bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
با انتخاب دائم رئیس و هیات‌رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، خوشحالی بازماندگان مجلس دهم، از انتخاب نشدن محمدرضا عارف به ریاست این مجلس به پایان رسید، چراکه حامیان دولت توانستند چند کرسی را پس بگیرند.

با انتخاب دائم رئیس و هیات‌رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، خوشحالی بازماندگان مجلس دهم، از انتخاب نشدن محمدرضا عارف به ریاست این مجلس به پایان رسید، چراکه حامیان دولت توانستند چند کرسی را پس بگیرند.
 انتخاب مسعود پزشکیان و علی مطهری به‌عنوان نائبان اول و دوم به کسانی که در تریبون‌های خود اعلام می‌کردند لیست امید حباب است، نشان داد نه تنها اینگونه نیست بلکه آنچه که مردم می‌خواهند پیش می‌رود، هر چند ممکن است این اتفاق با تاخیر رخ دهد.
آرای هر دو نائب مجلس در روز گذشته وزن واقعی فراکسیون امید و همچنین فراکسیون ولایت را آشکارا نشان داد. حالا دقیق‌تر از روزهای گذشته می‌توان از اکثریت و اقلیت جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس سخن گفت هر چند رسانه‌های اصولگرایان تلاش کردند نشان دهند، اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید هیچ امتیازی در مجلس شورای اسلامی کسب نکرده‌اند. 
انتخاب مسعود پزشکیان که جریان فکریش برای همه روشن است و همچنین علی مطهری، کسی که در مجلس نهم به  او اجازه ندادند نطقش را به پایان برساند، حالا بر صندلی نائب‌رئیسی تکیه زده است یعنی اصلاح طلبان آن سهمی را که خواهانش بودند، به دست آوردند.
این رویداد واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشت اصلاح‌طلبان خوشحال از به ثمر رسیدن میوه امیدشان، اصولگرایان نیز مشغول به رخ کشیدن رقابت علی لاریجانی با مصطفی کواکبیان هستند.
با این حال برخی معتقد هستند پس لرزه‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس ممکن است تشکیل فراکسیونی جدید با محوریت لاریجانی باشد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید؛ مردم در انتخابات 7 اسفند حرف‌های زیادی زدند اما برخی یا نمی‌خواهند بشنوند یا نشنیدند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان این‌که مردم در 7 اسفند گفتند در کشور چیزی به نام تندروی را قبول نداریم، تصریح کرد: در هر دو جریان امید و فراکسیون ولایت که هر دو به ولایت فقیه معتقد هستند، متاسفانه افراطی‌گری و تندروی‌هایی وجود دارد که برخلاف میل و مطالبات مردم ایران است. وی ادامه داد: مردم سخن خود را به‌صورت‌های مختلف به گوش نمایندگان رساندند که یکی از این موارد، ناخرسندی از هیات‌رئیسه موقت بود.
این نماینده مورد حمایت لیست امید شهر رشت، تصریح کرد: مصمم هستیم فراکسیونی آرام، به دور از تندروی و مستقل در مسیر فرمان‌ها و دستورهای رهبرمعظم انقلاب که فارغ از هیاهوهای جریانات سیاسی باشد، تشکیل دهیم.

وی با اشاره به این‌که دو شب گذشته در جلسه فراکسیون ولایت برخی از نمایندگان عضو‌، سخنان بسیار تندی داشتند، گفت: فراکسیون جدید به‌زودی تشکیل خواهد شد و بسیاری از نمایندگان برای حضور در این فراکسیون مراجعه کرده‌اند.
جعفرزاده تصریح کرد: این بوی تندی که از رفتار برخی‌ها به مشام ما می‌خورد با مشی اعتدالی در تضاد است؛ بنابراین فراکسیونی از اعتدالیون، مستقلین، اعتدالیون اصلاح‌طلب، اعتدالیون اصولگرا تشکیل شده تا تمامی معتدلین دو جناح سیاسی زیر چتر آن جمع شوند.
وی در پاسخ به این‌که آیا لاریجانی رئیس این فراکسیون خواهد بود، افزود: گزینه اول ما برای ریاست این فراکسیون لاریجانی است اما چون وی معذوریت‌هایی دارد و نمی‌تواند رئیس باشد، شاید فرد دیگری رئیس این فراکسیون شود ولی به‌طور قطع محوریت این فراکسیون با لاریجانی خواهد بود.
حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی نیز با استقبال از ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم، در این‌باره گفت: لاریجانی را از سال‌ها دور می‌شناسم و با شناختی که دارم ایشان را یک اصولگرای معتبر می‌دانم که همیشه بر مشی اصولگرایی ثابت قدم بودند و دستخوش حوادث نشده‌اند. به اصطلاح ایشان جزء اصولگرایان قبل از سال 83 هستند.
وی حضور مطهری و پزشکیان در هیات‌رئیسه مجلس را به فال نیک گرفت و افزود: باز هم توصیه می‌کنم مراقب باشند و درگیر دسته‌بندی‌های سیاسی در اداره مجلس نشوند.
این استاد اخلاق با خطاب به نمایندگان مجلس خواستار پرهیز از درگیری‌های سیاسی در مجلس شد و گفت: مجلس در حفظ آرامش کشور نقشي تعیین‌کننده دارد، به همه نمایندگان عزیز توصیه می‌کنم از گفتن حرف‌های نادرست، تهمت زدن و افعال ناهنجار خاصه آنهایی که با اغراض سیاسی است، خودداری کنند. از رئیس مجلس و نواب رئیس هم می خواهم با صبر و حوصله با نمایندگان برخورد کنند و اجازه تهمت زدن و بیان حرف‌های ناروا در پارلمان را ندهند.
طباطبایی حمایت طیف جبهه پایداری از ریاست لاریجانی را هم تاکتیکی دانست و ادامه داد: باید از این موقعیت بهره‌برداری کرد. البته اینها در مجلس غلبه‌ای ندارند ولی باز هم می‌توان آنها را کنترل کرد .
با همه این تفاسیر، حال باید دید کدام حرفشان بر کرسی می‌نشیند؛ علی لاریجانی یا اصلاح‌طلبان که از 103 رای خالص بهره‌مند هستند و در هر حال پیروز واقعی حسن روحانی است، چراکه دیگر صدای مخالفان و منتقدانش از تریبون مجلس شنیده نمی‌شود.



برچسب ها: سیاسی ، مجلس ، رئیس
نام:
ایمیل:
* نظر: