bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
شهر فلوجه که از دید بسیاری از تحلیلگران لانه تروریست‌‌ها خوانده می‌شد اینک بدون کمک خارجی به دست آحاد ملت عراق آزاد و به آشیانه امنی برای آزاد‌سازی موصل آخرین منطقه اشغالی تروریست‌های داعشی تبدیل شده است.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: شهر فلوجه در استان الانبار و در 50 کیلومتری شمال پایتخت عراق واقع است. جمعیت این شهر بالغ بر 320 هزار نفر است و برآوردها حاکی از حضور 150 هزار نفر، در این شهر است. 
غالب ساکنان شهر فلوجه از عشایر بزرگ عراقی از جمله الدلیم، الجمیله، الجبور، الکبیسات،‌ البو عیسی و ... هستند. نیروهای امریکایی در 28 آوریل سال 2003 وارد این شهر شدند و در سال 2004 این شهر شاهد دو نبرد بزرگ میان هواداران صدام و نیروهای امریکایی بود. در 8 می 2008 نیز نیروهای امریکایی به طور کامل از این شهر خارج شدند. در ژانویه سال 2014 شهر فلوجه اولین شهر عراق بود که به دست گروه تروریستی داعش سقوط کرد. در بامداد 23 می 2016 نیز حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق آغاز عملیات آزاد‌سازی شهر فلوجه از دست تروریست‌های داعشی را اعلام کرد و در 17 ژوئن 2016 نیز خود وی آزاد‌سازی کامل این شهر را اعلام عمومی کرد.

چرایی اهمیت فلوجه
اهمیت این شهر در نزدیکی اش به بغداد پایتخت عراق است به‌گونه‌ای که از زمان اشغال آن به دست داعش، منبع و مصدر اصلی تهدیدات علیه پایتخت بوده و تمامی اقدامات انفجاری علیه آن از همین منطقه منشاء گرفته است. فلوجه در واقع دروازه تردد تروریست‌های تکفیری داعش به بغداد و استان‌های شیعه‌نشین جنوبی عراق به‌ویژه کربلا بود. این شهر را لانه داعش و تروریست‌های وابسته به آن نامگذاری کرده بودند 
به‌گونه‌ای که طی سال‌ها کنترل بر آن و اخراج شهروندان عادی، به مرکز عملیات داعش تبدیل شده بود و تمام فعالیت‌های تروریستی که طی سال‌های گذشته در بغداد و کربلا رخ داده، در فلوجه طراحی و تامین امکانات شده است. برخی از فرماندهان نظامی عراق، فلوجه را به‌مثابه سر مار توصیف کرده و معتقد هستند اگرچه موصل شهر مهمی است‌ اما فلوجه به‌دلیل نزدیکی به بغداد و اهمیت نمادین آن برای تروریست‌های داعش، باید در اولویت آزادسازی قرار می‌گرفت. داعش با استفاده از بستر مناسب این منطقه به‌صورت گسترده در آن توزیع شده و آن را پایگاه اساسی بیشتر عملیات خود در عراق قرار داده بود. از این‌رو، آزادسازی و پاکسازی کامل شهر فلوجه عملیات نظامی برای آزادسازی دیگر شهرهای عراق از دست داعش را تسهیل می‌کند. به‌ویژه به نیروهای عراقی کمک می‌کند تا برای آغاز عملیات آزاد‌سازی شهر موصل، مقر اصلی داعش در عراق خود را آماده‌تر کنند. حفظ فلوجه برای تروریست‌های داعشی مهم تلقی می‌شد و از دست دادن این شهر برای آنها به مثابه شکست قطعی در عراق است و تروریست‌ها را مجبور می‌کند، در تنها پایگاه خود یعنی موصل، در مقابل محاصره نیروهای عراقی در حالت کاملا دفاعی قرار گیرند. به این ترتیب ملت عراق توانست بدون کمک خارجی لانه تروریست‌ها را به آشیانه عقاب‌ها برای آزاد‌سازی شهر موصل تبدیل کند. 

آزاد‌سازی موصل نیز به نابودی این پدیده شوم در سوریه کمک خواهد کرد. در عملیات آزاد سازی فلوجه نیروی زمینی و هوایی ارتش عراق، الحشد الشعبی (نیروهای بسیج) پلیس فدرال (نهادی در عراق با 200000 نیرو و زیر نظر وزارت کشور)‌ نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم و نیروهای مسلح عشایر الانبار مشارکت داشتند. ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش وعده پشتیبانی هوایی از عملیات آزادسازی فلوجه داده بودند اما اظهارات مقامات ارشد عراقی حاکی از آن بود که حتی یک سورتی پرواز علیه مواضع داعش در این شهر انجام ندادند و تنها به مراقبت از فضای منطقه پرداختند.

فلوجه آخرین خط دفاعی داعش پیش از رسیدن به موصل
تحرکات سیاسی عبادی پس از آزادی فلوجه احتمالا ادامه خواهد داشت، چراکه او باید چالش‌های ایجاد شده برسر نقش ایران و نیروهای شیعه حاضر در عملیات فلوجه که عموما به وسیله ایران مسلح و آموزش داده شده‌اند، نیز حل و فصل کند. نیروهایی که قریب به 20 هزار نفر هستند و بیشترین اثر را در آزاد‌سازی فلوجه داشتند. در جریان باز پس‌گیری فلوجه، امریکا و حتی کردستان عراق نسبت به حضور گسترده این نیروها در عملیات انتقاد کردند. با این حال در ابتدا امریکا رویکرد مثبت و محتاطانه‌ای داشت اما  به مانند عملیات تکریت پس از عملیات این حضور را زیر سوال برد. انتقادات بیشتر درباره اتفاقات پس از حضور این نیروها در عملیات فلوجه است اتهاماتی واهی به نیروهای شیعه که برای آزادی کشورشان می‌جنگند. امریکا ادعای بیم از فرقه‌ای شدن جنگ در عراق را دارد و دیگر منتقدان نیز از رفتار خشن نیروهای حشد شعبی سخن گفته‌اند مساله‌ای که همیشه رد شده و مردم منطقه نیز از رفتار خوب نیروهای شیعه آگاه هستند. 
حالا و با از بین رفتن آخرین سنگر دفاعی داعش در جنوب یعنی فلوجه نیروهای حشد‌الشعبی و ارتش عراق خود را آماده بازپس‌گیری موصل، پایتخت عراقی داعش می‌کند.

برچسب ها: جهان ، فلوجه ، عراق
نام:
ایمیل:
* نظر: