bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
کشت گندم در استان آغازشد؛
شب و روز از پی هم آمدند و رفتند؛ بهار، تابستان و اینک پاییز سایه پرمهر خویش را بر استان گسترانده است. موسمی که پایان‌بخش شرجی و گرمای طاقت‌فرسای جنوب است.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
شب و روز از پی هم آمدند و رفتند؛ بهار، تابستان و اینک پاییز سایه پرمهر خویش را بر استان گسترانده است. موسمی که پایان‌بخش شرجی و گرمای طاقت‌فرسای جنوب است. خنکای نسیم صبح‌گاهی، شادی و طراوت را میهمان خانه‌های اهالی این دیار می‌کند. هم‌اینک که ماه اول پاییز به اتمام رسیده و آبان‌ماه نیز واپسین روزهای خود را سپری می‌کند، کشاورزان بوشهری کم کم خود را برای کشت گندم آماده می‌کنند. زمین‌ها را شخم می‌زنند و بذرهای طلایی‌رنگ گندم را به امید بارش رحمت الهی، در دل زمین می‌کارند.

شاید زارعان سخت‌کوش هم‌استانی، بیش از هر شهروند دیگری چشم‌انتظار باران بوده و خبرهای مربوط به سامانه‌های بارشی استان را دنبال می‌کنند. آنها از دیرباز از این طریق ارتزاق کرده و زندگی خود را با کشت گندم و جو وفق داده‌اند اما در سال‌های گذشته شرایط جوی آنچنان بر وفق مرادشان نبود. البته سال گذشته همه چیز دست به دست هم داد تا گندمکاران، یکی از بهترین سال‌های زراعی‌شان را سپری کنند تا جایی که تولید این محصول در استان رکورد زد و بیش از 131 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد. این نسبت برای کشور نیز حفظ شد و تولید گندم کل کشور نیز بهترین آمار خود را بر جای گذاشت تا جایی که ایران که همواره به‌عنوان یک کشور واردکننده گندم شناخته می‌شود، توانست علاوه بر تامین کامل نیاز داخل کشور، بیش از سه میلیون تن هم گندم صادر کند.
امسال اما سازمان هواشناسی بوشهر اعلام کرده که تا نیمه آذرماه، بارش موثری در بوشهر نخواهیم داشت و این مساله سبب شده تا بسیاری از کشاورزان، کشت زمین‌های خود را به تعویق انداخته و در اواسط آذرماه این کار را انجام دهند. البته این موضوع نگرانی‌هایی را هم در پی خواهد داشت زیرا با این وضعیت، دوره زمانی رشد گندم در استان کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌ها را برای افزایش برداشت در مقایسه با سال قبل ضعیف کرده است.

در همین خصوص رئیس جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که تا پایان روز گذشته 12 هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت دیم و سه هزار و 500 هکتار از مزارع استان زیر کشت آبی رفته است، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال در مقایسه با سال قبل، حدود 500 هکتار به زمین‌های زیر کشت آبی و هزار و 500 هکتار به زمین‌های دیم اضافه شود.
محمدتقی منوچهری با بیان این‌که در سال گذشته 16 هزار و 500 هکتار کشت آبی و 78 هزار و 500 هکتار کشت دیم در استان داشتیم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود 17 هزار هکتار کشت آبی و بیش از 80 هزار هکتار کشت دیم داشته باشیم.
وی با بیان این‌که زمان کشت گندم در استان تا پایان آذرماه به طول می‌انجامد، افزود: بسیاری از کشاورزان کاشت زمین‌های خود را بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی به اواخر آذرماه و زمان بارش‌های موثر جوی موکول کرده‌اند. بر این اساس امکان کاهش برداشت محصول از مزارع استان وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم در صورتی که بارش‌ها مناسب باشد، 120 هزار تن برداشت گندم داشته باشیم.
منوچهری با اشاره به این‌که برای کشت امسال گندم، بیش از 14 هزار تن بذر از سوی شرکت‌های خصوصی داخل استان تهیه شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در داخل استان، چهار شرکت فعال تولیدکننده بذر داریم که سه شرکت آنها در دشتستان و یک شرکت در دشتی دایر هستند.
رئیس جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از آبیاری میکرو (قطره‌ای)، افزود: سال گذشته هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به سیستم آبیاری قطره‌ای تجهیز شدند و در همین راستا، امسال نیز هزار و 650 هکتار تاکنون به این سیستم تجهیز شده‌اند. 

وی با اشاره به ادامه داشتن کشت امسال تا 30 آذرماه، افزایش قابل توجه این نوع آبیاری را محتمل دانست و ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که بخواهند از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته است. به این ترتیب 85 درصد از کل هزینه اجرای این سیستم را دولت تقبل کرده و تنها 15 درصد سهم کشاورز است، ضمن این‌که در صورت نیاز، برای 15 درصد سهم کشاورز هم می‌توانیم از طریق صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت کنیم.
منوچهری با اشاره به این‌که سود تسهیلات صندوق توسعه در مناطق برخوردار و کمتر برخوردار استان متفاوت است، افزود: سود این تسهیلات در مناطق برخوردار 5/14 و در مناطق کمتر برخوردار 5/12 درصد است. البته اولویت پرداخت تسهیلات این صندوق در استان با توسعه گلخانه و ماهی در قفس است.

نام:
ایمیل:
* نظر: