bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور خبرنگاران و فعالان مطبوعاتی استان بوشهر، بعد از ظهر شنبه در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.
بامداد24 : نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور خبرنگاران و فعالان مطبوعاتی استان بوشهر، بعد از ظهر شنبه در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد.

حسین نوش‌آبادی در این نشست با اشاره به این‌که، دولت یازدهم مفتخر است، در شفاف‌سازی پرداخت یارانه‌ها و جلوگیری از تبعیض حمایتی و ایجاد یک ساماندهی براساس مقررات چتر حمایتی خود را بر این حوزه گسترانیده است، گفت: از مجموع بیش از 300 روزنامه فعال کشور، یک‌سوم آن و بیش از دو هزار مجوز برای هفته‌نامه‌ها، ماهنامه و فصلنامه‌، سایت‌، پایگاه خبری و خبرگزاری در دولت یازدهم صادر شده است.

نوش‌آبادی این مساله را نشان‌دهنده عزم جدی وزارت ارشاد در حوزه مطبوعات، توسعه و گسترش فضا و بستر اطلاع‌رسانی در کشور دانست و افزود: به هرمیزان رسانه‌های فعال در منطقه‌ای وجود داشته باشد، از شاخص‌ها و مولفه‌های رشد فرهنگی آن منطقه قلمداد می‌شود. 

وی گفت: هم‌اینک به‌صورت هفتگی هیات نظارت بر مطبوعات با حضور دکتر جنتی برگزار می‌شود که از این نظر، تنها دوره‌ای است که جلسه هیات نظارت برمطبوعات به‌طور منظم و بدون وقفه تشکیل می‌شود و در هر مرحله نیز خود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست کلی وزارت ارشاد درباره واگذاری مسوولیت صدور مجوز کتاب به استان‌ها افزود: صدور این‌گونه مجوز‌ها در قالب تفاهمنامه و مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی است که تاکنون این مهم در 10 استان اجرائی شده است. با این وجود صدور مجوز فعالیت برای روزنامه و سایت به‌صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود، به‌دلیل این‌که هیات نظارت ساختار قانونی دارد که امکان تفویض اختیار به استان‌ها را ندارد. وی گفت: هم‌اینک پرداخت یارانه‌ها به میزان قانون‌پذیری و قانون‌گرایی رسانه‌ها وابسته است و شمار بیمه کارکنان نیز یکی از شاخص‌های میزان پرداخت یارانه محسوب می‌شود معاون وزیر ارشاد همچنین در خصوص نقدهایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: نباید به‌خاطر یک نقد، چتر حمایتی مسوولان از سر رسانه‌ها کمرنگ شود، چر‌اکه اهالی رسانه رفیق و موهبتی برای مدیران هستند، البته باید نقد نیز منصفانه و فارغ از حب و بغض شخصی و سیاسی باشد که اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها با نیت اطلاع‌رسانی و رفع مشکل مطالب خود را منتشر می‌کنند.

وی با تاکید بر پیگیری بیمه خبرنگاران افزود: نمی‌گذاریم حق خبرنگاران تضییع شود و ساماندهی بیمه خبرنگاران تا فصل تابستان انجام خواهد شد. 

نوش‌آبادی درباره مسکن خبرنگاران هم گفت: همان‌طور که بیمه خبرنگاران به‌طور کامل حل و فصل نشده است، موضوع مسکن خبرنگاران نیز به شیوه‌ای دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر مدیران به‌درستی به اهمیت و جایگاه رسانه و مطبوعات واقف باشند، حمایت خود را نیز از این قشر بیشتر خواهند کرد. مسکن مهر در برخی از استان‌ها که بیشتر از شمار متقاضیان ساخته شده، برای واگذاری به اصحاب رسانه مناسب است حتی می‌توان این خانه‌ها را در قالب وام و تسهیلات بلند‌مدت به خبرنگاران استان‌های همجوار نیز واگذار کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت این وزارتخانه حمایت از رسانه‌های محلی و استانی است که بخش عمده حمایت‌ها در قالب یارانه انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از طرح تاسیس سینمای روشن داد و گفت: در قالب این طرح از ظرفیت و قابلیت‌های منطقه‌ای استفاده بهینه خواهد شد.

وی افزود: در قالب این طرح از سالن‌های اجتماعات و آمفی‌تئاتر با همکاری نهادهای محلی به‌دنبال این هستیم که فیلم‌های جشنواره‌ها در همه استان‌ها عادلانه توزیع و نمایش داده شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اجرای شجریان، یادآورشد: شخصیت شجریان در بعد هنری مورد پذیرش دولت و مردم و محبوب و مقبول کسانی است که در حوزه فرهنگ و هنر کشور کار کرده‌اند‌، اما از نظر سیاسی‌، حکومتی و امنیتی بحث‌هایی هست که خود ایشان بر آن مسائل آگاه هستند و قبلا نیز اعلام کرده‌ایم که دوست داریم شجریان تلاش کند، برخی موانع و مسائل اصلاح شود تا دوباره به عرصه موسیقی و هنر کشور مثل گذشته خدمت کنند.

وی در خصوص لغو کنسرت‌های موسیقی در کشور نیز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی و مسوول رسمی فرهنگ و هنر، مجوزهایی که برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری صادر می‌کند برای همه دستگاه‌ها معتبر است و قابلیت تمکین و اجرا دارد.

نوش‌آبادی ادامه داد: تازمانی که دستگاه صادر‌کننده مجوز، اقدامی برای ابطال و لغو مجوز صادر شده نکند، سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها مسوولیتی در برابر مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهند داشت.

سخنگوی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی تاکید کرد: لغو و ابطال مجوز کنسرت‌ها به صلاح کشور نیست.

وی با تقدیر از دستگاه‌های همکاری‌کننده در برگزاری کنسرت‌ها افزود: کسانی که اقدام به لغو کنسرت‌ها می‌کنند باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را آگاه و توجیه کنند.

نوش‌آبادی بیان کرد: دلایلی که مخالفان برگزاری کنسرت‌ها مطرح می‌کنند، باید مبتنی بر واقعیت‌های قابل پذیرش باشد و آنها نباید سلیقه و دیدگاه فردی خود را اعمال کنند. لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها بازخورد منفی در جامعه دارد.

نوش‌آبادی تاکید کرد: رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه با هماهنگی با یکدیگر دستور بدهند که دستگاه‌های زیرمجموعه به قانون و مجوزهای ارشاد احترام بگذارند و برخورد سلیقه‌ای نکنند.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به آمار رسانه‌های فعال در استان بوشهر گفت: وجود 26 هفته‌نامه، پنج دو‌ هفته‌نامه، یک روزنامه فعال و یک روزنامه غیر فعال، سه ماهنامه و ده فصلنامه در استان بوشهر نشان از ظرفیت رسانه‌ای و مطبوعاتی این استان دارد. وجود هشت نمایندگی خبرگزاری و 62 سرپرستی نشریات سراسری، نیز نشان‌دهنده اقبال مردم استان بوشهر و استعداد خوب این استان در عرصه اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی است. از مجموع 160 سایت در استان بوشهر، 75 سایت برای دریافت مجوز تشکیل پرونده داده‌اند که آمار خوبی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مورد موضوع توانمندسازی حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه‌های استان بوشهر وجود ظرفیت‌های فراوان ایجاب می‌کند تا حمایت بیشتری از این استان صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از پاسخ‌های خود نقد را یک امر طبیعی دانست و بیان کرد: در اصل بیستم قانون اساسی کشور به صراحت گفته شده است که مطبوعات و رسانه در بیان مطالب آزاد هستند، مگر این‌که مخل قوانین اسلامی و حقوق عمومی باشند. مطبوعات در قانون اساسی از جایگاه مرتفع و بلندی برخوردار هستند و کسی به آسانی نمی‌تواند متعرض حقوق تعریف‌شده خبرنگاران شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بی‌مهری شرکت‌های نفت وگاز به حوزه‌های رسانه استان بوشهر نیز گفت: باتوحه به رویکرد موجود، گله شما بحق است و امید است به گوش مدیران حوزه انرژی برسد.

حسین نوش‌آبادی برای شرکت در نشست مسوولان اداره‌های‌کل منطقه هشت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افتتاح نمایشگاه قرآن و عترت روز شنبه به بوشهر سفر کرد.

سودابه زیارتی
نام:
ایمیل:
* نظر: