه نرسیدیم. یعنی در واقع جلسه‌ای تشکیل نشد. شاید دو طرف می‌توانستند برای ریاست در یک فضای صمیمی رقابت کنند. ما الان هم آمادگی داریم غیر از پست ریاست که ان‌شاءالله صحن علنی مجلس حرف آخر را می‌زند‌، برای بقیه پست‌ها بتوانیم به‌صورت تعاملی جلو برویم که همه جریانات تاثیرگذار در مجلس احساس کنند که می‌توانند در مدیریت مجلس مشارکت کنند.
او درباره این‌که آیا امکان دارد برای جلوگیری از تنش از ریاست مجلس منصرف شود، تاکید کرد: هر کسی که برای ریاست انتخاب شود، تنشی ایجاد نخواهد شد. اینها پیش‌داوری‌هایی است که بر اساس تحلیل‌های سطحی ارائه می‌شود. مبنای ما همکاری و رفاقت است و می‌پذیریم که حرف آخر را مجلس می‌زند و با هم کار خواهیم کرد. هیچ تضمینی هم نیست که رئیس مجلس این دو نفری که مطرح هستند، باشند. ممکن است شخص دیگری خودش را مطرح کند و مجلس به او رأی دهد. در نهایت حرف آخر را مجلس خواهد زد. ما حتی در لیست تهران هم این کار را کردیم و برخی افراد را در لیستمان قرار دادیم که مطمئن بودیم رأی‌شان با ما نخواهد بود. چون ائتلافی فراتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان را در نظر گرفتیم و راهبرد اصلاح‌طلبی در دهه چهارم انقلاب را این می‌دانیم که به‌نظرم در دو انتخابات اخیر 92 و 94 موفق شدیم.
وی با اشاره به کنار کشیدن خود از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تصریح کرد: گاهی رفتار درست در ماندن است و گاهی در کنار کشیدن که انسان باید در زمان مناسب تشخیص صحیح و درست در این زمینه داشته باشد. به همان دلیلی که در 92 آن اتفاق افتاد، امروز هم می‌گوییم که در ادامه همان مسیر و همان راه محکم باید جلو بیاییم.
در حال حاضر خواسته یا نا‌خواسته با وجود همه اظهار نظرها فضا به‌شدت رقابتی و سنگین شده است باید دید منتخبان مردم چه تصمیمی خواهند گرفت آیا شاهد گزینه سوم خواهیم بود یا خیر؟

برچسب ها: سیاسی ، مجلس ، رئیس
نام:
ایمیل:
* نظر: