bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۸۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
خانه احزاب چندی است که با تدبیر دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرده است و جلسه بعدی شورای مرکزی آن در تاریخ 16 شهریور برگزار خواهد شد که...
 بامداد24/مریم خوئینی:

خانه احزاب چندی است که با تدبیر دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرده است و جلسه بعدی شورای مرکزی آن در تاریخ 16 شهریور برگزار خواهد شد که قرار است در آن حسن غفوری فرد رئیس خانه احزاب‌ در رابطه با مشخص شدن محل خانه احزاب و زمان تحویل گرفتن آن گزارشی ارائه دهد.
نائب‌رئیس خانه احزاب هم در این‌باره گفت: وزیر کشور در جلسه نشست هم‌اندیشی با نخبگان و تشکل‌های صنفی معاون سیاسی خود را ماموریت کرده بودند تا ظرف این هفته محل مورد نظر را با هماهنگی شهرداری تهران مشخص کنند.

قدرتعلی حشمتیان ادامه داد: در جلسه بعدی خانه احزاب قرار است که سخنگو، دبیر اجرائی این خانه و روسای کمیته‌‌های هفت‌گانه اعم از کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته پشتیبانی و مالی‌، کمیته حقوقی و قضائی، کمیته امور بین‌الملل، کمیته زنان‌، کمیته نظارت بر انتخابات و کمیته آموزش و تحقیقات مشخص شوند و تا زمانی که سخنگو مشخص شود، ابتدا شخص رئیس خانه احزاب به‌عنوان سخنگو و در صورت غایب بودن وی نائب‌رئیس به‌عنوان سخنگوی خانه احزاب پاسخگو هستند.

به‌طور قطع فعالیت دوباره خانه احزاب می‌تواند به حل مسائل داخلی احزاب کمک کند و همچنین فضای سالمی را به دور از برچسب و انگ زدن برای رقابت احزاب مهیا سازد، هرچند تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله‌ای زیادی است.
محمد‌جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با یادآوری این نکته که خانه احزاب یک تشکیلات بر خلاف دیگر احزاب است و نهادی متشکل از دبیران کل و نمایندگان عالی احزاب دارای پروانه است، گفت: زمانی که مدیرکل سیاسی وزیر کشور بودم، در سال 79 این ایده و پیشنهاد را با وزیر وقت کشور، آقای موسوی‌لاری که دومین وزیر کشور دولت اصلاحات بود، مطرح کردم.

حق‌شناس ادامه داد: در آن مقطع دولت اصلاحات با محوریت و برنامه توسعه سیاسی کارش را آغاز کرده بود. ما شاهد تلاش و جنب و جوش احزاب زیادی بودیم، هر هفته نیز با درخواست صدور مجوز برای حزب جدید و حتی درخواست برای تجمعات در نقاط مختلف‌ شهر روبه‌رو بودیم. این مسائل باعث شد به فکر یک جایگاه برای تجمعات و بیان کردن موضوعات سیاسی باشیم، به همین منظور نشست‌های را با رئیس شورای شهر تهران برگزار کردیم. حتی قرار شد، پارک لاله به این منظور اختصاص داده شود اما این تصمیم عملی نشد و در نهایت این ایده را رها نکرده‌ و آن را با احزاب درمیان گذاشتیم تا این ایده عملی شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: هدف اصلی ایجاد خانه احزاب این است که احزاب بتوانند در یک فضای مناسب در خصوص منافع مشترک با هم گفت‌وگو کنند و به یک هم‌اندیشی برسند، چرا‌که در حال حاضر توان لازم را برای برای صحبت کردن‌ در حوزه‌های مشترک فراهم نیست. به‌طور کلی خانه احزاب وظیفه دارد همه احزاب را گرد هم جمع کند تا به دور از فضای رقابتی درون جامعه، در خانه خود به مسائل داخلی رسیدگی کنند. مساله‌ای‌ که خود احزاب آن را نادیده گرفته بودند.

اکبر منتجبی فعال رسانه‌ای در این‌باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: شروع دوباره فعالیت خانه احزاب بعد از یک دوره طولانی ‌به‌طور قطع یک اتفاق مبارک و خوبی است. این‌که یک سقف بالای سر احزاب باشد که بتوانند قانونمند حرکت کرده‌ و سر مسائل مختلف بحث کنند، یک اتفاق خوبی است.
منتجبی تاکید کرد: خانه احزاب می‌تواند به حل مسائل حزبی کمک کند. همواره نبود یک چنین نهادی به فعالیت حزبی ضربه می‌زد و مشکلات را افزایش می‌داد. امیدوارم د‌ر کنار خانه احزاب، نهادهای مشابه مثل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: