bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
طبق آنچه که دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده است، رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در نشست مشورتی خود دیدگاه پادشاه عربستان برای تقویت همکاری مشترک میان کشورهای عربی را در پیش گرفته و با آن موافقت کردند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: با وجود آن‌که عربستان حدود یک سال قبل این دیدگاه را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیشنهاد داد و هیاتی را برای بررسی آن تشکیل و در چندین نشست آن را مورد بحث و بررسی قرار داد اما به‌صورت رسمی هیچ جزئیاتی از این طرح اعلام نشده بود. 
در گذشته و در دوره عبدالله‌بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان در شورای همکاری در مورد تلاش جهت تحقق اتحادیه خلیج فارس صحبت می‌کردند که تشکیل این اتحادیه با مخالفت عمان مواجه شد و کشورهای دیگر نیز به آن تشویق نکردند. 
منابع دیپلمات در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تصریح کردند که این دیدگاه عربستان مبتنی بر این اساس است که شورای همکاری به یک ائتلاف تبدیل شود که با یک توافق سیاسی و اتحادیه اقتصادی نیز تقویت شود از اینجا باید به توافق روز گذشته سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای مشترک در سطح وزرای خارجه، دفاع و کشور برای هماهنگی سیاست‌ها میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتخاذ تصمیم‌ها و سفارشات لازم در این زمینه اشاره کرد. 
طبق گفته منابع مسوول در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، این نشست که پادشاه عربستان سعودی ریاست آن را برعهده داشت متمرکز بر مساله ایران بود بر پایه این تفکر که برخی از این کشورها ایران را منبع نگرانی خود تلقی می‌کنند. همچنین آخرین تحولات جنگ علیه یمن نیز مورد بررسی قرار گرفت که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به جز عمان بر سر آن توافق دارند.

 سران در این نشست هیچ بیانیه سیاسی که اشاره‌ایی به موضوعات مطرح در این جلسه داشته باشد و یا موضع سیاسی آنها در قبال تحولات رخ داده در منطقه‌شان را آشکار کند، منتشر نکردند اما عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان کنفرانسی خبری پس از این نشست برگزار کرد و در آن اشاره کرد که رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اوضاع در یمن و عراق را مورد بررسی قرار داده و اظهار امیدواری کردند که مذاکرات در کویت که پیرامون حل بحران یمن برگزار می‌شود، موفقیت‌آمیز باشد و همچنین تمامی رهبران تاکید کردند که تلاش می‌کنند راه حل مسالمت‌آمیزی را در یمن بدون هیچ تاخیری محقق سازند. 
وزیر خارجه سعودی همچنین خواهان اعزام نیروهای زمینی به سوریه شد تا جامعه بین‌الملل بتواند اراده خود را بر نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تحمیل کند، وی گفت: جامعه بین‌الملل باید اراده خود را بر نظام اسد تحمیل کند و عربستان خواهان اعزام نیروهای زمینی به سوریه است. الجبیر در مورد ایران نیز با ادامه ادعاها و مواضع خصمانه کشورش در قبال ایران، گفت: تهران در کشورهای همسایه دخالت می‌کند و شبه نظامیانی را آموزش می‌دهد و حامی تروریسم است و ما نمی‌توانیم روابطی را با کشوری برقرار کنیم که تروریسم را در کشورهای ما ترغیب می‌کند. این مقام سعودی تاکید کرد: رخدادها ثابت کردند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منبع ثبات در منطقه هستند و ما برای ایجاد محیطی مناسب برای توسعه شهروندان در کشورهای این حوزه تلاش می‌کنیم. 

از اظهارات وزیر خارجه عربستان که کشورش ریاست شورای همکاری خلیج فارس را در سال جاری برعهده دارد و از آنچه که منابع دیپلمات در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مصاحبه با القدس العربی مطرح کردند چنین بر می‌آید که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در واقع نحوه تعاملشان با رخدادها در منطقه بر اساس دیدگاه عربستان است که این دیدگاه برای تبدیل شورای همکاری به یک ائتلاف نظامی و همچنین سیاسی و اقتصادی تلاش کرده و می‌کند. 
این امر از تفاهم سیاسی میان رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آشکار می‌شود، چرا‌که یک تفاهم سیاسی و لو با اختلاف نقش‌ها وجود دارد و گاهی دیدگاه‌ها با هم فرق کند اما مهم همان‌طور که وزیر خارجه یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌گوید این است که تفاهم وجود دارد. از حدود یک سال قبل ملاحظه می‌شود شورای همکاری در مورد دیدگاه ملک سلمان برای تقویت همکاری مشترک کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صحبت می‌کند. 

در زمینه همکاری اقتصادی نیز به نظر می‌رسد روش جدیدی در شورای همکاری خلیج فارس برای همکاری اقتصادی لحاظ خواهد شد که می‌بایست از سال‌ها قبل یک اتحادیه گمرکی و بازار مشترک میان این کشورها ایجاد می‌شد و این روش از موافقت نشست سران با تشکیل یک سازمان اقتصادی عالی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آشکار می‌شود که وظیفه تقویت همکاری را برعهده داشته باشد اما ماموریت این سازمان و اهداف آن با وجود نهادها و شوراهای اقتصادی و مالی مشترک کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آشکار نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: