bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
بن‌بست شورای شهر گناوه؛
در حالی که شهردار گناوه در فشار برخی جریان‌های قدرت و ثروت قرار دارد و آنگونه که ما متوجه شدیم حتی از سوی نهادهای دولتی در استان هم مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، جریان‌های مخالف او قدرت گرفته‌اند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: نزدیک به یک ماه پیش گزارشی پیرامون احوال شورای شهرهای استان به رشته تحریر درآوردیم و بنا به مسوولیت رسانه‌ای خود اعلام کردیم، حال شوراهای شهر اصلا خوب نیست بلکه تدبیری صورت گیرد و فکری به حال اوضاع نابسامان این پارلمان کوچک شهری که اتفاقا خواهان بسیار نیز دارد، شود. 
در حالی که شهردار گناوه در فشار برخی جریان‌های قدرت و ثروت قرار دارد و آنگونه که ما متوجه شدیم حتی از سوی نهادهای دولتی در استان هم مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، جریان‌های مخالف او قدرت گرفته‌اند. هر چند که خبرهایی مبنی بر رفتن از شهرداری گناوه در اوایل سال جاری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد اما او همچنان سکان شهر را در دست دارد و اتفاقا تلاش هم کرده که بلکه بتواند بر مشکلات موجود غلبه کند اما در برخی مواقع مشکلات آن اندازه پی‌در‌پی و سنگین هستند که شاید طاهری «اصلاح‌طلب» هم نتواند از پس آنها بر بیاید. 
بامدادجنوب نمی‌تواند به همه موارد مطرح شده در مورد شهرداری گناوه و مسائل مرتبط با آن بپردازد اما همین اندازه متوجه هستیم که در مرکز استان نیز مدیریت استان دل در گروی جریان اصولگرایی دارد که تاکنون مانع از جذب مدیران اصلاح‌طلب و یا دست‌کم حامی دولت در این شهر و شهرستان شده‌اند. به این منظور ما می‌توانیم لیستی از مدیران را همین الان ردیف کنیم که مخالف سرسخت دولت روحانی بوده اما کسی کاری به کار آنها نداشته و عملا همچنان اسب مراد را می‌رانند. 

حال پس از گذشت این مدت کوتاه نه تنها شاهد بهبودی وضعیت شوراها شدیم بلکه شاهد پیچده‌تر شدن اوضاع در شمال استان هستیم. طبق اخباری که در رسانه‌های استان منعکس شده است. شورای شهر گناوه در حال حاضر‌ بر سر‌ دوراهی ادامه فعالیت قرار گرفته است تا عملا مصوبات و جلسات این شورا زیر سوال برود.
در حال حاضر مدت شش ماهه و موقتی که برای فعالیت چهار عضو علی‌البدل وجود داشته به پایان رسیده، هر چند اصلا اعتبار‌نامه این اعضا نیز در وزارت کشور تائید نشده بود. از سوی دیگر‌ 4 عضو قبلی که با برخی اقدامات قضائی مواجه شدند، در صورت عدم محکومیت قادر به بازگشت به شورا هستند‌ اما ترکیب فعلی شورا و برخی مسوولان تمایلی به بازگشت آنها ندارند یا حداقل تردیدهایی در این خصوص وجود دارد.
نکته جالب توجه اینجاست که این شورا که مصوباتش به لحاظ قانونی با اشکال مواجه است، تصمیم دارد شهردار این شهر تجاری و توریستی که یکی از قطب‌های اقتصادی استان نیز محسوب می‌شود استیضاح کند، مساله‌ای که باعث نگرانی برخی فعالان مدنی در این شهر شده است. برای همگان روشن است جدای از مسائل حقوقی که باید در این پارلمان کوچک شهری رعایت شود، باید یک رابطه دوستانه بین اعضا و شهردار برقرار شود تا بتوانند با شور کردن و برگزاری جلسات، به توسعه شهر و سپس استان کمک کنند.
سجاد امیری فعال مطبوعاتی ساکن گناوه در این‌باره می‌گوید؛ مسلم است رابطه بین شورا و شهرداری می‌بایست صمیمانه باشد، در صحبت‌های که در این مدت «کمتر از یک ماه گذشته» با افراد این دو مجموعه داشته‌ام، متاسفانه با وجود تائید نقش هر دو مجموعه در رشد و تعالی شهر، می‌شد تصویری غیرقابل اعتماد و غیرصمیمانه از یک دیگر را از لا به لای صحبت‌هایشان، رویت کرد.

امیری ادامه‌ داد: با وجود این‌که باید فضای همدلی و همزبانی بر رابطه شورا و ‌شهردار حاکم باشد، شاهد فضای غیرهمدل و غیر همزبان هستیم. وقتی با اعضای شورای شهر صحبت می‌شود قریب به اتفاق بر شخص شهردار و کاراکتر «دکتر طاهری» و این‌که شخص پاک دست و کاربلدی است اذعان دارند‌ اما از حقله‌ای از افراد صحبت به میان می‌آید که فضایی غیر همدل و متوهم‌ساز را آگاهانه ‌و با اغراض شخصی ایجاد کرده‌اند با این حال برخی از اعضای شورا بر این قضیه تاکید می‌کنند که با وجود این نوع رابطه بین شهرداری و شورا رسیدن به اهداف عالیه برای شهر به کندی پیش خواهد رفت.
این فعال مدنی گناوه‌ای تصریح کرد: عده‌ای از فعالال شهروندی نیز با حرکاتی دست به عصاتر بر این عقیده‌اند کنار کشیدن شهردار می‌تواند شکست جریان روشنفکر و دانشگاهی قلمداد شود. این نظریه شاید در نگاه اول ایجاد یک فضای «طاهری یا هیچ‌کس دیگر‌» ‌را به ذهن تبادر کند، ولی با کمی تعمق به محافظه کاری این فکر بیشتر پی می‌بریم، زیرا که باید گفت؛ اولا هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند و دوما مگر قرار است کسی جایگزین شود که خاموش‌فکر و غیر دانشگاهی است؟
او ادامه داد: با شخصی که خود را نزدیک به شهردار می‌دانست صحبت می‌کردم، در بین صحبت‌ها به عمق فضای توهم، «هرکسی هرچیزی در نقد روند شهرداری بیان می‌کند به‌دنبال تخریب شهردار است پی بردم»، حالا شما خود قضاوت کنید اگر این فضا به شهردار با ادبیات خاص این افراد منتقل شود، برای وی چه تصویری از افراد دلسوز و منتقدان بدون توقع ایجاد خواهد شد؟ 
وی با یادآوری این‌که قاطبه شورا نشان می‌دهند به‌دنبال شورای پنجم نیز هستند، گفت:‌ می‌طلبد اعضای شورای شهر، نماینده واقعی مردم باشند. امیری با بیان این‌که از یک سو شهردار برای برداشتن موانع همدلی و همزبانی می‌بایست اقدامات مقتضی را انجام دهد، یادآور شد: شورای شهر نیز باید شفافیت خود را در برخورد با قضایای مختلف که در این مدت ایجاد حاشیه کرده است بیشتر کنند‌ به‌عنوان مثال طلب طلبکاران، محقق نشدن بودجه لازم در طراز گناوه توریستی، پل‌های خور و ورودی، معارضین شهرداری و بحث صدور مجوزها در بافت جدید شهری را نه تنها خود بلکه شهرداری را نیز ملزم به پیگیری حل این مسائل کنند. در صورتی که نتوان فضای همدلی و همزبانی را ایجاد کرد، از آنجا که هیچ کس نمی‌خواهد از اختلافات بین شورا و شهردار چهره شهر بندرگناوه کبود و سیلی دعواها بر گونه آن بنشیند، باید شاهد یک تصمیم سخت و راحت بود.
گفتنی است نگارنده سعی کرد با تماس با برخی از اعضای شورای شهر گناوه با اطلاع یافتن از جزئیات بیشتر، کمی این فضای مه آلود را روشن کند متاسفانه پاسخگو نبودند.


نام:
ایمیل:
* نظر: