bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
سوال از جنتی در مورد کنسرت‌ها کلید خورد؛
پروژه جدید فشار دلواپسان به دولت که این بار عرصه هنر را تحت تاثیر خود قرار داد و حاشیه‌هایی نیز به وجود آورد و کار را به جایی رساند که وزیر ارشاد ترجیح داد به جای رویارویی با منتقدان، عقب‌نشینی کند
پروژه جدید فشار دلواپسان به دولت که این بار عرصه هنر را تحت تاثیر خود قرار داد و حاشیه‌هایی نیز به وجود آورد و کار را به جایی رساند که وزیر ارشاد ترجیح داد به جای رویارویی با منتقدان، عقب‌نشینی کند، حالا در ساختمان هرمی مجلس شورای اسلامی، خودنمایی می‌کند. گویی برخی از نمایندگان مجلس نیز همچون رئیس‌جمهور کشورمان معتقد هستند، هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری نباید کوتاه بیاید و عقب‌نشینی کند.‌ بر همین اساس چندی پیش نزدیک به  ۳۲ نفر از نمایندگان مجلس از جمله طیبه سیاوشی، پروانه مافی، علی مطهری، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان، الیاس حضرتی و محمود صادقی در تذکری کتبی، توضیحی در باب مستثنی کردن شهر مشهد از فعالیت‌های فرهنگی ‌و علت عقب‌نشینی وزیر را خواستار شدند.

روز گذشته نیز نائب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از طرح سوال سه نماینده از وزیر ارشاد در مورد لغو مجوز کنسرت‌ها خبر داد.
عبدالکریم حسین‌زاده در این‌باره توضیح داد که سوال مشترک اصلی ایشان و آقایان مطهری و پارسایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد لغو مجوز کنسرت‌ها، تامین امنیت کنسرت‌ها و مسوولیت‌پذیری وزیر در قبال برنامه‌های فرهنگی که برای آنها مجوز صادر می‌شود، است.
او با بیان این‌که این طرح سوال سه‌شنبه تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده است، گفت در حال حاضر هیات‌رئیسه سوال از وزیر ارشاد را به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع کرده است.
محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که نامش در لیست نمایندگانی که به علی جنتی به‌دلیل عقب‌نشینی تذکر دادند، قید شده است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، گفت: پیرامون فشاری که بر عرصه هنر سایه انداخته است باید بگویم که از نظر ما یک دیدگاه کلی وجود دارد و آن هم یکسان بودن قوانین و مقرارات کشور برای همه احاد مردم است.
صادقی با بیان این‌که معتقد هستم برخی از اماکن قداست دارند و باید حرمت آنها را نگه‌داشت، تصریح کرد: نمی‌شود یک شهر و یا یک استان را محدود کرد این رویکرد پسندیده‌ای نیست، چراکه در این استان‌ها به‌دلیل برخی حساسیت‌ها، محدودیت‌های خاصی خودبه‌خود لحاظ شده و کنترل می‌شود و نیازی به فشار بیشتر نیست.

این نماینده مجلس با یادآوری این‌که کنترل کردن کنسرت‌ها به هر حال دغدغه‌‌ قشری از جامعه است، تاکید کرد: برخورد تنش‌زا در این عرصه راه  به جایی نمی‌برد. نگاه منفی به هنر میان جامعه و نسل جوان‌ دافعه ایجاد می‌کند. در صورتی که موسیقی ما دارای یک‌بار معنوی است و میراث گران‌بهای ما در شعر و ادب نیز به این‌ عرصه جلایی دو چندان می‌دهد.
صادقی در ادامه در مورد تذکر نمایندگان به وزیر ارشاد نیز گفت: واکنش رئیس‌جمهوری نشان داد که اظهارات وزیر ارشاد با دکتر روحانی هماهنگ نبوده، در صورتی که انتظار می‌رود وزرا همگام با رئیس‌جمهور پیش بروند و  در تصمیم‌گیری‌ها‌ عقب‌نشینی نکنند‌. تنها نقدی که در حال حاضر به وزیر ارشاد وارد است موضعه‌گیری او در قبال فشار بر عرصه موسیقی است و نه چیز دیگر.
در همین رابطه یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که قرار است مساله کنسرت‌ها در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود، گفت: مساله کنسرت‌ها نوعی فرار به جلو از ناحیه متحجران برای مقابله با هرنوع حرکت روشنگرانه برای نسل جوان است، ما نیز برای رسیدن به راه حل از رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی درخواست کردیم این موضوع در این شورا مطرح شود. تا فضا بیش از این ملتهب نشود و با رفتارهای فراقانونی و سلیقه‌ای مدیریت صورت نگیرد و اجازه داده نشود این موضوع  بیشتر از این ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام احمد مازنی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به سه پیشنهاد دادستان برای برگزاری کنسرت‌ها گفت: به‌نظرم در صورت وجود حسن‌نیت برای حل مساله ذی‌نفعان‌ باید در جلسه و میزگردی به بررسی این موضوع بپردازند. ذی‌نفعان شامل تهیه‌کننده و کسانی می‌شود که برای برگزاری کنسرت هزینه کرده‌اند و در صورت برگزار نشدن آن متضرر شده که این مساله شرعی است. ذی‌نفعان دیگر شامل کسانی است که می‌خواهند در این کنسرت‌ها شرکت کرده و به اصطلاح تماشگر باشند. 
مازنی ادامه داد: ‌گروه سوم ذی‌نفعان متدینان هستند که بیشتر نگرانی آنها از حواشی کنسرت‌ها و نه شعر موسیقی، خواننده و هنرمند است. حواشی که‌ ناشی از برخی رفتارها از ناحیه تماشاگران می‌شود. البته آنها هم حق دارند چون نگران مسائل مذهبی و هنجارهای اجتماعی هستند. با فرض این‌که صداقت در کار باشد این سه گروه می‌تواند در میزگرد و یا نشستی ابعاد مساله را باز کرده و برای حل مشکل راه حلی پیدا کنند. وزارت ارشاد نیز به‌عنوان تنها متولی این مساله می‌تواند با مدیریت درست موضوع را جمع کند.

این عضو فراکسیون روحانیون با اشاره به مخالفت برخی از ائمه جمعه برای برگزاری کنسرت در برخی شهرها گفت: برخی از ائمه جمعه در مخالفت با برگزاری کنسرت در شهرشان اعلام کردند که اگر کسی می‌خواهد کنسرت ببیند از این شهر برود و در جای دیگر تماشا کند. این نوع اظهارات ممکن است باعث شود که برخی  افراد در حمایت تجمع کرده و در مقابل مخالفان نیز تجمعی برگزار کنند. به‌نظرم بهتر است دادستانی اگر مساله را امنیتی می‌بیند زمینه را برای طرح مساله در شورای عالی امنیت ملی فراهم کند
نام:
ایمیل:
* نظر: