bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
در پی احتمال سفر رئیس مجلس عراق به ایران؛
همزمان با سفر رئیس پارلمان عراق در روزهای آتی به ایران مزدوران کشورهای منطقه در عراق تلاش می‌کنند با هدف خدشه‌دار کردن به روابط تهران ـ بغداد، این سفر را سیاسی ـ جناحی جلوه دهند.
همزمان با سفر رئیس پارلمان عراق در روزهای آتی به ایران مزدوران کشورهای منطقه در عراق تلاش می‌کنند با هدف خدشه‌دار کردن به روابط تهران ـ بغداد، این سفر را سیاسی ـ جناحی جلوه دهند.
طبق اعلام رسانه های عربی، قرار است الجبوری با علی لاریجانی همتای ایرانی خود و محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم در عراق، بپردازد. سفر سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق به ایران در شرایط کنونی، موجی از مخالفت‌ها ـ البته از سوی برخی جریان های سیاسی خاص ـ در عراق را به‌وجود آورده است. این در حالی است که در این میان، موافقانی نیز هستند که سفر الجبوری به ایران را در راستای حمایت از منافع ملی عراق تلقی کرده و تمام قد از آن حمایت می‌کنند. 

این افراد بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران از جمله حامیان اصلی دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم بوده و دیدارهای رسمی مقامات عراقی با آنها در هر شرایط زمانی نمی‌تواند هیچ معنا و مفهومی جز تلاش برای تحقق منافع و مصالح ملی داشته باشد. در طرف مقابل، مخالفان سفر سلیم الجبوری به ایران مدعی هستند که وی به‌دنبال تنش‌های اخیر با خالد العبیدی وزیر دفاع عراق، در تلاش است تا با سفر به ایران و سپس ترکیه و دیدار با مقامات این دو کشور، حمایت آنها برای بقای خود در پست ریاست پارلمان را کسب کند. این ادعای مخالفان در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران تاکنون کوچکترین دخالتی در انتخاب مقامات ارشد عراقی از ریاست پارلمان گرفته تا نخست‌وزیر نداشته و سیاست آن همواره بر احترام به حق ملت‌های منطقه در «تعیین سرنوشت» خود استوار بوده است. 
بر همین اساس، با توجه به سیاست‌های واضح جمهوری اسلامی ایران طی حدود چهار دهه گذشته در قبال کشورهای منطقه، تمامی سیاستمداران کشورهای مختلف منطقه به‌ویژه عراق، خود به‌خوبی می‌دانند که نباید به دنبال بروز اختلافات داخلی در کشورهایشان، با هدف حفظ جاه و مقام خود به جمهوری اسلامی ایران متوسل شوند. بنابراین، سلیم الجبوری نیز به این مساله به‌خوبی واقف بوده و بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد که هدف آن از سفر به تهران تلاش برای حفظ موقعیت سیاسی خود باشد. مساله دیگری که باطل بودن ادعای مخالفان سفر سلیم الجبوری به ایران را نشان می‌دهد، اظهارات صریح رئیس پارلمان عراق در خصوص اتهامات وارد شده به وی مبنی بر درخواست حمایت از سفارت تهران در بغداد است. 
ماجرا از این قرار است که پس از تحصن نمایندگان پارلمان عراق در صحن پارلمان و پافشاری آنها بر لزوم کناره گیری ‌سلیم الجبوری از سِمَت خود، برخی جریان‌های سیاسی، وی را متهم به درخواست حمایت از سفارت تهران در بغداد برای باقی ماندن در جایگاه ریاست پارلمان کردند؛ اقدامی که موضع‌گیری صریح الجبوری را به دنبال داشت.

آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، سفر سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق به ایران در راستای تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور و بحث و تبادل نظر پیرامون نبرد دولت و ملت عراق با تروریست‌های تکفیری داعش صورت می‌گیرد. مواضع سابق الجبوری نشان می‌دهد که وی از حامیان اصلی نیروهای مردمی و امنیتی در نبرد با داعش بوده و همواره مواضع قاطعانه‌ای در قبال تکفیری‌ها و اقدامات آنها در کشور اتخاذ کرده است.
سفری برای همکاری بیشتر
بر همین اساس، با توجه به قریب‌الوقوع بودن عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» در استان نینوا، به نظر می‌رسد که سفر الجبوری به تهران نمی‌تواند با این مساله بی‌ربط باشد. الجبوری قصد دارد تا در زمینه نبرد با تروریسم در عراق هماهنگی‌های بیشتری را با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. 
کمااینکه وی پیشتر نیز بارها از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به دولت و ملت عراق در برقراری صلح و امنیت در این کشور قدردانی کرده است. از سوی دیگر، بررسی روابط دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله در عرصه اقتصادی نیز می‌تواند یکی دیگر از انگیزه‌های ‌سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق از سفر به تهران باشد. در همین ارتباط وی پیشتر تصریح کرده بود: «ایجاد راه‌هایی برای افزایش همکاری‌های متقابل اقتصادی بین ایران و عراق، مساله‌ای اجتناب ناپذیر است». 

بنابراین، مواضع صریح، روشن و شفاف سلیم الجبوری در خصوص نبرد ارتش و نیروهای مردمی عراق با تروریست‌های تکفیری داعش، حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق در نبرد با تروریسم و تلاش آن برای برقراری صلح در این کشور و همچنین تاکید وی بر لزوم تقویت همکاری‌های اقتصادی میان تهران و بغداد، همه گویای هدف اصلی سفر پیش روی الجبوری به تهران برای دیدار با مقامات ایرانی بوده و مخالفان این سفر غالبا با انگیزه‌های سیاسی کمر به انتقاد از آن بسته‌اند. 
در واقع باید گفت کسانی که امروز در عراق به‌شدت با سفر الجبوری به ایران مخالفت و آن را نوعی دهن‌کجی به حیدر العبادی تلقی می‌کنند، همان کسانی هستند که تا دیروز دولت العبادی را نیز به بهانه‌های مختلف آماج حملات و انتقادات تند خود قرار می‌دادند. با این حال، این افراد امروز در ظاهر در قامت حمایت از العبادی برآمده و با هدف آسیب زدن به روابط دوجانبه ایران و عراق، تلاش می‌کنند تا سفر الجبوری به تهران را در راستای تحقق منافع شخصی وی جلوه دهند. از سوی دیگر، این افراد قصد دارند تا جمهوری اسلامی ایران را نیز به‌عنوان کشوری که در امور داخلی عراق مداخله می کند، جلوه دهند. 
این افراد، وابسته به احزاب و جریان‌های سیاسی هستند که از سوی ایالات متحده امریکا تغذیه شده و تمام تلاش خود را می‌کنند تا دولت و ملت عراق از جمهوری اسلامی ایران فاصله بگیرند و درست به همین دلیل است که فرصت به وجود آمده در پی اختلافات داخلی اخیر در عراق را غنیمت شمرده و تلاش می‌کنند تا از آب گل‌آلود آن برای خود ماهی بگیرند. این افراد، مزدورانی هستند که هدفشان تنها خدمت به منافع ایالات متحده امریکا در عراق است.

برچسب ها: سیاسی ، جهان ، عراق ، حملات
نام:
ایمیل:
* نظر: