bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
روزنامه خبر جنوب چاپ شیراز با استنباط از سخنان‌ مقام ارشد استانداری فارس نوشت؛ «فارس دل به دریا زد»، تیتری کوتاه و استنباطی از مقامی رسمی، که از مفاد آن بر می‌آمد که اخگرهای‌ زیر خاکستر سکوت انتزاع ۵ روستای شهرستان گاوبندی (پارسیان) با این سخن ناسنجیده در منطقه، شعله‌ور خواهد شد.
روزنامه خبر جنوب چاپ شیراز با استنباط از سخنان‌ مقام ارشد استانداری فارس نوشت؛ «فارس دل به دریا زد»، تیتری  کوتاه و استنباطی از مقامی رسمی، که از مفاد آن بر می‌آمد که اخگرهای‌ زیر خاکستر سکوت انتزاع ۵ روستای شهرستان گاوبندی (پارسیان) با این سخن ناسنجیده در منطقه، شعله‌ور خواهد شد. انتشار نامه‌ای رسمی از استانداری فارس خطاب به فرمانداری لامرد و انتشار آن در ‌فضای مجازی مبنی بر آمادگی الحاق و استقرار لامردی‌ها در پنج روستای انتزاعی از هرمزگان، ‌منطقه را تا سطح بحرانی عمومی ملتهب کرد‌ اما شاه بیت قضیه ورود دزدانه فرماندار و مقامات رسمی با اسکورت نهادهای نظامی در پنج روستای مورد انتزاع بود. شامگاه ۲۷خردادماه مردم روزه‌دار که خشمگین از حضور آنان در روستای فارسی  بودند در واکنشی مردمی آنان را مجبور به فرار کردند. متعاقب این رویداد مردم منطقه با حضور در فرمانداری گاوبندی (پارسیان) خواستار رسیدگی و جوابگو شدن مسوولان استانی و کشوری پیرامون مساله انتزاع 5 روستا و الحاق آن به شهرستان لامرد فارس شدند. فرماندار گاوبندی (پارسیان) نیز با حضور در بین مردم ضمن دعوت کردن آنان به آرامش قول داد مساله را از مبادی قانونی پیگیری کرده و گزارش خواهد کرد‌ اما جنبش مطالبه‌گری مدنی مردم‌ هرمزگان خاموش نماند. اعتراض‌های مردمی در بندرعباس و گاوبندی در شکل مسالمت‌آمیز کماکان ادامه دارد. چهارشنبه گذشته شهر گاوبندی در اعتراض به انتزاع یک پارچه صدا بود. مردم گاوبندی با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشت‌هایی و تشکیل زنجیری انسانی نسبت به سکوت مقامات رسمی موضع گرفتند. 

پنجشنبه شب به دعوت دانشگاه خلیج فارس مردم مرکز استان در فرهنگسرای طوبای شهر بندرعباس حضور یافته و مراتب اعتراض و ناخشنودی خود را از انتزاع پنج روستای گاوبندی به نام‌های سروباش، فارسی، اکبری، تنبو شمالی و تنبو جنوبی اعلام داشتند. در این گردهمائی مردمی نمایندگان مردم مرکز و شرق استان نیز با سخنانی خواستار لغو مصوبه الحاقی روستاهای گاوبندی به لامرد شدند. روستاهائی که در زمان احمدی‌نژاد در مصوبه‌ای غیر کارشناسی به شهرستان لامرد ضمیمه می‌شد. این مصوبه با اعتراضات عمومی گسترده در سال ۹۲ مسکوت ماند‌ اما ملغی اعلام نشد. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سفر استانی روحانی مهم‌ترین مطالبه مردم هرمزگان الغای مصوبه شورای امنیت ملی در مورد انتزاع ۵ روستای ساحلی گاوبندی بود. قول‌های رئیس‌جمهور به مردم در بررسی مجدد مصوبه، خیال آنان را تا حدی جمع کرد‌ اما هر از گاهی زمزمه‌هایی از این سو و آن سو شنیده می‌شد که لامردی‌ها در لابی قدرت هنوز پیگیر این موضوع هستند. هرمزگانی‌ها رنجیده از بردن و غارت منابع‌شان طی دهه‌های گذشته اینک بیدارتر شده و با هوشیاری در پی احقاق حق خود هستند و تا الغای مصوبه غیر قانونی انتزاع 5 روستا مجدانه پیگیر قضیه خواهند بود. در گذشته نه چندان دور و در صدر انقلاب، صنایع فولاد که در بندرعباس طرح‌ریزی ‌شده بود به جهت حضور 9 وزیر در کابینه و با توجیهاتی واهی به اصفهان انتقال داده شد. در دولت سازندگی معادن فاریاب در شمال شرقی هرمزگان با زورمندی کرمانی ها از هرمزگان جدا شد و اینک بار دیگر همسایه ای دیگر  طمع به خاک هرمزگان دارد. ناسیونالیسم قومی در ایران به طرز خطرناکی به تمامیت ارضی ما لطمه می‌زند و اگر مقامات رسمی کشور نتوانند ورود شایسته‌ای در این امر کنند کار به جاهای باریکی خواهد کشید.

نام:
ایمیل:
* نظر: