bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
زمزمه‌های مبنی بر تشکیل و فعالیت دوباره شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در هنگامه انتخاباتی، البته با ساز و کاری متفاوت به گوش می‌رسد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
زمزمه‌های مبنی بر تشکیل و فعالیت دوباره شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در هنگامه انتخاباتی، البته با ساز و کاری متفاوت به گوش می‌رسد. رویدادی که به احتمال زیاد باعث می‌شود نقاط ضعف و قوت شورای‌عالی انتخاباتی اصلاح طلبان مورد بررسی قرار گیرد تا این شورا عملکرد موفقیت‌آمیزتری در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته داشته باشد.
عملکرد شورای سیاست‌گذاری در بوشهر نیز با انتقاداتی همراه بوده است، هر چند منتقدان پاسخ روشنی در قبال انتقادات مطرح شده نیافتند.
سیرویس بنه گزی از فعالان حزبی و اصلاح‌طلب استان که تا چندی پیش از نزدیکان سالاری به شمار می‌رفت، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با نگاهی به آنچه که از سال 88 تا‌کنون رخ داده است، گفت: در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال ٩٢ و رد صلاحيت شدن هاشمي و تائيد صلاحيت دو چهره نزديك به اصلاح‌طلبان (روحاني و عارف‌) براي اولين‌بار در ائتلاف با نيروهاي معتدل سياست‌هاي انتخاباتي خود را با رهبري هاشمي، خاتمي بر گزينش يكي از دو كانديداي نزديك براي حضور در انتخابات و حمايت همه نيروها از كانديداي باقيمانده به پيش بردند و در نهايت با كناره‌گيري ايثارگونه عارف بعد از هشت سال توانستند كليد ساختمان رياست جمهوري را به دست گيرند و نور اميد به دل اصلاح‌طلبان بدمند، ادامه اين روند با شكل گيري شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان متشكل از دبيران احزاب اصلاح‌طلب و نماينده آقاي خاتمي و عارف در آستانه انتخابات مجلس دهم و موفقيت اصلاح‌طلبان در اين انتخابات اصلاح‌طلبان از هر گروه و قشر را متقاعد كرده است كه حركت جبهه‌اي و رهبري منسجم مي‌تواند راهگشاي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم و شوراهاي پنجم باشد.

بنه‌گزی با بیان این‌که بديهي است اصلاح طلبان در انتخابات آینده نيز با همين سياست جمعي، خود را برای دو انتخابات پیش رو مهیا کنند، پیرامون انتقادات مطرح شده نیز تصریح کرد: در مورد اختلافات و يا نقدهايي كه بر عملكرد شوراي سياستگذاري وجود دارد، اجازه دهيد به زماني جلو‌تر برويم‌، حتم دارم رهبران اصلاحات و اعضای ارشد شوراي سياست‌گذاري بهترين انتخاب را كه به‌نفع قاطبه جريان‌هاي اصلاح طلب و خير عمومي هست می‌خواهند كرد.
وی با بیان این‌که بيشتر اختلافات در آستانه انتخابات مجلس دهم و پس از آن براي برخي از احزاب و عده‌اي از نيروهاي سياسي به‌علت‌ محدوديت در انتخاب كانديداهاي اصلاح طلب در مجلس قبل و حمايت از نيروهاي معتدل اصولگرا جهت حذف نيروهاي تند رو به وجود آمد، تاکید کرد:‌ حذف نيروهاي تند‌رو‌ یک پيروزي بزرگ براي اصلاح‌طلبانی که دست و پایشان بسته بود، محسوب می‌شود. 
این فعال سیاسی هم‌استانی با اشاره به انتقادات مطرح شده یادآور شد که در انتخابات رياست جمهوري يازدهم به‌‌دليل رضايت و حمايت جمعي اصلاح طلبان از رياست جمهوري روحاني دیگر پيش نخواهد آمد و در انتخابات شوراها نیز به‌دليل نظارت مجلس، اميد آن مي‌رود كه نيروهاي اصلاح‌طلب بدون هراس از رد صلاحيت بتوانند خود را به صحنه رقابت بكشانند كه قاعدتا انتخاب كانديداهاي شورا بر مبناي اصل اصلاح‌طلبي و مشروعيت و تخصص از سوی شوراي سياست‌گذاري رقم خواهد خورد.
مرتضی سراجی یکی دیگر از فعالان حزبی سیاسی استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: شورای سیاست‌گذاری در انتخابات سال گذشته به شیوه غیر دموکراتیک عمل کرد، چراکه به‌صورت ضربتی تشکیل شد.

سراجی یاد آور شد: ساز و کار احزاب در حال حاضر تحت تاثیر شخصیت‌های بزرگی که قابل اعتماد هستند و جایگاه والایی دارند قرار گرفته است، چراکه برخی چهره‌های کاریزماتیک، جایگاهی بالاتر از از احزاب دارند و دوست ندارند دست از شیخوخیت و مرشدی بردارند و در برخی مواقع مداخله می‌کنند. حالا یا با نگاه دلسوزانه  و یا نه به نوعی با نگاه قدرت‌طلبانه وارد کارزار می‌شوند.
وی با توجه به انتقاداتی که پیرامون عملکرد شورای سیاست گذاری مطرح شده بود، با بیان این‌که شورای سیاست‌گذاری در بوشهر در عملکرد گذشته خود یعنی نشاندن چند گروه سیاسی کنار احزاب یک رویه غلط را پیش برد، گفت: از نگاه برخی از احزاب این شورا روند قابل قبولی را در پیش نگرفت. درحال حاضر نیز احزاب باید میدان‌داری کنند، دلسوزان نیز پشتوانه احزاب شوند.
سراجی همچنین پیشنهاد داد که تعدد احزاب از سوی طیف‌های فکری مختلف جامعه نظیر اصلاح طلبان، اصولگرایان‌، اعتدالگرایان و حتی دیگر اندیشان با گسترده‌تر کردند شعاع فکری‌شان در قالب سه الی چهار تشکل قوی ساماندهی شود. تا فضایی شکل بگیرد که همه طیف‌هایی فکری بتوانند مطالباتشان را بیان کنند. مساله‌ای که بعد از روی کار آمدن یک جناح سیاسی نیز می‌توانند با رویکرد شایسته‌سالاری به بدنه قدرت کمک کند.
سراجی تاکید کرد: در حال حاضر اصلاح طلبان اگر می‌خواهند رویکرد مردمی داشته باشند و شعارشان در عمل و گفتار یکی باشد تنها راهشان این است که نهادهای مدنی را تقویت کنند. اگر نگاه مدرن به جامعه داریم باید احزاب را تقویت کنیم، چرا باید برخی چهره‌های سرشناس و کاریزماتیک از برخی از احزاب حمایت نکنند!  

البته یکی از مشکلات عمده اصلاح‌طلبان در استان حضور ناگهانی اصلاح‌طلبان کاسب تهران‌نشین است که شریک دزد و رفیق قافله هستند کسانی که به ناگهان در انتخابات سر و کله‌شان پیدا می‌شود تا منافع فردی خود را پیگیری کنند و مردم به اشتباه و بر اثر تبلیغات آنها را اصلاح‌طلب می‌شناسند اما واقعیت آن است که این افراد فرصت‌طلب‌هایی هستند که از زمانی که در قدرت قرار داشتند تا به امروز به جز منافع شخصی خود دنبال منافع جمعی نبودند و با توجه به شواهد موجود مجاهدان روز شنبه که فعلا در تاریکخانه افکار خود نشسته و به عکس وقتی با تندروترین اصولگرایان شریک تجاری هستند، به ناگهان پیدایشان خواهد شد با نزدیک شدن به زمان انتخابات در این زمینه بیشتر خوهیم نوشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: