bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
با هدف ترمیم ساختار دولت؛
خبرهای مبنی بر تغییر برخی استانداران در برخی استان‌ها، مدیران ارشد را بر آن داشته که بیش از گذشته در مجامع عمومی حضور پیدا کنند و به‌قول معروف خودی نشان دهند و...
بامداد جنوب- مریم خوئینی: خبرهای مبنی بر تغییر برخی استانداران در برخی استان‌ها، مدیران ارشد را بر آن داشته که بیش از گذشته در مجامع عمومی حضور پیدا کنند و به‌قول معروف خودی نشان دهند و از این رو برنامه دید و بازدید‌های سر زده از برخی اماکن در دستور کار استانداران قرار گرفته است. هر چند معاون سیاسی کشور نیز با تائید خبر تغییر استانداران، اعلام کرد: این تغییرات بسیار محدود است اما خبرهای رسیده به بامداد جنوب حکایت از آن دارد که برخی از استانداران با لابی‌های قدرتمندی که در تهران کرده‌اند، فعلا اسم خود را از لیست حذف شده‌ها، خارج کرده‌اند. 
محمدحسین مقیمی که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کرده بود با بیان این‌که وزارت کشور در مواردی که مدنظر باشد گزینه‌های پیشنهادی را به هیات دولت معرفی می‌کند، تاکید کرد: در نهایت دولت درباره تغییرات تصمیم‌گیری می‌کندو تغییرات محدود استانداران پس از تصمیم‌گیری نهایی دولت اطلاع‌رسانی خواهد شد به‌همین دلیل قبل از آن‌که انتخاب نفر جدید در دولت تصویب شود، هیچ اطلاع‌رسانی درباره آن نمی‌کنیم، چرا‌که معتقد هستیم این کار باعث می‌شود عملکرد آنان تحت تاثیر قرار بگیرد.

سخنان معاون سیاسی وزیر کشور نشان می‌دهد که وزارت کشور کار ارزیابی مدیران ستادی و استانی و نیز بخشداران، فرمانداران و استانداران را ‌به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است. بدون شک این ارزیابی‌ها در حوزه شاخص‌های عمومی و تخصصی و شاید سیاسی انجام گیرد.
با این حال چه آن زمان یعنی پیش از انتخابات که رحمانی فضلی وزیر کشور با دقت زیاد و وسواس سعی کرد عملکرد استانداران را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس مهره‌های استانی خود را تغییر دهد و چه حالا که در برخی محافل سخن از لو رفتن لیست جدید استاندارانی که شاید تغییر کنند به میان آمده، این طرح همیشه موافقان و مخالفانی داشته است. موافقانی که ‌تمایل دارند تغییرات در راستای اجرای سیاست‌های دولت انجام شود تا دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با مشکلات کمتری مواجه شود و مخالفانی که معتقد هستند این تغییرات، سیاسی کاری بوده و ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. 

به هر روی اما مصاحبه‌های معاون سیاسی وزیر کشور و همچنین ‌سخنگوی این وزارتخانه که دو روز گذشته تاکید کرد: «در بحث تغییر استانداران اصلاح‌طلبی و یا اصولگرایی مطرح نیست، بلکه قدرت مدیریت، استفاده از ظرفیت‌های استان، مردمداری، هماهنگی‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه شهری و روستایی، مدیریت بحران، اجرای سیاست‌های عمومی نظام و دولت ملاک است.» نشان می‌دهد چه موافق باشیم و چه مخالف، تصمیم‌های کلی در این زمینه گرفته شده است.
با این حال این سوال پیش می‌آید که نمایندگان استان که به‌تازگی راهی بهارستان شده‌اند، چگونه با این مساله برخورد می‌کنند. آیا ‌هر کدام با طرح کردن یک کاندیدای جدید برای پست استانداری به استقبال این تغییرات که دیر یا زود رخ می‌دهد می‌روند و یا بر سر میز مذاکره می‌نشینند. البته اخبار موثق ما می‌گوید که رابطه برخی از نمایندگان با نماینده دولت چندان مناسب نیست... .

آنچه مسلم است مصطفی سالاری استاندار کنونی استان زرخیز بوشهر نتواسته عملکرد قابل قبولی در همه حوزه‌ها از خود ارائه دهد، چراکه در حال حاضر هیچ خبری از وعده‌های متعدد وی مانند راه‌آهن، بزرگراه، سدهای مختلف نیست و تقریبا یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های مدیریتی استان را دارد که دغدغه یکی از مدیرانش دیر رسیدن دخترش به مدرسه است و خود استاندار نیز، تمام تلاشش را برای برکنار کردن یک شهردار به کار بسته است!
وعده به سامان رساندن پروژه پتروشیمی دشتستان و گناوه نیز هنوز عملی نشده است. جاده مرگ دیلم و گناوه نیز همچنان قربانی می‌گیرد. ‌مهم‌تر از آن هیچ اقدام عملی برای مشکل کمبود آب با توجه به کاهش ذخایر آب استان انجام نشده است. موضوعی که تقریبا هر هفته امامان جمعه استان به آن اشاره می‌کنند و خواستار رسیدگی به آن هستند. مشکلی که صدای مردم مرکز استان و شهرستان‌ها را در آورده است، در این مورد می‌توانید گزارش صفحه جامعه را بخوانید، نکات ریز درشتی که می‌تواند ملاک تغییر یک استاندار در استان باشد. با این حال دولت یازدهم، پیش از انتخابات، هفت استاندار بعد از انتخابات نیز یک استاندار را تغییر داد تا مدیریت استان‌ها به افرادی که همراه دولت گام بر می‌دارند، برسد.
گفتنی است عبدالرحمن ندیمی بوشهری که در دولت سازندگی بر مسند استانداری بوشهر نشست با پنج سال سابقه استانداری، رکورددار این پست است که البته اگر برای کار نکردن باشد، می‌توان با لابی‌های گسترده در تهران حتی وزیر نفت هم شد، استانداری که سهل است.
با وجود همه اینها، به‌نظر نمی‌رسد فعلا دامنه تغییرات به استان ما برسد، با این حال امیدواریم که مسوولان دولتی بیش از آن‌که به آمار و ارقام تخیلی که هیچ سندیتی ندارد توجه کنند، به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران یا وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه کنند تا حجم عقب‌افتادگی بوشهر را بیشتر تجربه کنند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: