bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
حرف دل مردم از زبان نماینده مردم دشتی و تنگستان؛
مطالبه‌گری، اولین سخنی بود که ما بارها در روزنامه بامداد جنوب آن را نقطه آغاز توسعه استان دانسته و خواستار در پیش گرفته شدن این رویکرد شده بودیم.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین‌قلم: مطالبه‌گری، اولین سخنی بود که ما بارها در روزنامه بامداد جنوب آن را نقطه آغاز توسعه استان دانسته و خواستار در پیش گرفته شدن این رویکرد شده بودیم. بارها و بارها به این مساله اشاره کردیم که در استان ما آنچه مهم ارزیابی می‌شود، مساله مهم مطالبه حق و حقوق خود از دولت مرکزی است و این حق، در بسیاری از مسائل مهم نهفته است که شاید یکی از مهمترین آنها داشتن مدیرانی کارآمد، تصمیم‌گیر و دلسوز باشد.
ما در بامدادجنوب بارها و بارها این حرف‌ها را زده‌ایم و متاسفانه تفسیرهای نابجایی از سخنان و رویکردهای ما شده است، با این حال، شامگاه یک‌شنبه و در حالی که امکان اطلاع‌رسانی در این زمینه وجود نداشت، شورهای شهر بوشهر مهمانی داشت که می‌خواست مسائل مهمی را که ما به آن باور داشتیم را بر زبان براند. دغدغه‌های مهمی که شاید از زبان یک فرد تکنوکرات کارکشته بر می‌آمد و می‌تواند تلنگری باشد بر مدیریت‌های ابن‌الوقتی که این روزها دست و پاگیر شده‌اند.

این مهمان که به دعوت نصرالله اسدی یکی از اعضای شورای شهر به نشست آنها رفته بود، کسی جز سیدکمال‌الدین شهریاری نبود. او هر چند نتوانست در میان لابی‌های قدرتمند و همیشگی استان‌های پرنماینده ریاست کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی را به دست بگیرد، اما نشان داده که واقعیت‌های میدانی و مدیریتی را نه با دور زدن مسیر، بلکه با طی کردن مراحل مختلف و در آزمون‌های سخت به دست آورده است. وی در این نشست نکات مهمی را گفته است که ما با به نقل از پایگاه خبری خلیج فارس بخشی از این مطالب را نقل می‌کنیم.

باید مثل استان های دیگر مطالبه گر شویم
نماینده دوره‌های سوم، چهارم و دهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما و شما به‌عنوان نمایندگان مردم باید با جدیت بیشتر به دنبال استیفای حقوق استان باشیم، گفت: باید یاد بگیریم در مواجه با مسوولان کشوری چگونه برخورد کنیم و مقداری از حجاب صبوری و نجابت مان را کنار زده و مثل فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان و... حقوق مان را مطالبه کنیم.

در مورد 2درصد سهم نفت
شهریاری با بیان اینکه بخش عمده مشکلاتی که امروز اعضای شورای شهر بیان کردند بخاطر کوچک بودن سهم استان از اعتبارات کشوری است، ادامه داد: مثلا یکی از اجحاف‌ها درباره 2درصد فروش نفت و گاز است که طبق قانون باید بعد از توزیع اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) بین استان‌های کشور، این اعتبار به سرجمع بودجه مناطق نفتی نظیر بوشهر اضافه شود، ولی این شیوه دنبال نمی‌شود، در مراکز تصمیم‌گیر حساب می‌کنند با توجه به شاخص‌های موجود سهم اعتبارات بوشهر 350 میلیارد تومان می‌شود و 2 درصد نفت هم که روی آن قرار بگیرد، به 650 میلیارد تومان می‌رسد. بعد می‌بینند میانگین اعتبارات سایر استان‌ها 350 تا 400 میلیارد تومان است، در ادامه اینگونه تفسیر می‌کنند که معیار بودجه تملک دارایی بوشهر را 50 میلیارد می‌گیریم تا با اعتبار 2 درصد نفت به همان 350 تا 400 میلیارد تومان برسد. می‌خواهم بگویم پول نفت را از یک جیب استان وارد می‌کنند و در جیب دیگر خارج می‌نمایند و در نتیجه اعتبارات بوشهر با این همه ارزش‌آفرینی برای کشور مشابه مناطق دیگر است.

وی با بیان اینکه همین مسوولان وقتی در اجتماعات مردمی بوشهر پشت تریبون قرار می‌گیرند، ما را مردمی صبور، نجیب و شریف قلمداد می‌کنند، افزود: به‌نظرم ما چوب همین نجابت و صبوری را می‌خوریم. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وجود پارس جنوبی، پایانه نفتی خارگ، بندر، گمرک و نظایر آن در استان بوشهر که بالای 80 درصد درآمد کشور را تامین می‌کند، افزود: باید پرسید و مطالبه کرد که چقدر از این درآمدها به استان بر می‌گردد؟

260 میلیارد تومان اعتبارات تامین اجتماعی از بوشهر خارج شد
شهریاری سپس به انتقاد از تامین اجتماعی پرداخت و گفت: این سازمان طی سال گذشته از استان بوشهر 1500 میلیارد تومان درآمد داشته که طبق قانون باید یک سوم آن معادل 500 میلیاردتومان را در بخش درمان استان هزینه می‌کرده است، اما 240 میلیارد تومان هزینه شده و 260 میلیارد تومان از استان خارج شده است.
وی در پاسخ به اظهارات نایب رییس شورا درباره وضعیت روستاهای حاشیه نیروگاه اتمی گفت: ادامه این وضعیت کج‌دار و مریز با اهالی این دو روستا و نگه‌داشتن استخوان لای زخم درست نیست. البته نماینده بوشهر اخیرا در صحن علنی مجلس تذکری به دولت دادند، ولی باید همراه دیگر نمایندگان با صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نشست داشته باشیم و خواستار تعیین تکلیف این مساله شویم. بنده نیز آمادگی همراهی با جناب خدری در این خصوص را دارم.
وی همچنین در خصوص مشکلات آب استان گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه در استان ضعیف بوده، ضمن اینکه سالانه مقادیر زیادی آورد باران راهی دریا می‌شود که می‌توان بخشی از آن را با ایجاد سد و آبخوان‌داری ذخیره کرد. بنده در حوزه  انتخابیه‌ام اجرای یک سد و آبشیرین‌کن را با جدیت در دستور کار دارم و دو تذکر هم به وزیر مربوطه داده‌ام تا ملاک چانه‌زنی‌های بعدی باشد.

نتوانستیم رئیس مجمع نمایندگان استان را تعیین کنیم
وی در پاسخ به دیگر عضو شورا مبنی بر اینکه با گذشت دو ماه از آغاز مجلس دهم آیا نمایندگان استان نشستی با هم داشته‌اند؟ اظهار داشت: اگر بخواهم صادقانه پاسخ دهم، تا الان نشست مشترکی بین خودمان نداشته‌ایم. البته قبل از تعطیلات اخیر مجلس، چند بار تلاش شد که مجمع نمایندگان استان تشکیل و موضوع رئیس دوره‌ای آن نهایی شود، ولی شاید علاقمندی برای ریاست مجمع، مانع از آن شد که به نتیجه برسیم و باید منتظر ماند تا 17مرداد مجلس دوباره باز شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: