bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
با سلب تابعیت از مرجع بزرگ شیعی؛
تعرض به آیت‌الله قاسم تصویر کنونی و آینده بحرین را تغییر خواهد داد و ملت بحرین قادر است معادله کنونی را زیر و رو کند. سلمان در آن زمان دستگیری خود را پیش‌بینی کرد و
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: اقدام آل‌خلیفه در سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته این کشور که به‌تحریک سعودی صورت گرفته است، نشان می‌دهد عربستان به‌دنبال تشدید فتنه‌انگیزی در بحرین بوده و در را به‌روی هرگونه حل و فصل مسالمت‌آمیز بسته است.
برخی می‌گویند این حرکت که به درخواست عربستان صورت گرفته نه به‌دلیل ناکام ماندن گفت‌وگوهای یمن و نه تشدید بحران آفرینی ریاض در سوریه بلکه حضور آن در بحرین و سوق دادن این کشور به‌سمت فتنه‌ای خونین است. به نظر می‌رسد دیدگاه آل سعود نسبت به اوضاع منطقه سمت و سوی متفاوتی دارد و سفر محمد‌بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به امریکا آن‌طور که گفته می‌شود برگرفته از «عقل و منطق» نبود، بلکه به‌میزان زیادی به مواضع تند سعودی گره خورده و با امید به تغییرات بزرگ در جهان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مرتبط بود. 

شیخ علی سلمان دبیر‌کل جمعیت الوفاق بحرین پیش از دستگیری در تاریخ 28 دسامبر 2014 در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: تعرض به آیت‌الله قاسم تصویر کنونی و آینده بحرین را تغییر خواهد داد و ملت بحرین قادر است معادله کنونی را زیر و رو کند. سلمان در آن زمان دستگیری خود را پیش‌بینی کرد و در سخنرانی‌های متعدد به این موضوع اشاره کرد اما تعرض به آیت‌الله قاسم در محاسبات او نبود، زیرا او یک مرجع دینی سرشناس در کشور است.
این گام تند، دارای ابعاد مختلفی است. در وهله نخست، نظام سعودی که حاکم فعلی بحرین از زمان اشغال اراضی بحرین از سوی نیروهای سعودی در سال 2011 است، می‌خواهد ضربه‌ای بزند و این حساب را برای آن باز کرده است که ضربه‌ای کاری علیه انتفاضه مسالمت‌آمیز در بحرین پس از بازداشت شیخ علی سلمان و انحلال جمعیت الوفاق باشد. مساله قابل توجه این است که این تصمیم، کسانی را که به فعالیت مسالمت‌آمیز دعوت می‌کنند و ضامن این امر بودند که انتفاضه به سمت گزینه خشونت‌آمیز نرود، به حاشیه می‌راند. همچنین نمی‌توان آنچه که در بحرین رخ می‌دهد را از اقدامات آل‌سعود در داخل مرزهای عربستان جدا کرد که هر مخالف را با بریدن سر سرکوب می‌کنند، همانند کاری که در آغاز سال جاری میلادی با اعدام شیخ نمر باقر النمر کرده و سپس شیخ حسن الراضی را بازداشت کردند.

اهانت به آیت‌الله عیسی قاسم آغاز انتفاضه خونینی خواهد بود
در صحنه خارجی، نظام آل‌سعود پیامی را به طرف‌های نزدیک و دور و در راس آنها ایران فرستادند. این پیام اشاره به این امر داشت که نظام سعودی هیچ راهی را برای سازش در هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های داغ در منطقه باز نمی‌کند. بر عکس، خواهان تشدید ولو با رنگ و بوی مذهبی محض است. نظام سعودی تجربه خود را که در فاجعه منا در حدود 9 ماه قبل نشان داد، تکرار می‌کند که در آن هنگام عربستان به جای آن‌که به اشتباه خود اذعان کند و برای حل و فصل آن تلاش کند، حمله‌ای بی‌امان را علیه ایران به راه انداخت. اوضاع در یمن نیز همین گونه است، چراکه آل سعود تصمیم گرفته‌اند کشور را تخریب کنند تا قدرتی را که از نظر خود متوازن می‌دانند، روی کار بیاورند. پیش از یمن نیز مساله سوریه مطرح است که عربستان با هرگونه سازش سیاسی منطقی در آن مخالف است. در همین حال، نظام سعودی ترجیح می‌دهد که داعش غرب عراق را تحت تصرف داشته باشد تا این که دشمنان عربستان غرب عراق را آزاد کنند. برجسته‌ترین مواضعی که در اعلام همبستگی با آیت‌الله عیسی قاسم و در محکوم کردن اقدام نظام بحرین علیه این روحانی برجسته صورت گرفت و پیام‌های آشکاری را به همراه داشت، موضع سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران بود که تاکید کرد: حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و ادامه فشارهای بیش از حد بر مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن به عهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می‌بخشند. هتک حرمت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. در لبنان، حزب‌الله این اقدام بی‌سابقه را محکوم کرد و از مردم بحرین خواست تا خشم خود را به‌دلیل وارد شدن لطمه به شخصیت‌ بزرگشان به صورت قاطعانه بیان کنند. حزب‌الله افزود که نظام با حماقت خود مردم بحرین را به سمت گزینه‌های دشوار سوق می‌دهد که عاقبت آن بر این نظام دیکتاتور فاسد وخیم خواهد بود. در عراق نیز قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد که عصائب اهل الحق آماده هستند در صورتی که نظام بحرین خطوط قرمز را زیر پا بگذارد، از مردم بحرین در رویارویی با این نظام حمایت کنند. وی به این امر اشاره کرد که ابزارهای سیاسی به تنهایی کافی نیست. نظام بحرین این گام خود علیه آیت‌الله عیسی قاسم را در راستای رویارویی با تمامی قدرت‌های افراطی با یک مرجعیت سیاسی دینی خارجی اعلام کرده است. وزارت کشور بحرین آیت‌الله عیسی قاسم را به سوء‌استفاده از منبر دینی برای خدمت به منافع خارجی و تحریک به طائفه‌گرایی و خشونت متهم کرده است. این امر در راستای اقدامات شدید نظام در دادگاه‌ها و مطبوعات حامی خود علیه علمای دین و در راس آنها آیت‌الله عیسی قاسم صورت گرفته است. پیش‌بینی می‌شد که مسوولان بحرینی دست به اقدامی علیه آیت‌الله عیسی قاسم بزنند، چراکه در روزهای اخیر اشاره‌هایی مبنی بر تنگ کردن عرصه بر ایشان و جلوگیری از اقامه نماز جمعه به وسیله ایشان در مسجد امام صادق در دراز مطرح شده بود‌ اما پیش‌بینی نمی‌شد که موضع علیه ایشان تا این حد باشد. بدین ترتیب آیت‌الله عیسی قاسم در راس کسانی است که هدف قرار گرفته‌اند. 

برچسب ها: جهان ، بحرین
نام:
ایمیل:
* نظر: