bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۴
کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با ذکر خاطره ای ضرورت توجه به تجویز و مصرف منطقی دارو در یک زنجیره صحیح را یاد آور شد.
بامداد24: کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با ذکر خاطره ای ضرورت توجه به تجویز و مصرف منطقی دارو در یک زنجیره صحیح را  یاد آور شد.

 دکتر نوشین محمد حسینی کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو  با ذکر خاطره ای ضرورت  توجه به  تجویز و مصرف  منطقی دارو در یک زنجیره صحیح را یاداور شد، اظهار کرد: و در بخش دیالیز کودکی را دیدم به نظرم 4 ساله  می آمد نظرم به او جلب شد احواش را جویا شدم گفتند 8 سال است که دیالیز می شود پرسیدم مگر چند سال دارد که فقط 8 سال است که دیالیز می شود واقعا جثه این کودک انسان را دچار اشتباه می کرد زیرا اندامش رشد کافی نکرده بود و چهره اش به دلیل عوارض دیالیز همانند بیماران تالاسمی رشد نا کافی داشت.

وی افزود: دلیلش دیالیزش را از پرستاربخش پرسیدم و پس از شنیدن پاسخ تا یک هفته تاسف و افسوس از وجودم بیرون نمی رفت تصور کنید مادر این بچه  به تصور غلط اینکه کودکش انگل دارد در حین خروج  پزشک از بخش از او پرسیده بود که به فرزندم که انگل دارد چه داروی بدهم.

به گزارش بامداد24 به نقل از سازمان غذا و دارو،دکتر محمد حسینی همچنین با بیان اینکه آن پزشک محترم حالا از سر لطف و مهربانی یا بی حوصلگی و به قصد از سر باز کردن این مادر، بدون اینکه سن فرزند را بپرسد یا اصلا دلیل اینکه می گوید فرزندش انگل دارد را  جویا شود اینکه آیا آزمایش داده است؟  اصلا چه نوع انگلی دارد؟و غیره هم فی الحال  نام دارویی را می گوید  تصریح کرد: حتما آن پزشک محترم مطلع بوده که اصلا انگل وارد بدن بچه شیر خوار نمی شود؛ کافی بود پزشک فقط در حد چند ثانیه زمان می گذاشت و فقط سن کودک را می پرسید تا فلان دارو را که داروی ضد انگل است با قید " بمدت دو هفته" به مادر کودک پیشنهاد نمی داد.

 وی ادامه داد: این داروی ضد انگل  پمادی سمی است که پزشکان برای افراد بالاتر از 6 سال و در ازای هر 10 کیلو گرم وزن بدن، یک قاشق و یکبار در هفته تجویز می کنند  دلیلش هم این است که قاشق اول در هفته اول انگلها را از بین می برد و لارو انها که پس از یک هفته از تخم بیرون می ایند با قاشق بعدی در هفته دوم از بین محو  می شوند.

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو ی سازمان غذا و دارو  ادامه داستان را اینگونه بیان می کند: این خانم به دارو خانه می رود و در شلوغی دارو خانه، از یکی از مسئولان آنجا  دارو را طلب می کند که او هم در عملی غیر کارشناسانه  با اشاره به قفسه ای،  از این خانم می خواهد که خودش داروی مد نظررا بردارد ضمن اینکه موقع بیرون امدن از همان مسئول مقدار استفاده را می پرسد که مسئول مربوطه به صرف شنیدن  وزن  10 کیلویی بچه بدون توجه به سن و سال او، "یک قاشق در هفته" را توصیه می نماید.

وی با اشاره به اینکه  ماجرای به همین جا ختم نمی شود عنوان نمود: مادر مستاصل به قصد احتیاط و نیت رفع کسالت زودتر کودک دلبندش، دارویی که باید به بیماران بالای 6 سال و در ازای هر 10 کیلو وزن بدن یک قاشق  داده شود را روزی سه بار به  کودک یک ساله اش می خوراند به روز دوم نرسیده کودک به کما می رود و  زمانی به بیمارستان می رسد که هر دو کلیه اش از را از دست داده است.

 دکتر محمد حسینی با تاکید بر اینکه برای اموزش یک سیکل  صد در صد غلط از مریض تا پزشک از پزشک تا دارو خانه و از دارو خانه تا مریض همواره این رنجنامه برای  دانشجویانم تعریف می کنم گفت: در این داستان نه دارو خانه نه مریض و نه پزشک هیچکدام وظیفه خود را درست انجام نداده اند نه مریض اطلاعات درست به  پزشک داده؛ نه پزشک در شرایط و مکان مناسب بیمار را ملاقات نموده و نه دارو خانه وظیفه خود را درست و بر اساس ضوابط انجام داده است.

وی در انتهای سخنانش با یادآوری اینکه در صورت رعایت اخلاق حرفه ای از سوی هریک از این اعضای زنجیره ای که از آنها نام برده شد  قطعا چنین فاجعه ای رخ نمی داد خاطر نشان کرد:  اگر فرهنگ  مصرف صحیح تجویز و مصرف منطقی دارو ملکه اذهان می شد 8 سال زندگی این کودک، مادر و خانواده اش تباه نمی شد 8 سال هزینه ا قتصادی مملکت که می توانست در جایگاههایی بهینه، صرف همین مادر و کودک  و خانواده اش بشود هزینه های  کمر شکن بیماری را یدک نمی کشید باور کنید اکثر کسانی که در بخش دیالیز بیمارستانها تردد می کنند یا دیابتی هایی هستند که دارو مصرف نکرده اند یا فشار خونیهایی که دستور العمل صحیح   مصرف دارو هایشان را  را رعایت ننموده اند. 
نام:
ایمیل:
* نظر: