bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در ماه سپتامبر گذشته و در سازمان ملل دیدگاه خود را در خصوص توسعه پیمان کمپ دیوید بیان داشت و اکنون نیز از «صلح داغ» با اسرائیل سخن می‌گوید
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: در شرایطی که رئیس جمهور مصر از تصمیم خود برای توسعه پیمان کمپ دیوید خبر داده و اکنون از «صلح داغ» با اسرائیل سخن گفته است، باید پرسید دراز کردن دست دوستی به سمت اسرائیل به کجا ختم می‌شود و پشت السیسی به چه کسانی گرم است؟ 
عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در ماه سپتامبر گذشته و در سازمان ملل دیدگاه خود را در خصوص توسعه پیمان کمپ دیوید بیان داشت و اکنون نیز از «صلح داغ» با اسرائیل سخن می‌گوید، گویی در نظر دارد طرح سازش با اسرائیل به دست او به سرانجام برسد. وی در حالی از صلح داغ با اسرائیل سخن گفته است که تلاش دارد سایر کشورهای عربی و پیش از همه عربستان را نیز زیر چتر پیمان کمپ دیوید و یا صلح با اسرائیل در آورد.
اکنون السیسی در حالی از توسعه کمپ دیوید سخن می‌گوید و در نظر دارد صلح مصر و اسرائیل گسترش پیدا کرده و کشورهای عرب خلیج فارس را نیز شامل شود که پیش از این با بخشیدن دو جزیره راهبردی تیران و صنافیر زمینه هم‌مرز شدن عربستان با فلسطین اشغالی را فراهم کرد. در آن زمان منابع نزدیک به رئیس‌جمهوری مصر فاش کردند که دلیل واگذار کردن دو جزیره مزبور به عربستان، تمایل به گسترش توافقنامه کمپ دیوید است.
نکته قابل تامل این‌که روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار گزارشی در ارتباط با تحولات اخیر روابط مصر و عربستان در سایه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض از هماهنگی سران این دو کشور با رژیم اسرائیل خبر داده و نوشت: دیدگاه نهاد ریاست جمهوری مصر در توسعه کمپ دیوید مبتنی بر برقراری صلح در منطقه با اجرای تعهدات گسترده اسرائیل است که جزئیات آن روشن نشده است. السیسی معتقد است که اکنون و در این شرایط «فرصت بزرگی برای آینده و زندگی بهتر و برخورداری از ثبات بیشتر و نیز همکاری واقعی» فراهم شده است. وی در همین ارتباط در سخنان خود در شهر اسیوط مصر که تلویزیون‌های اسرائیلی به درخواست او، آن را پخش کردند، از صلح داغ با اسرائیل سخن گفت. السیسی همچنین از رهبران احزاب اسرائیلی خواست تا با طرح تشکیل دو کشور که به‌نفع نسل‌های آینده بوده و زمینه را برای ورود به مرحله جدید فراهم می‌کند، موافقت کنند. وی در چارچوب تاکید بر اعتماد و اطمینان بین مصر و اسرائیل گفت که نیروهای نظامی مصر برای مبارزه با تروریسم در مناطقی که در توافقنامه کمپ دیوید آمده است، مستقر می‌شوند.

رئیس‌جمهور مصر پرچمدار دوستی عرب‌ها با اسرائیل
السیسی که پشتش به حمایت‌های کشورهای عرب خلیج فارس گرم است، تاکید کرد که قاهره آماده است تا نقش میانجی را بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ایفا کند به‌ویژه این‌که معاهده صلح بین مصر و اسرائیل زمینه‌ساز یک صلح واقعی و مستمر است. با وجود اینکه ریاض تاکنون به‌طور علنی در صحنه حضور نداشته است‌ اما منابع بلند مرتبه سیاسی گفته‌اند که این اقدامات السیسی از حمایت گسترده سعودی برخوردار است. السیسی همچنین گفته بود که اگر فلسطینی‌ها بتوانند آرزوی تشکیل کشور مستقل را محقق ساخته و در امنیت و ثبات زندگی کنند، روابط بین ما بسیار داغ و گرم خواهد بود. جالب این‌که رئیس‌جمهوری مصر در حالی آرزوی صلح و روابط گرم با اسرائیل را در سر دارد که در سخنان اخیر صهیونیست‌ها را در‌باره این‌که جولان سوریه برای همیشه متعلق به آنها است، نادیده گرفته و و حتی تشکیل جلسه کابینه اسرائیل در داخل خاک اشغالی سوریه را به فراموشی سپرد. نکته دیگر این‌که السیسی در حالی فلسطینی‌ها را به حل و فصل مشکلات فراخوانده و از صلح با اسرائیل سخن می‌گوید که مذاکرات سازش بین فلسطین و اسرائیل از سال 2014 متوقف مانده است و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اخیرا از تعویق مذاکرات صلح خاورمیانه در ارتباط با حل و فصل قضیه فلسطین در پاریس خبر داد. اولاند ضمن تاکید بر لزوم اجرای طرح ابتکاری کشورش برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه، اعلام کرد: «جان کری» وزیر امور خارجه امریکا نمی‌تواند 30 می به فرانسه سفر کند و به همین دلیل برگزاری این کنفرانس به تابستان موکول شده است. این در حالی است که فرانسه چند ماه پیش طرحی را برای از سرگیری مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل مطرح کرد و در این میان تشکیلات خودگردان فلسطین از این طرح مبتنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی به‌منظور حل و فصل قضیه فلسطین استقبال کرد اما رژیم صهیونیستی با این طرح مخالفت کرده و از سرگیری گفت‌و‌گوهای دو جانبه با فلسطینیان را خواستار شد.

حمایت‌های گسترده عربستان از السیسی
در این میان ناگفته پیداست که السیسی از سال 2013 از حمایت گسترده عربستان برخوردار بوده است اما این‌که وی در قدردانی از این حمایت‌های گسترده چه کرد، سوالی است که می‌توان پاسخ آن را در سفر چندی پیش ملک سلمان به مصر پیدا کرد. واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر با این ادعا که این دو جزیره در اصل متعلق به عربستان بوده و مصر فقط آنها را اجاره کرده بود، به مثابه قدردانی السیسی از ملک سلمان و حمایت‌های مالی او بود که البته برای افکار عمومی مصر غیر قابل قبول بود.
نکته اینجاست که واگذاری این دو جزیره و سپس اعتراضات مصری‌ها یک موضوع داخلی و یا بین عربستان و مصر به‌نظر می‌رسید اما ظاهرا اینگونه نبود، زیرا تحلیل روزنامه «هاآرتص» بر این فرضیه مهر باطل زد و نشان داد که این موضوع فراتر از یک قضیه مصری- سعودی بلکه مرتبط با امنیت رژیم صهیونیستی است. به بیان دیگر در آن زمان هاآرتص ضمن این‌که اقدام مصر در واگذاری این دو جزیره به عربستان را «معامله‌ای خوب و به نفع اسرائیل» توصیف کرد، پیش‌بینی کرد که چه بسا انتقال این دو جزیره زمینه عقد کمپ دیوید دیگر و این‌بار با عربستان را فراهم کند. البته هاآرتص در تائید این پیش‌بینی و خوشبینی نسبت به نتایج واگذاری این دو جزیره به عربستان به موارد متعدد همکاری و رایزنی‌های پنهان و آشکار آن با اسرائیل اشاره کرد. ناگفته پیدا است که این مواضع آل سعود نشان می‌دهد که عربستان قصد دارد با تسلط بر جزایر صنافیر و تیران، همکاری‌های نظامی و اقتصادی را با اسرائیل بیش از پیش گسترش دهد.

برچسب ها: جهان ، مصر ، اسرائیل
نام:
ایمیل:
* نظر: