bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
احزاب سیاسی و یک انتخابات دیگر؛
یکسال تا زمان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا فرصت مانده است تا بار دیگر احزاب و فعالان سیاسی خود را برای یک رقابت انتخاباتی که انتظار می‌رود مهیج باشد، مهیا کنند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: یکسال تا زمان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا فرصت مانده است تا بار دیگر احزاب و فعالان سیاسی خود را برای یک رقابت انتخاباتی که انتظار می‌رود مهیج باشد، مهیا کنند. بدون شک نتایج دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان بر روی برنامه‌ریزی‌ها و انتخاب کاندیداهای جریان‌های سیاسی مختلف تاثیر بسزای می‌گذارد. برخی به‌دنبال تکرار تجربه شیرین پیروزی  و برخی به‌دنبال جبران شکستی که متحمل شدند، هستند.
آنچه از هم‌اکنون از انتخابات شورای شهر بر می‌آید، آماده شدن همه برای حضور در این انتخابات است. یارکشی‌ها، جمع کردن فامیل و دوستان و حتی رایزنی با جریان‌های سیاسی و در نهایت نیز یافتن پشتوانه‌های مالی از جمله این راهکارها هستند که در برخی از مناطق استان شاهد ظهور و بروز آنها هستیم. البته آنچه در استان ما دیده نمی‌شود، شکل‌گیری ائتلاف‌های محکم برای انتخابات شوراها است که خود یک مشکل اساسی به‌شمار می‌رود که کسی هم تاکنون فکری برای آن نکرده است. 

در این‌باره برخی از اصلاح‌طلبان با استناد به پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی که هفتم اسفند‌ماه سال گذشته برگزار شد، پیش‌بینی این را دارند که در انتخابات سال آینده شورای شهر نیز پیروزی دیگری را تکرار کنند و با همین ذهنیت نیز فعالیت‌های انتخاباتی خودشان را به‌صورت نامحسوس آغاز کرده‌اند. 
برخی دیگر نیز تمایل دارند پیرامون این موضوع سخنی نگویند و همه چیز را به ماه‌های پایانی واگذار کنند. با این حال آنچه در بوشهر روشن است اصلاح طلبان با انگیزه بیشتر و اصولگرایان با جدیت بیشتر به پیشواز این رویداد سیاسی و مدنی می‌روند تا کرسی‌های پارلمان شهری را از آن خود کنند. در این میان البته اصلاح‌طلبان استان با توجه به نزدیکی و دوری به نهاد قدرت در استان مشخص نیست تا چه اندازه بتوانند عملکرد مثبتی از خود نشان دهند.  
با وجود آن‌که نگاه مثبتی به احزاب در کشور وجود ندارد اما انتظار می‌رود فعالان حزبی با تکرار آنچه در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رخ داد بار دیگر گرد هم بنشینند و با اجماع گروهی و انتخاب کاندیداهای متعدد، فعالیت انتخابات خود را آغاز کنند. به گفته برخی صاحب‌نظران اولین کار که احزاب باید انجام دهند آسیب شناسی است، چراکه احزاب باید ببیند که ضعف فعالیت آنها در انتخابات مجلس چه بوده است؟ در هر صورت احزاب دارای ضعف هستند و باید آنها را برطرف کنند تا شاهد پیروزی‌های مکرر خود باشند. جریان سیاسی اصولگرای استان بوشهر که نتوانست کاندیداهای خود را در حوزه‌های مختلف راهی بهارستان کند حالا کار سخت‌تری در پیش ‌دارد.

بااین حال محمود خدری فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با بامدادجنوب در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان برنامه‌ای برای انتخابات شورای شهر دارند یا خیر؟ با یادآوری این‌که اصولگرایان، در استان ما در طیف‌ها و جریان‌های گوناگونی همچون مؤتلفه، ایثارگران، رهپویان، پایداری، و.... فعال هستند گفت: هرکدام از آنها خود دبیرانی دارند که برای رویدادهای مهم، با توجه به تصمیماتی که در مرکز گرفته می‌شود در استان هم تصمیم‌گیری خواهند کرد با این حال هنوز هیچ برنامه و یا اقدامی، تا آنجا که بنده سراغ دارم برای انتخابات شورای شهر تدارک دیده نشده است.
خدری تصریح کرد: شروع زودهنگام فضای انتخابات کاری اشتباه است، البته این نکته را نباید فراموش کرد که همه طیف‌های اصولگرا با یک برنامه کامل و منسجم حول یک ائتلاف و وحدت کامل وارد این عرصه انتخاباتی خواهند شد و در موقع لازم، استارت آن را خواهند زد.
 البته در مورد اصولگرایان نیز باید یادآور شد که آنها در انتخابات هفتم اسفندماه اتحاد چندان مناسبی نداشتند و اختلافات آنها به اندازه‌ای شدید شد که عامل برخی دلخوری‌ها نیز میان آنها شد. 

گفتنی است با تائید مصوبه مجلس مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهای کشور از سوی شورای نگهبان، تعداد اعضای شوراهای شهر در استان بوشهر برای انتخابات 96 نیز کاهش پیدا می‌کند تا این رقابت حساسیت بیشتری به خود بگیرد. بر اساس مصوبه مجلس و تائید شورای نگهبان، شهرهایی که جمعیت آنها زیر ۵۰ هزار نفر است، 5 نفر و تعداد اعضای علی البدل ۳ نفر برای شورای شهر تعیین شد. اکنون 32 شهر استان در این محدوده قرار دارند که تعداد اعضای‌شان نیز در دوره چهارم همین تعداد است.
همچنین شهرهایی که جمعیت آنها بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر است، 7 نفر عضو اصلی و ۵ عضو علی‌البدل برای شورای شهر تعیین شد.
 بر همین اساس شهرهای برازجان، کنگان و گناوه در این محدوده  هستند و اکنون 7 عضو اصلی دارند. (جز برازجان با 9 عضو) همچنین شهرهایی که جمعیت آنها بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر است، برای شورای شهر در دور آینده 9 نفر عضو اصلی شورا و 6 عضو علی‌البدل تعیین شد. در شرایط حاضر تنها شهر بوشهر در این محدوده قرار می‌گیرد که تعداد اصلی آن در دوره چهارم 11 نفر بوده است.
گفتنی است اقدام دولت گذشته در خصوص افزایش تعداد اعضای شورای شهرها برای دوره چهارم، موجب مشکلات عدیده‌ای شد که در این راستا قانون‌گذاران به‌دنبال اصلاح این رویه برآمدند. تا پارلمان شهری کارآمدتری در شهرها حاکم باشد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: