bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۵۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
اردوغان به کجا می‌رود
یک منبع آگاه از مسائل پشت پرده احرار الشام تأکید کرد که تغییر فرمانده این گروهک، ارتباطی با انتقال قدرت ندارد، بلکه این امر به صورت مستقیم به شرایط داخل سوریه باز می گردد،
بامداد24: ترکیه در طول چهار سال گذشته همواره از گروه‌های تروریستی متعددی حمایت کرده و با آنها سرگرم داد و ستد است، اما اینکه سازمان اطلاعات این کشور اقدام به تغییر سرکرده یک گروه تروریستی نزدیک به القاعده کند، نشان‌دهنده عمق ارتباط این کشور با این گروه‌های تروریستی تکفیری است.

تغییر ناگهانی سرکرده گروهک "احرار الشام" ظرف کمتر از یک سال، پرسشهای بسیاری را در خصوص ارتباط این مسأله با تحولات داخل سوریه و تلاش ترکیه برای پیش بردن پروژه "منطقه حائل" به وجود آورد.

به گزارش روزنامه السفیر چاپ لبنان، "احرار الشام" دو روز قبل از تعیین فرمانده جدید این گروهک به نام "مهند المصری" پرده برداشت. وی جایگزین "هاشم الشیخ" ملقب به "ابوجابر" شد.

برخی منابع تأکید کردند، ابوجابر با تمدید ریاست خود بر این گروه مخالفت کرد به همین دلیل شورای احرار الشام در جلسه ای مهندس "مهند المصری" ملقب به "ابو یحیی الحموی" را جایگزین او کرد.

برخی افراد نزدیک به احرار الشام برای توجیه این موضوع سعی کردند تا این تصمیم را ارائه الگویی بی سابقه برای انتقال قدرت در گروه های مسلح معرفی کنند؛ این درحالی است که انتقال قدرت یکی از اصطلاحات مربوط به دموکراسی است که گروهک احرار الشام آن را در اصول منشور خود کفر دانسته، و هر کسی را که به این مسأله اعتقاد داشته باشد، کافر می داند.

تغییر فرمانده احرار الشام یک سال پس از ماجرای ترور ده‌ها تن از سرکرده‌های این گروهک و در رأس آنها "عبدالله  الحموی" در مقر احرار الشام در منطقه "رام حمدان" در حومه ادلب صورت گرفته است. این گروهک هنوز نتایج تحقیقات در خصوص ماجرای ترور سرکرده های خود را اعلام نکرده و هیچ طرفی را رسما متهم نکرده است. این درحالی است که احرار الشام در ماجراهای مشابه قبلی، نظام سوریه و یا گروه‌های تروریستی رقیب خود مانند داعش را متهم می کرد. این امر تردیدهایی را در خصوص عاملان ترور به وجود آورده است.

یک منبع آگاه از مسائل پشت پرده احرار الشام تأکید کرد که تغییر فرمانده این گروهک، ارتباطی با انتقال قدرت ندارد، بلکه این امر به صورت مستقیم به شرایط داخل سوریه باز می گردد، زیرا فردی باید در رأس فرماندهی احرار الشام قرار بگیرد که بتواند مطالبات مرحله کنونی را برآورده کند.

به گفته این منبع، "ابو یحیی الحموی" که برای فرماندهی احرار الشام تعیین شده، از 4 ویژگی مهم برخوردار است. نخست این که این تبعه مصری به سازمان اطلاعات ترکیه نزدیک است که این امر از طریق روابط قوی او با "ابو عباس الشامی" (محمد ایمن أبو التوت) مسؤول سابق امور شرعی احرار الشام و از مؤسسان این گروه تحقق یافته است. ایمن ابو التوت از دهه نود روابط نزدیکی با اطلاعات ترکیه داشته است.

این منبع خاطرنشان کرد، ترکیه در سایه تلاش‌هایش برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، به این نیاز دارد که در رأس یکی از گروه‌هکها باشد. از سوی دیگر ابو جابر سرکرده سابق احرار الشام فردی ضعیف بود که توانایی حل اختلافات داخلی این گروهک را نداشت.

ویژگی دوم الحموی، این است که در جریان اختلافات اخیر داخل احرار الشام، موضعی میانه اتخاذ کرد تا این گروه را از فروپاشی حفظ کند.

ویژگی سوم او هم این است که الحموی از اهالی منطقه "الغاب" در حماه است که زادگاه اکثر سرکردگان سابق و کنونی احرار الشام به شمار می آید.

چهارمین و آخرین ویژگی این است که الحموی گرایشی به تشکیلات بین المللی القاعده و یا شاخه آن در سوریه (جبهه النصره) ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: