bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
روز دوشنبه ارتش سوریه اعلام کرد به‌دلیل نقض ۳۰۰ باره آتش‌بس توسط گروه‌های مختلف تروریستی مورد حمایت امریکا و همچنین حمله جنگنده‌های امریکایی به مواضع ارتش این کشور در...
کریم جعفری:
روز دوشنبه ارتش سوریه اعلام کرد به‌دلیل نقض ۳۰۰ باره آتش‌بس توسط گروه‌های مختلف تروریستی مورد حمایت امریکا و همچنین حمله جنگنده‌های امریکایی به مواضع ارتش این کشور در شهر دیرالزور که یک نوع آتش پشتیبانی مستقیم هوایی برای تروریست‌های داعشی به‌شمار می‌رود، آتش‌بس اعلام شده را پایان‌یافته تلقی کرده و به مواضع گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف این کشور حملات هوایی، توپخانه‌ای و موشکی گسترده‌ای انجام داد.
پس از این حملات که با غافلگیری گسترده گروه‌های مسلح تروریستی مورد حمایت امریکا همراه شود و تلفات و خسارات سنگینی را برای آنها به همراه داشت دولت امریکا با دستپاچگی، به سراغ روس‌ها به‌عنوان طرف دوم امضاکننده آتش‌بس است و از آنها خواسته تا در مورد بیانیه ارتش سوریه توضیح دهند. امریکایی‌ها که فکر نمی‌کردند ارتش سوریه پیشدستی کرده و ضمن رصد دقیق تحرکات گروه‌های مسلح مناطق تجمع آنها را هدف حملات خود قرار دهد خواستار توضیح بیشتر در این مورد شده‌اند.

اما واقعیت آن است دولت امریکا که دچار اختلاف سیاسی و نظامی جدی در درون خود در مورد آتش‌بس، چگونگی حمایت از گروه‌های مختلف تروریستی، لزوم حمایت از داعش و جبهه‌النصره در لایه‌های امنیتی بوجود آورنده این دو گروه تروریستی و همچنین اختلاف نظر شدید با ترکیه، قطر و سعودی در مورد سوریه شده است، در جایگاهی نیست که بخواهد از ارتش سوریه در مورد عدم پایبندی‌اش به آتش‌بس توضیح بخواهد. روس‌ها نیز در طول یک هفته گذشته با مقدمه چینی خوب و همچنین دیپلماسی هماهنگ این فرصت را به وجود آوردند تا درصورت پایان آتش‌بس، این گروه‌های مختلف تروریستی باشند که محکوم به نقض آتش‌بس و همچنین عدم اعمال آن باشند.
از سوی دیگر حمله امریکایی‌ها به مواضع ارتش سوریه باعث شده است تا در میان لایه‌های سیاسی امنیتی و نظامی این کشور کمترین اعتمادی به دیدگاه‌ها و خواست‌های آمریکایی‌ها وجود نداشته باشد در محور مقاومت از همان روز اول نیز اعتمادی با امریکایی‌ها نبود و کشورهای مختلف حاضر در این محور با این دید به اهداف امریکا می‌نگریستند حال مشخص نیست که سران واشنگتن بر چه اساسی از مقامات روسی در مورد پایان آتش بس توضیح خواسته است در حالی که این کشور نمی‌تواند توجیه کنند که چگونه جنگنده‌هایش مواضع ارتش سوریه را به‌صورت اشتباهی!!!! مورد حمله قرار داده و به این ترتیب آتش پشتیبانی برای تروریست‌های داعشی فراهم کردند تا فرودگاه دیرالزور و شهر سقوط کند.

امریکا‌یی‌ها در طول یک هفته گذشته که توافقی را با روس‌ها در مورد آتش‌بس امضا کردند، بارها و بارها اصرار داشتند که مفاد این توافق منتشر نشود که نشان ‌می‌داد این کشور امتیازات بسیاری داده است، به‌خصوص در مورد جدا کردن گروه‌های تروریستی از گرو‌ه‌های مورد حمایت. با این حال، ناتوانی کاخ سفید در جداسازی این گروهک‌ها از تندرو و میانه‌رو!! و همچنین ناتوانی در کنترل آنها برای پایبندی به آتش‌بس باعث شده تا این کشور در مواضع خود دچار ضعف اساسی شود. 
در پایان باید گفت در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی پایان آتش بس برگزار خواهد شد، امریکایی‌ها باید امتیازات بسیار بیشتری بدهند. در حالی که کاخ کرملین اعلام کرده در سایه تداوم حملات تروریست‌ها به مواضع ارتش، فعلا نمی‌توان به بازگشت آتش‌بس امیدوار بود و این یعنی پایان راه‌کار سیاسی برای بحران سوریه.

برچسب ها: سرمقاله ، سیاسی ، سوریه
نام:
ایمیل:
* نظر: