bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
فرمانده منطقه یکم دریایی ارتش؛
نیروی دریایی ارتش ایران، یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی منطقه است و نقش مهمی در لایه‌های پدافندی کشور دارد. فرمانده منطقه یکم نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت:...
بامداد24/مریم خوئینی:


نیروی دریایی ارتش ایران، یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی منطقه است و نقش مهمی در لایه‌های پدافندی کشور دارد. این نیرو در هشت سال دفاع مقدس نبردهای ماندگاری از خود برجای گذاشت و اکنون وظیفه محافظت از منافع راهبردی کشور در دریای عمان، سواحل مکران و آب‌های آزاد را دارد. این نیرو که محل استقرار مرکزی آن در بندرعباس است، در حال حاضر سرگرم اعزام سی و ششمین ناوگروه نداجا متشکل از ناو بوشهر و ناوشکن جماران به آب‌های آزاد جهت محافظت از منافع راهبردی کشور است. 

فرمانده منطقه یکم نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: حضور ناوگروها در آب‌های آزاد برای حفاظت از منافع کشور ضروری است. امیر دریادار دوم حسین آزاد با اشاره به سخنان بنیانگذار انقلاب گفت: امام قدس (ره) در این باره می‌گفتند، خوب است که مردم ما بدانند که هر گاه عملیات‌های دریایی انجام می‌‌شود، نتیجه آن این است که چرخه اقتصاد مملکت سالم مانده است.

امیر ادامه داد: این جمله برگرفته از هشت سال دفاع مقدس است، چرا‌که در آن زمان اقتصاد ما وابسته به خارج از مرزها بود، چیزی از پیروزی انقلاب ما نگذشته بود، مواد اولیه کارخانجات هم از خارج از مرزها تامین می‌شد، اقتصاد ‌ما نیز صددرصد تک‌محصولی و وابسته به نفت بود، یعنی اگر نفت صادر می‌شد به‌ازای آن مواد اولیه صادر می‌شد، در غیر این صورت مواد اولیه وارد کشور نمی‌شد. در آن شرایط حساس اگر نیروی دریایی در اسکورت، حفظ و سیادت دریایی ناوگان تجاری خودمان بر عرصه دریا به‌گونه‌ای موفق عمل نمی‌کرد، شاید در شش‌ماه اول جنگ، سرنوشت جنگ و مملکت به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، چراکه ما سال 57 که انقلاب کردیم تا سال 59 که شروع جنگ تحمیلی بود، هرچه در انبارها داشتیم مصرف کرده بودیم.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریای ارتش ادامه داد: اقتصاد ما وابسته به دریا بود، از سویی دیگر اقتصاد رژیم بعثی عراق نیز به دریا وابسته بود. با توجه به این نکته نیروی دریای به‌طور موثر، کارآمد و اثربخش هم در سطح دریا و هم در سطح خشکی اولین شکست‌ها را به رژیم متجاوز بعثی تحمیل کرد. یک شکست پشت دیوارهای خرمشهر به کمک تکاوران نیروی دریایی و یک شکست نیز در عرصه دریا با حماسه هفتم آذر در سال 59 به دشمن متجاوز تحمیل کرد. پس از آن توانستیم با سیادت دریایی اقتصاد خودمان که به دریا وابسته بود، مدیریت کنیم، اگر همکاری همسایگان  و حامیان رژیم بعثی نبود، بی‌شک در همان شش ماه اول طومار آن را بسته بودیم.

وی ادامه داد: در آن زمان منابع و منافع ما یکجا با هم تطبیق می‌کرد که نیروی دریایی در زمان جنگ هم از منابع و هم از منافع دفاع کند و به همین دلیل نیروی دریایی مفتخر است به مدال نگین درخشنده از امام (ره)، این تعبیر را امام راجع به هیچ‌کدام از سازمان‌های نظامی نداشتند، به فرموده ایشان، نیروی دریایی در دفاع از مرزهای آبی همچون نگینی در خلیج فارس می‌درخشد.
امیر با بیان این‌که در حال حاضر منابع در مرزهای خودمان اما منافعمان در آب‌های آزاد است. گفت: امروزه اقتصاد دنیا وابسته به دریاست و مثلث طلایی که شامل تنگه هرمز، مالاکا و خلیج عدن یا تنگه باب‌المندب می‌شود، بیش از 80 درصد  اقتصاد دنیا را در خود جای داده است. اکنون دنیا دگرگون شده، بر همین اساس اقتصاد دنیا که وابسته به دریا است، نیازمند امنیت است. این امنیت باید در دریاها تامین شود، اگر چنین نبود، دو دهه شاهد لشکرکشی قدرت‌طلبان و زورگویان به این آب‌های اثرگذار نبودیم.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با بامدادجنوب با بیان این‌که بیش از دوسوم جمعیت دنیا در سواحل این آب‌ها زندگی می‌کنند، گفت: حضور بیش از دو سوم دنیا در منطقه استراتژیک نشان می‌دهد، قطب مصرف در جایی قرار گرفته است که نیاز انرژی‌اش در حوزه شمال اقیانوس هند قرار گرفته است. اقیانوس هند و حوزه شمالی‌اش نیازمند امنیت است. امنیتی که کشورهای منطقه باید تامین کنند، این در حالی است که متاسفانه چند سالی است پدیده شوم دزدان دریایی متداول شده و به‌نوعی می‌توان گفت، منافع ما در حال تهدید است. از این رو نیروی دریایی افتخار دارد به‌عنوان نوک پیکان رزمندگان اسلام و نیروهای مسلح در دفاع از منافع خود در سه هزار کیلومتر دورتر از مرزها با حضور مستمر، پیگیر و اثربخش خود در صحنه دریا از منافع کشورمان دفاع کند تا خطوط مواصلاتی ما که شامل کشتیرانی تجاری و کشتی‌های نفتکشمان چه واردات و صادرات دچار خدشه نشوند و در کنار آن به سایر کشورها نیز براساس معادات بین‌المللی کمک کند.
بر اساس این گزارش، ناوگروه سی و پنجم نیروی دریایی ارتش امروز وارد آب‌‌های سرزمینی می‌شود و سی و ششمین ناوگروه نیز پیش از ورود ناوگروه پیشین، ماموریت خود را آغاز خواهد کرد.

گفتنی است، ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تدابیر فرمانده معظم کل قوا در آب‌های آزاد جهان همچون هندوستان، سریلانکا، خط استوا، جزایر اندونزی، تنگه مالاکا، دریای چین، اقیانوس آرام، کانال سوئز، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه و اقیانوس هند شمالی و جنوبی حضور پیدا می‌کنند.
نکته مهم البته در این زمینه ضرورت تجهیز نیروی دریایی ارتش به رزم‌ناوهای قدرتمند و به‌روز است که با توجه به توان داخلی ساخت ناومحافظ انتظار می‌رود بر اساس دستورات فرماندهی کل قوا به‌زودی شاهد ساخت این تجهیزات در کشور برای افزایش توان دفاعی کشور و همچنین حضور بیشتر در آب‌های آزاد باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: