bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
الهه کولایی در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، یکی از موضوعاتی است که هر کشوری همواره به آن اهمیت می‌دهد، هر چند نگاه به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان در دولت‌های مختلف با فراز ونشیب‌هایی همراه بوده است.
حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، یکی از موضوعاتی است که هر کشوری همواره به آن اهمیت می‌دهد، هر چند نگاه به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان در دولت‌های مختلف با فراز ونشیب‌هایی همراه بوده است. در دولت نهم و دهم برای اولین‌بار یک زن بر کرسی وزارت نشست اما در همین دولت نگاه جنسیتی به زنان، مانع توسعه و رشد زنان ‌‌شد. دولت یازدهم که می دانست برای معرفی وزرا به مجلس نهم کار دشواری در پیش دارد، اگرچه هیچ زنی را برای پست وزارت معرفی نکرد اما با بهره‌گیری از زنان قوی در پست‌های معاونت، توانست مسیری روشن تر از گذشته را پیش روی زنان قرار دهد. رویدادی که باعث شد جامعه نیز پیش از گذشته به زنان اعتماد کرده و 17 زن را راهی بهارستان کند. 17 زنی که قرار است در قالب فراکسیون زنان صدای زنان شهرستان‌های مختلف و بعضا محروم را در جامعه مرد‌سالار طنین‌انداز کنند. امروز نزدیک به سه ماه از آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم، روز گذشته از ارائه گزارش عملکرد صد روزه این فراکسیون خبر داد و با اشاره به برگزاری نشست هفته گذشته فراکسیون زنان در مجلس، از برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در آینده نزدیک خبر داد.

پروانه سلحشوری‌ برنامه اصلی این فراکسیون در تعطیلات تابستانی را انجام بررسی‌های تطبیقی و کارشناسی و تهیه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه این فراکسیون عنوان کرد و گفت: بنا داریم با بررسی تطبیقی عملکرد فراکسیون زنان در حدود سه‌ماهه نخست مجلس دهم با همین بازه زمانی در ادوار نه‌گانه گذشته، گزارش کاملی از عملکرد فراکسیون تهیه کنیم و این گزارش را پس از پایان تعطیلات در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.
این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتقاد از نامنظم بودن آرشیو اطلاعات موجود در مجلس، یادآور شد: برای تهیه این گزارش عملکرد ۱۰۰روزه، نیاز به اطلاعات دقیقی از عملکرد فراکسیون زنان در ادوار گذشته داریم که متاسفانه هنوز تمام این اطلاعات مورد نیاز تهیه نشده و درصورتی که این اطلاعات را به‌دست بیاوریم، می‌توانیم نسبت به تهیه این گزارش اقدام کنیم.
با این حال ارائه گزارش عملکرد صد روزه فراکسیون زنان، نگارنده را بر آن داشت تا نیمه نگاهی به عملکرد این فراکسیون داشته باشیم. فراکسیونی که در همین مدت کوتاه توانسته جلسات متعددی با شخصیت‌های تاثیر‌گذاری چون شهین دخت مولاوردی برگزار کند.

الهه کولایی نماینده اسبق مجلس ششم، در گفت‌وگو با بامدادجنوب، در این باره گفت: برای ارزیابی عملکرد بانوان حاضر در مجلس شورای اسلامی و فراکسیون زنان، سه ماه زمان بسیار بسیار کوتاهی است اما به صرف تغییر تعداد نمایندگان زن و ورود بانوانی که با مسائل زنان آشنایی بیشتری دارند و یا کار تخصصی در این حوزه انجام داده‌اند و در فعالیت‌های اجتماعی حضوری پر رنگ داشته‌اند‌ می‌تواند، نقطه مثبت محسوب شود، چراکه فرصتی فراهم شده است تا آنها بتوانند با جدیت بیشتری پیگیر مطالبات زنان باشند.
کولایی با نگاهی به اکثریت مجلس، تصریح کرد: از سوی دیگر این‌که اعضای فراکسیون امید و اعتدالگرا به مسائل گوناگون زنان جامعه توجه دارند، نقطه قوت فراکسیون زنان است.
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، تجربه ارزشمند 9 دوره را مهم‌ترین ظرفیتی که اکنون در اختیار زنان مجلس است خواند و گفت: این فراکسیون می‌تواند با استفاده از تجربه‌های موفق و نا‌موفقی که در اختیار دارند در پیشبرد اهداف خود مورد بهره‌برداری قرار دهند.

کولایی به ظرفیت همراهی مجلس و دولت اشاره و تصریح کرد: اعضای فراکسیون زنان می‌توانند از حضور معاونت زنان ریاست جمهوری در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. حضور خانم مولاوردی فرصت بسیار مناسبی است و قطعا اعضای فراکسیون از مساعدت او بهره لازم را می‌برند. امروز حضور دولت اعتدال و معاونت زنان این امکان را فراهم می‌سازد تا زنان در جهت پیشرد اهداف خود، با استفاده از تجربیات داخلی و بین‌المللی، روند قابل قبولی را با موفقیت طی کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: