bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
دو سه ماهی است که روند عجیب و غریب آتش‌سوزی در کشور به‌شدت زیاد شده روزی نیست که از یک‌جای کشور خبری مبنی بر آتش‌سوزی منتشر نشود.
کریم جعفری: دو سه ماهی است که روند عجیب و غریب آتش‌سوزی در کشور به‌شدت زیاد شده روزی نیست که از یک‌جای کشور خبری مبنی بر آتش‌سوزی منتشر نشود. آن اندازه تعداد این آتش‌سوزی‌ها بسیار شده که دیگر برای مردم به خبری عادی و به دور از هیجان تبدیل شده است اما ما جماعت خبرنگار که عموما روحیه‌‌ای کنجکاو داریم و اگر هم در حوزه امنیتی چیزی سرمان شود، بیشتر به مساله مشکوک می‌شویم این آتش‌سوزی‌ها را بی‌دلیل نمی‌دانیم.
تعداد این آتش‌سوزی‌ها به شکل فزاینده‌ای زیاد شده است و این خطری عمده‌ برای کشور محسوب می‌شود. از هتل‌ و ساختمان و پالایشگاه و پتروشیمی گرفته تا خط لوله و .... همه هم در مراکزی که درست در برابر دوربین‌ها است. آنچه بامداد روز شنبه در شهرستان گناوه روی داد، یکی از همین سلسله انفجارها و آتش‌سوزی‌ها است که گفته می‌شود دارای قدرت بسیار زیادی بوده و صدای انفجار تا فاصله 40 کیلومتری شنیده شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، خط لوله‌ای که آتش گرفته، خط لوله گاز ترش است که برای تزریق به چاه‌های نفت خوزستان و شمال استان بوشهر از منطقه گازی پارس جنوبی به این مناطق کشیده شده است. گاز ترش، خود به خود خطرناک و قابلیت انفجاری دارد. دلیل قدرت انفجار علاوه بر مساله جنش گاز، به نکته مهم دیگری باز می‌گردد و آن جنس خاص لوله‌ای است که گاز را منتقل می‌کند. 

زمانی که این خط لوله گاز برای احیای چاه‌های نفتی منطقه احداث می‌شد، چنین خطراتی پیش‌بینی می‌شد و همان روزها کارشناسان مسائل امنیتی در حوزه خطوط لوله گاز به کارفرما پیشنهاد می‌کردند تا جایی که ممکن است این لوله‌ها به دور از مناطق مسکونی احداث شده و برای تامین امنیت آن به ازای هر مسافت معینی، شیری برای بستن جریان گاز، نصب شود. متخصصان این حوزه به خوبی بر این نکته واقف هستند که لوله‌ای با جنس خاص که چیزی شبیه تی‌ان‌تی در آن باشد و به احتمال زیاد شامل یک لایه بتون سخت هم باشد در صورت انفجار به اندازه یک موشک زمین‌ به زمین عمل می‌کند.
باز هم باید خدا را شکر کرد که این حادثه با کمترین خسارت ممکن به پایان رسید، اما از آنجایی که استان بوشهر در درون جان خود هزاران کیلومتر از این خطوط لوله را دارد و این لوله‌ها برای تامین اقتصاد مملکت از وسط خانه‌ها، زمین‌ها و املاک مردم عبور می‌کنند، بهتر است مراقبت بیشتری در حوزه پدافند غیرعامل و تقویت زیرساخت‌های حوزه HSE صورت بگیرد.

در أخر هم باز هم حرف نخست خود باز می‌گردم و تاکید دارم که آنچه به‌عنوان سلسله انفجارهای عجیب و غریب در کشور در حال روی دادن است، اتفاقی نیست. همین خط لوله گاز استانداردهای بسیار بالایی برخوردار بود و حالا اگر فرماندار گناوه می‌گوید که نقص فنی بوده، برای نگارنده قابل پذیرش نیست. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور باید با دقت مراقب اوضاع بوده و تحرکات دشمن را در همه حوزه‌ها به شکل دقیق رصد و کنترل کنند، نباید این فرضیه را دور دانست حالا که موفق به انفجار در وسط شهرها و قتل عام مردم بی‌گناه نشده‌اند دست از انفجار، تخریب و نابودی زیرساخت‌های کشور برخواهند داشت. این یک هشدار بسیار جدی است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: