ضرورت بازنگری در مسیر خط آهن بوشهر- شیراز
کد خبر: ۱۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶
به‌جای منافع محلی به فکر منافع ملی باشید؛

ضرورت بازنگری در مسیر خط آهن بوشهر- شیراز

چند سالی می‌شود که بامداد جنوب در گزارش‌های متعددی به بررسی دلایل توقف و لزوم احداث راه‌آهن بوشهر به شیراز پرداخته و درست زمانی که بسیاری از مسوولان و رسانه‌ها، این حق مردم استان را به دست فراموشی سپرده بودند، بارها و بارها آن را یادآور شد تا بلکه مسوولان استانی و کشوری به خود آمده و راه چاره‌ای برای آن بیندیشند.
ضرورت بازنگری در مسیر خط آهن بوشهر- شیرازبامداد جنوب- جواد شکریان: 
چند سالی می‌شود که بامداد جنوب در گزارش‌های متعددی به بررسی دلایل توقف و لزوم احداث راه‌آهن بوشهر به شیراز پرداخته و درست زمانی که بسیاری از مسوولان و رسانه‌ها، این حق مردم استان را به دست فراموشی سپرده بودند، بارها و بارها آن را یادآور شد تا بلکه مسوولان استانی و کشوری به خود آمده و راه چاره‌ای برای آن بیندیشند. در سال‌های اخیر بارها مسوولان استانی و کشوری طی مصاحبه‌های امیدوارکننده، احداث راه‌آهن بوشهر– شیراز را به مردم نوید می‌دادند اما هربار پس از مدت کوتاهی با اعلام در اولویت نبودن این پروژه از سوی مسوولان راه و شهرسازی کشور، احداث آن به وقت دیگر موکول می‌شد. با این حال، چند وقتی است که زمزمه از سرگیری پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز رنگ و روی جدی‌تری به خود گرفته و با توجه به اعلام اولویت راه‌آهن بوشهر به شیراز از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی، به‌نظر می‌رسد که با همکاری و هماهنگی مسوولان استان‌های فارس و بوشهر، این طرح بالاخره به سرانجام برسد. 

البته همان‌گونه که گفتیم، در سال‌های اخیر مسوولان کشوری و استانی به دفعات وعده تکمیل این پروژه را به مردم داده‌اند اما با عملی نشدن این وعده‌ها، کار احداث و تکمیل این پروژه بیش از یک دهه به تاخیر افتاده است. بر همین اساس، امیدواری بیش از حد به حرف‌های آقای معاون شاید چندان عاقلانه نباشد اما در صورت صحت گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی و عزم جدی دولت برای تکمیل این خط ریلی، شاید هم‌اکنون کارشناسی کردن و بازنگری در مسیر احداث این خط ریلی، اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار در آینده توسعه‌ای استان بوشهر باشد.

همان‌گونه که می‌دانید مسیر فعلی این خط ریلی، از شیراز به فیروزآباد و از آنجا به تنگستان می‌آید و پس از آن به مرکز استان می‌رسد که سبب می‌شود مهم‌ترین مراکز جمعیتی دو استان بوشهر و فارس از این سرمایه بزرگ دور بمانند. شهرستان کازرون در فارس و دشتستان در بوشهر مهم‌ترین شهرستان‌هایی هستند که در مسیر فعلی خط‌آهن نادیده گرفته شده‌اند که امیدواریم مسوولان استان با رایزنی در این خصوص، بهترین مسیر را برای این پروژه در نظر بگیرند تا ورود راه‌آهن به استان بوشهر در اقتصادی‌ترین حالت ممکن صورت پذیرد.

راه‌آهن بوشهر در اولویت پروژه‌های ریلی سال آینده
 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل روز پنجشنبه در خصوص تکمیل راه‌آهن بوشهر به شیراز گفت: اتصال بوشهر به شبکه ریلی اولویت وزارت راه در سال آینده است.
خیرالله خادمی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست هماهنگی راه‌آهن بوشهر و شیراز با تاکید بر لزوم احداث هرچه سریع‌تر این خط ریلی، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی که انجام شده بود، برنامه ریلی کشور که از اصفهان به شیراز وصل شد در اصل برای اتصال به بوشهر بود وگرنه انجام آن توجیه اقتصادی نداشته است.

وی با بیان این‌که بنابراین هدف بیشترین اعتبار برای آغاز این پروژه توسط وزارت نفت تامین شده است، افزود: اجرای این پروژه چند مشکل داشت که یکی از آنها تصویب ۲۵۰ کیلومتر در لایحه بودجه بود، اما مسیر برای اتصال به بوشهر بالغ بر ۴۳۰ کیلومتر بود. با مکاتبات صورت گرفته این اشتباه مرتفع شده است و مسیر اتصال به عسلویه نیز در حال تصویب است.
خادمی با بیان این‌که اکنون اجرای این پروژه منعی از نظر قانونی ندارد، تصریح کرد: از چند منبع می‌توان این پروژه را آغاز کرد که نخست بودجه عمومی بوده است که در ردیف بودجه قرار دارد و امروز ۱۰۰ کیلومتر از استان فارس و ۱۰۰ کیلومتر از استان بوشهر زیرسازی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد آغاز شده است اما عمده تونل این پروژه هنوز آغار نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که: برآورد هزینه این پروژه و اتصال خط ریلی به استان بوشهر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد و برای اتصال به عسلویه نیز هزار میلیارد دیگر نیز نیاز است، بیان کرد: در سال ۹۱ در کشور ۱۴۰ هزار میلیارد پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود داشت که ۸۰ هزار میلیارد مربوط به خطوط ریلی بود. همچنین بالغ بر سه هزار و ۴۵ کیلومتر از این پروژه‌ها در دولت‌های گذشته آغاز شده بود و ما مجبور به اولویت‌بندی بنا به درصد بیشترفت‌های فیزیکی شدیم.
مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این‌که از پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد آغاز کردیم و بودجه زیادی را به آنها تخصیص دادی، بیان کرد: امسال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی شده در سال آینده نیز پنج استان به این شبکه متصل شوند که اولویت‌های ما استان‌های بوشهر، خرم آباد، اردبیل، سنندج و شهرکرد خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد که با توجه به این‌که پروژه ریلی استان بوشهر بسیار سنگین است و بودجه‌ها محدود است می‌توان با استفاده از منابع خارجی و وزارت نفت اجرای این پروژه را تسهیل کرد.

نظرات بینندگان