bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
اندیشکده آمریکایی گیت استون در یادداشتی به دولت‌های عربی توصیه کرد در کمترین زمان ممکن مشکل فلسطین را از دستور کارشان حذف کنند تا بتوانند جبهه‌ای متحد علیه ایران تشکیل دهند؛
اندیشکده آمریکایی گیت استون در یادداشتی به دولت‌های عربی توصیه کرد در کمترین زمان ممکن مشکل فلسطین را از دستور کارشان حذف کنند تا بتوانند جبهه‌ای متحد علیه ایران تشکیل دهند؛ همچنین اسرائیل را بهترین دوست و ایران را بزرگترین دشمن اعراب مسلمان بدانند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اندیشکده آمریکایی گیت استون در یادداشتی به قلم بسام طویل نوشت: حضور وزیر امور خارجه مصر در اسرائیل در ماه گذشته برای بسیاری غافلگیرکننده بود. دیدگاه منتقدانه مردم و رسانه‌های مصر نشان از آن دارند که در سال‌های پس از امضای صلح اسرائیل-مصر این توافق رسمی هنوز در میان مردم مصر مقبولیت نیافته است؛ و البته هنوز هر دو کشور نسبت به نیات هم تردیدهایی دارند. همین مسئله در مورد صلح بین اسرائیل و اردن نیز صدق می‌کند.

در سطح راهبرد منطقه‌ای، مصر دارای یک نقش محوری در ائتلاف ضدایرانی دولت‌های عربی شامل عربستان سعودی، کویت، بحرین و امارات است. خشونت به وجود آمده در پی بهار عربی [بیداری اسلامی]، تقابل اجتناب‌ناپذیر بین یک ایران سلطه‌جو و تجدیدنظرطلب و کشورهای عربی که برای دفاع از خود در برابر اقدامات ایران – که عمدتاً در یمن، سوریه، عراق و آفریقا قابل مشاهده است – در حال تجهیز خود هستند را برجسته کرد.

در چنین شرایطی، حتی علنی ساختن هرگونه همکاری بین مصر و اسرائیل نشان از یک بهبود روابط دارد، و می‌تواند شروعی برای مشروعیت یافتن روابط متقابل اعراب و اسرائیل باشد. دیدار شکری از اسرائیل شاید با  هدف مهیا ساختن بستر لازم برای توسعه روابط با اسرائیل و اعلام همکاری – که پیش از این مخفیانه بود - بین بسیاری از کشورهای عرب مسلمان و اسرائیل صورت گرفته باشد.
البته به نظر می‌رسد آمریکا از این روابط جدید حمایت جدی نکند. چرا که به نظر می‌رسد تمایل آمریکا برای همکاری با اسرائیل و دولت السیسی در مصر رو به کاهش است.

این دیدگاه سنتی عربی که توسط رهبران مستبد برای فریب مردم ناراضی‌شان بکار می‌رود، که همانا نشان دادن دشمن خارجی به مردم به جای رهبران داخلی است، مشخصاً در حال تغییر است؛ و اسرائیل به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن، اکنون دارد جای خود را به ایران می‌دهد.

به هر حال، منافع دولت‌های عربی و اسلامی ایجاب می‌کند در کمترین زمان ممکن مشکل فلسطین را از دستور کارشان حذف کنند تا بتوانند جبهه‌ای متحد علیه ایران تشکیل دهند. اگر این مهم به دست آید، می‌تواند کمک بزرگی در جهت نیل به پیروزی نهایی باشد.
برچسب ها: جهان ، امریکا ، فلسطین
نام:
ایمیل:
* نظر: