bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
ماهی از جمله غذاهای پرطرفدار در بین مردم جنوب کشور است اما مصرف این آبزی دریایی به‌ویژه در فصل تابستان نیازمند توجه به مسائل بهداشتی و تازگی آن است.
گوشت ماهی و سایر آبزیان سرشار از ویتامین‌های مختلفی چون گروه A,B,D,K و E است و همچنین دارای مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، فلوئور و ید است که در رشد و سلامتی کودکان نقش مؤثری دارد.

میزان کلسترول گوشت ماهی پائین است چربی گوشت ماهی از نوع چربی‌های اشباع‌ نشده است و به همین دلایل گوشت ماهی نقش مؤثری در پیشگیری از بیمارهای قلبی و عروقی دارد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر شرایط بهداشتی عرضه و نگهداری ماهی تازه و منجمد را تشریح کرد.

مهدی سلوکانه در ارتباط با ترویج فرهنگ مصرف غذای سالم و اهداف سازمان دامپزشکی، در خصوص شرایط بهداشتی و ظاهری ماهی تازه در هنگام خرید گفت: در هنگام خرید ماهی نخستین ویژگی که باید مدنظر قرارداد این است که ماهی تازه بوی علف‌های دریایی دارد و فاقد هرگونه بوی ترشیدگی و اسید باشد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر افزود: در ماهی تازه فلس‌ها درخشان، براق و به بدن چسبیده است و همچنین بدن ماهی از لحاظ شرایط فیزیکی، قوام محکم و لاستیکی دارد و به‌اصطلاح اثرانگشت روی بدن ماهی تازه باقی نمی‌ماند، در حالی‌ که بدن ماهی کهنه یا فاسد قوام ندارد و اثرانگشت روی بدنش باقی‌مانده و مدت‌زمانی طول می‌کشد تا به حالت اولیه بازگردد.

وی در خصوص وضعیت آب‌شش‌ها در تعیین تازگی ماهی تصریح کرد: در ماهی تازه آب‌شش‌ها به رنگ صورتی و قرمز روشن و سرپوش‌های آبششی نیز محکم به هم چسبیده‌اند درحالی‌که در ماهی کهنه یا فاسد آب‌شش‌ها خاکستری و کدر رنگ و سرپوش‌های آب‌ششی هم به‌راحتی جدا می‌شوند.

سلوکانه گفت: در هنگام آماده‌سازی ماهی منجمد برای طبخ آن برای خروج از حالت انجماد از آب داغ استفاده نکنید و برای انجام این کار ماهی را در ظرف آبی معتدل قرار داده تا به‌آرامی از حالت انجماد خارج شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص شرایط بهداشتی ماهی منجمد نیز گفت: ماهی منجمد باید عاری از هرگونه قارچ زدگی و فاقد هرگونه لکه و آثار سوختگی حاصل از انجماد باشد و همچنین پس از انجماد زدایی سختی و قوام بدن خود را حفظ کرده و عاری از بوهای نامطبوع و آزاردهنده باشد.
منبع:
فارس
برچسب ها: بوشهر ، ماهی تازه
نام:
ایمیل:
* نظر: