bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
«هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانونگذاری کند‌» این جمله را می‌توان صریح‌ترین واکنش رئیس‌جمهوری خطاب به کسانی دانست که خود را فراتر از قانون می‌دانند و...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
«هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانونگذاری کند‌» این جمله را می‌توان صریح‌ترین واکنش رئیس‌جمهوری خطاب به کسانی دانست که خود را فراتر از قانون می‌دانند و به گفته‌‌ علی مطهری حکومت را فدرالی تصور کرده‌اند، سخنانی که شاید روزنه امیدی بر صفحه سیاهی باشد که تا حدودی بر جامعه هنری ما غالب شده است. 
حسن روحانی کمی دیر اما بالاخره به فشارهایی که بر جامعه فرهنگی و هنری وارد می‌شود واکنش نشان داد. او حضورش در میان جمع پزشکان را غنیمت شمرد و با انتقاد از حاشیه‌هایی که برای برگزاری کنسرت‌ها به‌وجود آمده است، از وزیرش خواست که در برابر هیچ فشاری کوتاه نیاید و عقب نشینی نکند.

روحانی با یادآوری این موضوع که اگر قرار باشد قانونی وضع شود، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کنند، آن را شورای نگهبان تائید می‌کند و پس از آن ابلاغ و عملیاتی می‌شود، تاکید کرد که‌ قبل از سیر قانونی، بی قانونی خوب نیست. بی قانونی به نام دین و دلسوزی برای دین بدتر است، ما قانون و مقررات داریم و به آن افتخار می‌کنیم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تاکید بر این‌که در جامعه بزرگ ما اگر احترام اقشاری که دارای احترام هستند، خدشه‌دار شد زندگی مردم خدشه‌دار می‌شود، تصریح کرد: مگر می‌شود در جامعه‌ای به دیپلمات‌های دلسوزی که 30 ماه شبانه روز برای کشور تلاش کردند، «آدم همینجور دهانش را باز کند و هر لفظ و لغتی به کار ببرد!»، آن هم برای کسانی که می‌دانم چه شب‌هایی تا صبح بیدار بودند و چه فراز و نشیبی بود تا یک حرف بالا و پایین شود.
انتقاداتی که باعث شد شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، برنامه زنده سخنرانی رئیس‌جمهور را قطع کند و به‌جای آن برنامه جهانشهری‌ها را پخش کند. هر چند که بیش از این نمی‌توان از رسانه ملی انتظار داشت، با این حال سخنان رئیس‌جمهور واکنش‌های دیگری نیز به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر به اعتقاد برخی تحلیل گران سیاسی تذکر روحانی به وزرا می‌تواند حتی به باز‌تر شدن فضای سیاست داخلی نیز کمک شایانی کند.

حجت‌الاسلام محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری، گفت: روحانی باید زودتر از این نسبت به این بی‌قانونی‌ها واکنش نشان می‌داد، ولی باز هم خیلی خوب است و مهم‌تر از آن این است که وزیر ارشاد نیز تمکین کند و هر کجا در هر استانی که مجوز قانونی صادر می‌شود طبق قانون پذیرای هنر هنرمندان باشند.
فاضل میبدی با تاکید بر این‌که کسی حق ندارد نظر شخصی خود را به نام قانون به دیگران تحمیل کند، گفت: همه ما باید به قانون اساسی کشورمان احترام بگذاریم.
وی یادآور شد: قانون اساسی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد لازم الاجراست هیچ‌کسی نیز حق ندارد جلوی آن را بگیرد. اگر کسی مانع اجرای قانون شود، مرتکب خلاف شده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا سخنان رئیس‌جمهوری و درخواستش از وزرا که «در مقابل هیچ فشاری عقب‌نشینی نکنند،» می‌تواند موجب باز‌ترشدن فضای سیاست داخلی شود، گفت: البته که مقاومت کردن در مقابل بی‌قانونی می‌تواند به بازتر شدن فضای سیاست داخلی کمک کند و نه تنها وزیر ارشاد بلکه وزیر کشور هم باید به این مهم توجه کند و جلوی بی قانونی‌ها ایستادگی کنند.
گفتنی است این اولین‌بار و آخرین باری نیست که مقامات کشورمان بر اجرای قانون اساسی در کشور تاکید می‌کنند. رئیس‌جمهور اواخر سال گذشته‌ پیش از برگزاری انتخابات هفتم اسفند، در جمع استانداران به رد صلاحیت‌های گسترده، اعتراض و تاکید کرد که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.

نام:
ایمیل:
* نظر: