bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

روز گذشته سازمان آمار کشور اقدام به انتشار آماری در مورد میزان بیکاری در کشور کرد. این گزارش حکایت از بیکاری 8/ 10درصدی کشور دارد و به‌نوبه خود آماری که از استان بوشهر در این زمینه منتشر شده بود هم جالب به‌ نظر می‌رسد. بوشهر در این آمار منتشر شده، رتبه 23 کشور و به‌عبارتی، جایگاه هشتم اشتغال در کشور را به‌ خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری در استان ما در بهار سال جاری 6/9 درصد بود که نسبت به بقیه استان‌ها رقم امیدوار کننده‌ای محسوب می‌شود اما به‌هیچ عنوان آمار خوبی نیست.

استان بوشهر با جمعیت یک میلیونی خود، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد که کمتر استانی از این نعمت برخوردار است؛ فرصت‌هایی که بسیاری آرزوی آن را دارند و اگر این فرصت‌ها در دست افراد مدیر، مدبر و آینده‌نگری بود، چه‌بسا استان ما رتبه بالاتری داشت و رقم استاندارد چهار درصد بیکاری را شامل می‌شد.

در مورد فرصت‌های استان بسیار نوشته شده است، فرصت‌هایی که در دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت از آنها بهتر بهره‌برداری شود اما به‌دلیل مدیریت‌های فصلی و جریانی، دست‌کم در استان بوشهر از دست رفته است. بر این باور هستیم آنچه در استان در مورد میزان بیکاری منتشر شده است، از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در ایجاد ثبات نسبی اقتصادی و اجتماعی در کشور است، اما ایمان داریم که در صورت مدیریت بهتر و کلان‌‌نگری در حوزه‌های مختلف اشتغال‌زا در استان، می‌توانیم جزء معدود استان‌هایی باشیم که بیکاری در آن رقم باورنکردنی چهار درصدی را داشته باشد.

توجه به بخش صنعت و صنایع وابسته به حوزه نفت و گاز که اشتغال و سرمایه‌آوری خوبی دارند، می‌توانست جوانان و بیکاران بیشتری را به کار مشغول کند اما متاسفانه سیاست باقی ماندن نام، دنبال کردن طرح‌هایی که شاید تا 10 سال دیگر هم نتیجه ندهند که در سطح کشور هم بهره‌وری خوبی ندارند و همچنین نگاه منفعتی به برخی مسائل باعث شده تا ما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کمتر شاهد بهره‌ّبرداری از طرح‌های اشتغال‌زا در استان باشیم.

آنچه هم در مورد اشتغال در استان صورت گرفته، اندکی تحرک در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی بوده که البته این در چارچوب سیاست‌های کلی دولت و نظام می‌گنجد، وگرنه با توجه به شواهد موجود، استان ما در شرایط فعلی رکود شدیدی دارد و عمده شغل‌های موجود هم رابطه‌ای، خدماتی و مربوط به عمق خاک کشور است. با وجود این انتظار می‌رود که برنامه آمایشی دقیق و کاربردی – نه آن‌که سال گذشته تائید و به وسیله یک تیم نه چندان با سابقه با هزینه گزاف ارائه شد و هیچ خروجی نداشت – در کل استان صورت گرفته و با شناسایی دقیق ظرفیت‌های موجود در کشور، راه برای توسعه هر چه بیشتر استان فراهم شود.

آنچه استان بوشهر به‌عنوان یک استان ساحلی در حوزه‌های مختلف دارد، خود به‌ خود میزان بیکاری را در آن پایین آورده است و مسوولان هیچ منتی بر سر مردم نمی‌توانند داشته باشند که ما چنین کردیم و چنان! همان طرح‌ چهار هزار هکتاری واگذاری حوضچه‌های پرورش میگو بماند تا بامداد جنوب در این زمینه بیشتر به آن بپردازد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: