bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۴
توسط روزنامه بامداد جنوب بررسی شد؛
در این میان جدا شدن مجید حسینی کنگانی از بدنه دولت و همچنین رانده شدن بسیاری دیگر – که به‌خواست خود آنها نمی‌شود مطالب آنها را منتشر کرد- نشان می‌دهد ستادهای روحانی در سال 96 با سختی بیشتری در بوشهر تشکیل خواهند شد.
حسن روحانی دولتش را با حمایت مردمی تشکیل داد که هیچ توقعی نداشتند، اما دستکم در استان ما چنان با بی‌مهری مواجه شدند که نشستن پای صحبت‌های آنها نشان می‌دهد طیف حاکم در استان، چندان تمایلی به‌حضور آنها نداشته و ندارند و در یک کلمه باید گفت ستادهای روحانی در استان بوشهر متلاشی شده است.

به‌گزارش روزنامه بامداد جنوب؛ دومین سالگرد پیروزی حسن روحانی بهانه‌ای شد تا نگاهی به فعالان ستاد انتخاباتی روحانی در بوشهر داشته باشیم. در انتخابات مختلف، این ستادها و فعالان ستادی هستند که جنب و جوشی را در جامعه به وجود می‌آورند. بعد از انتخابات اگر نامزد مورد نظر پیروز شود، کارها بیشتر می‌شود و به‌همان میزان توقعات نیز بالا می‌رود. داستان انتخاب رئیس ستاد روحانی خود حکایت مفصلی است که در این مجال نمی‌گنجد و اینکه چگونه شد بعد از رد شدن این پیشنهاد توسط برخی از افراد که هم‌اکنون سمت مدیرکلی هم گرفته‌اند، قرعه کار بنام محمدباقر سعادت بیفتد تا به‌گفته خودش اکنون سر در چاه کند و بنالد.

محمدباقر سعادت که ریاست ستاد حسن روحانی در استان بوشهر شاید اولین فردی باشد که باید سراغ او رفت و با او در مورد سرنوشت ستاد روحانی صحبت کرد. گفته می‌شد سعادت از همان ابتدا چشم به معاونت سیاسی استانداری داشت و تا قبل از آمدن استاندار فعلی، او بود که رفت و آمدش بسیار بود، اما وقتی که تدبیر و امید استاندارش را فرستاد، او به مشاورت تن داد تا بر اساس گفته خودش، حتی کوچک‌ترین مشورتی هم با شود، او همچنان مشاور است، مانند آن یکی مشاور استعفا هم نداده است و استدلالش برای عدم استعفا هم به‌نوبه خود جالب توجه است. سعادت در حال حاضر خوشحال است که دستکم به‌عنوان عضو هیات‌ رئیسه شورای مشورتی توسعه استان‌های کشور مشغول به فعالیت است.

او چند وقت پیش به روزنامه بامداد آمد و در گفت‌وگویی حرف‌های بسیاری زد، از ما خواست تا برخی از آنها را منتشر نکنیم، اما آنچه که به‌باور او قابل انتشار بود، سخن گفتن از شورای مشورتی توسعه استان‌ها بود که محمدباقر نوبخت آن را تشکیل داد تا آنچه که روحانی در چند هفته انتخابات به‌ناگهان شکل داده، از هم‌ نپاشد. 

اسفند ماه سال 92 به‌دنبال دعوتی که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از روسای ستادهای استانی در تهران داشتند، جلسه انتخاباتی بین اعضای ستادهای 31 استان تشکیل شد که 7 نفر را به عنوان هیات‌رئیسه ستادها  انتخابات شدند. نوبخت طی حکمی این 7 نفر را به عنوان شورای مشورتی توسعه استان‌های کشور منصوب کرد. به‌دنبال آن جلسات متعددی نیز در دفتر نوبخت و یا مشاور عالی ایشان تشکیل شد. آیین‌نامه‌ای برای مجمع مشورتی تدوین و تصویب شد. بعد از آن هم برای هر کدام از روسای ستاد استانی حکمی تحت عنوان مجمع مشورتی استان صادر کردند. مجمع مشورتی استان‌ها بنا ندارند که فعالیت سیاسی داشته باشند، بلکه سعی دارند در حوزه توسعه و عمران فعالیت داشته باشد.

وی در خصوص بحثی که درباره استعفا و یا قهر او از استانداری مطرح شد گفت: اگر جایی ببینم توجه و عنایاتی به پیشنهاداتم نمی‌شود، ورود نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم کنار بکشم. مراجعات فراوانی به من می‌شد ولی نمی‌توانستم جوابگوی خوبی در این زمینه باشم. به همین دلیل سعی کردم که هر چند نه یکباره ساختمان سرخ استانداری را ترک کنم، اما مثل روزهای آغازین رفت و آمد چندانی نداشته باشم.

سعادت در حالی می‌گوید که دیگر به‌ ساختمان سرخ استانداری نمی‌رود که نمی‌خواهد گفته‌ها و حرف‌هایش در مورد ستاد روحانی، آنهایی که بودند و حالا نیستند و آنهایی که نیستند و حالا همه‌کاره هستند، در بامداد جنوب منتشر شود. 

مرتضی سراجی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و یکی از فعالان سیاسی استان هم دل پُری دارد، او می‌گوید که سه ماه قبل از انتخابات بحث نامزدی هاشمی و حضور خاتمی مطرح بود. در شرایطی که آن روزها حاکم بود حضور خاتمی غیرممکن به نظر می‌رسید و از سوی دیگر شورای نگهبان جلوی حضور هاشمی رفسنجانی را هم گرفت و ما مانده بودیم که حالا چه کنیم؟ مجموع حزب اعتماد ملی پیگیر ماجرا بود. بحث حضور عارف و روحانی مطرح شد، رقیبان ایشان نیز مشخص بودند که چه کسانی هستند. محمدجواد حق شناس یکی از کنشگران سیاسی کشور که هم استانی‌مان نیز است بر حضور در این انتخابات تاکید داشت ما نیز همراه با جریانات همیشه در خدمت بودیم. در مجموعه تشکل اعتمادملی دو نگاه وجود داشت، یک نگاه سمت عارف و یک نگاه نیز به سمت روحانی تا این‌که بالاخره سازوکار انتخابات شکل گرفت و بحث حضور عارف و روحانی به شکل جدی مطرح شد. سراجی ادامه داد: دوستانی چون مجید کنگانی طی تماس تلفنی  خواستند مسوولیت یکی از ستادها را بر عهده بگیریم برخی از دوستان در مرکز نیز تمایل داشتند مسوولیت ستاد عارف را بر عهده بگیرم. محسن امیری را معرفی کردم هرچند امیری زیر بار نرفت.

وی گفت: پس از گذشت دو ماه که حضور عارف و روحانی قطعی شده بود، با مصطفی سالاری صحبت کردیم و با همراهی محمود خدری و خواجه میری به دیدار سالاری رفتیم. دوستان انتظار داشتند برای ستاد عارف نیز یک نفر را معرفی کنیم. بهرام نکیسا را برای ستاد عارف معرفی کردم هرچند، برخی دوستان دلخور بودند و انتظار داشتند خودم قبول مسوولیت کنم. هرچه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم حساسیت‌ها بیشتر می‌شد تا این‌که بحث اجماع مطرح شد. قرار شد معاونت‌ها در ستاد روحانی را دوستان عضو ستاد عارف برعهده بگیرند دوستان بدون هیچ کنشی و برخورد و حتی هیچ خواسته‌ای به ستاد روحانی آمدند و در سه چهار روز آخر به‌دنبال کار تلاش بودیم که بتوانیم نتیجه دلخواه را کسب کنیم. 

حرف‌های سراجی که مدام می‌گوید من خودم چیزی نمی‌خواهم، شنیدنی است، هر چند نمی‌شود همه مطالب او را منتشر کرد. بعد از این‌که همه چیز تمام شد یک سری داستان‌ها حرف و حدیث‌ها آغاز شد. به من گفتند که شما برو منطقه شمالی را اداره کن من نیز سر به زیر انداختم و آمدم بدون این‌که انتظاری داشته باشم. ما وظیفه‌ا‌ی داشتیم انجام دادیم. نمی‌خواهم گلایه داشته باشم ولی برخی حکایت‌ها باید عنوان شود..... 

حسین خمیسی که مسوول کمیته شهرستان‌ها در ستاد تبلیغاتی روحانی بود، راجع به روزهای آغازین فعالیت ستاد گفت: در روزهای ابتدایی تعداد اعضای ستاد پنچ نفر بودند، سعادت مسوول ستاد بود، سالاری نیز نماینده و رابط ستاد مرکزی با استان بود، نوشیروانی نیز مسوول کمیته تبلیغات بود، سیعد زرین‌فر نیز گاهی اوقات در ستاد حضور داشت. برخی دوستان هم بودند که کمک فکری می‌کردند تا این‌که انتخابات تمام شد و به نتیجه‌ای که می‌خواستیم، رسیدیم. بعد از آن بحث انتخاب استاندار پیش آمد که فراز و نشیب خاص خودش را داشت و در نهایت به انتخاب سالاری انجامید.

وی ادامه داد: همان موقع به دوستان هم گفته بودم بعد از پیروزی در انتخابات کار اصلی شروع می‌شود و ممکن است با مشکل مواجه شویم، دوستان در ستادهای شهرستان و مردم، ما را رابط بین خود و مسوولان می‌دیدند و در برخی موارد انتظار پاسخگویی داشتند. نباید فاصله‌ای ایجاد می شد. یکی از مواردی که انتظار می‌رفت بیشتر به آن پرداخته شود و حتی خوشبین بودم که سالاری به این قضیه نگاه ویژه‌ای داشته باشد همین مساله بود.

مسوول ستادهای شهرستان ستاد حسن روحانی اضافه کرد: با حفظ حرمت و احترامی که برای دوستان قایل هستم، باید متذکر شوم در برخی مقاطع زمانی پیش می‌آید بعضی برنامه‌ها مورد نظر من نباشد، باید بپذیرم در خصوص برخی انتقادهایی که گاهی مطرح می‌شود باید بگویم ایشان استاندار است و می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کاری انجام بدهد و چه کاری انجام ندهد، هر چند ممکن است ایشان نیز با بعضی از نظرات و برنامه‌های ما موافق نباشد. این مساله نباید باعث شود که فاصله ایجاد شود. در حال حاضر من هم سعی می‌کنم در برنامه دوستان ورود پیدا نکنم و کاری به کارشان نداشته باشم.

خمیسی با بیان این‌که نقد و انتقاد همیشه وجود دارد، گفت: در زمانی که نقدی نسبت به ما مطرح می‌شود، دلیلی وجود ندارد که شخص مننتقد را برنتابیم، شاید این انتقاد از سر دوستی باشد. ما در سال جاری یک انتخابات مهم در پیش داریم و باید بتوانیم با دوستان و همفکران‌مان در شهرستان‌ها ارتباط برقرار کنیم. دو سال دیگر هم انتخابات ریاست جمهوری سر می‌رسد، چطور می‌خواهیم دوباره همراهی دوستان را داشته باشیم. 

با توجه به نظراتی که ارائه شد به نظر می‌رسد فضای سیاسی موجود برای رسیدن به نتیجه واحد و مطلوب در انتخابات آینده فضای مناسبی نباشد. به طور قطع افزایش روحیه نقدپذیری و حتی نقد درون‌گفتمانی طیف‌های سیاسی می‌تواند گام مثبتی باشد برای فعالیت بهترگروه‌ها و فعالان سیاسی که مسیر خود را هموارتر طی کنند.

در این میان جدا شدن مجید حسینی کنگانی از بدنه دولت و همچنین رانده شدن بسیاری دیگر – که به‌خواست خود آنها نمی‌شود مطالب آنها را منتشر کرد- نشان می‌دهد ستادهای روحانی در سال 96 با سختی بیشتری در بوشهر تشکیل خواهند شد و شاید دیگر مردان روزهای سختی را کسی نبیند. 

* این گزارش در سالگرد پیروزی دولت تدبیر و امید در روزنامه بامداد جنوب منتشر شد

نویسنده: مریم خوئینی
نام:
ایمیل:
* نظر: