بوشهر در توسعه ریلی بنادر کشور جایی ندارد!
کد خبر: ۱۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
با وجود قول مسوولان استان برای پیگیری راه‌آهن؛

بوشهر در توسعه ریلی بنادر کشور جایی ندارد!

حمل و نقل ریلی به‌طور کلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای از نظر بهره‌وری میزان مصرف سوخت، در جایگاه بهتری قرار دارد. برای مثال در قاره اروپا، مصرف سوخت در حمل و نقل بار با شبکه ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای به میزان 63 درصد بهره‌ورتر است.
بوشهر در توسعه ریلی بنادر کشور جایی ندارد!بامداد جنوب- جواد شکریان:
حمل و نقل ریلی به‌طور کلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای از نظر بهره‌وری میزان مصرف سوخت، در جایگاه بهتری قرار دارد. برای مثال در قاره اروپا، مصرف سوخت در حمل و نقل بار با شبکه ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای به میزان 63 درصد بهره‌ورتر است. همچنین بر اساس آمار منتشر شده، برای مسافت 500 کیلومتر، هزینه حمل و نقل ریلی در مقایسه با جاده‌ای در حدود 20 درصد ارزان‌تر است ضمن این‌که این اختلاف با افزایش طول مسیر به نفع حمل و نقل ریلی، افزایش می‌یابد تا جایی که برای یک مسافت در حدود دو هزار کیلومتر، این اختلاف تا 50 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین توسعه ناوگان ریلی می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقرون به صرفه بودن، انگیزه و رغبت صاحبان کالا را برای حمل از طریق ریل و ترانزیت ریلی افزایش دهد. 

در این زمینه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشور که به اعتقاد کارشناسان باید هرچه سریع‌تر به شبکه ریلی کشور وصل شود تا حمل و نقل بار در آن توسعه یابد، بنادر کشور هستند. از این‌رو کارشناسان معتقدند که شبکه ریل باید پا به پای شبکه جاده‌ای در بنادر کشور نفوذ پیدا کرده و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد تا امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به‌صورت مستقیم وجود داشته باشد؛ در این صورت توانسته‌ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم. 
بر همین اساس، در سال‌های اخیر به دفعات در روزنامه بامداد جنوب مطالبی در خصوص ضرورت و اهمیت ورود خط راه‌آهن به استان بوشهر نوشتیم و بارها این خواسته بجا و بحق مردم و تجار این استان را از مسوولان استانی و کشوری طلب کردیم با این حال، تنها عایدی آن چندین و چند قول و وعده سر خرمن از سوی مسوولان استانی و کشوری بود. نکته جالب این‌که تمامی این مسوولان، خود به اهمیت و ضرورت وصل شدن بنادر استان بوشهر به خطوط ریلی کشور واقف بوده و بر آن صحه می‌گذاشتند اما هربار به دلایلی گوناگون و عجیب، اولویت راه‌آهن کشور به جای شهرهای استراتژیک، به شهرهای با جمعیت بیشتر داده می‌‌شد. 

با این حال اما در روزهای پایانی سال گذشته و با وصل شدن بیش از 90 درصد استان‌های کشور به شبکه ریلی کشور، سرانجام در حرف هم که شده اولویت به بوشهر رسید و قرار شد تا پایان سال جاری، بوشهر نیز صاحب ریل و قطار شود هرچند تاکنون هیچ خبری از دولت برای ریل‌دار کردن بوشهر به گوش نمی‌رسد.
در این رابطه روز گذشته خبری در خبرگزاری‌های کشوری منتشر شد که این بار معاون وزیر راه و شهرسازی از لزوم توسعه بنادر کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید سخن گفته است. با این حال نکته جالبی که از حرف‌های آقای معاون بر می‌آید این است که همچنان بوشهر در برنامه‌های توسعه ریلی کشور جایگاه باثباتی نداشته و حتی زمانی که از لزوم جذب سرمایه سخن رانده می‌شود، نامی از این استان به میان نمی‌آید تا باز هم مردم بوشهر نگران بدقولی‌های مسوولان باشند. 

روز گذشته مدیرکل سابق اداره‌کل بنادر و کشتیرانی بوشهر که حالا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بنادر و دریانوردی کشور شده است، روز گذشته با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر برای اتصال سه بندر شهید رجایی، امام خمینی و بندر امیرآباد به شبکه ریلی گفت: به‌دنبال ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید برای اتصال بنادر به شبکه ریلی هستیم.
محمد راستاد ضمن بازدید از ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شرکت بنادر و دریانوردی کشور، افزایش حمل بار از بنادر از طریق قطار است، خاطرنشان کرد: به‌دنبال افزایش سهم حمل و نقل بار از طریق ریل و قطار هستیم. شقوق حمل و نقل برای جابه‌جایی بار باعث ایجاد مزیت‌های رقابتی می‌شود و در این راستا اولویت اول سازمان بنادر، توسعه حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی است.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به این‌که توسعه زیرساخت‌های ریلی در بندر امام خمینی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و سیاستمان این است که عمده کالاهای فله از بندر امام از طریق حمل و نقل ریلی در کشور توزیع شود، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، مذاکرات برای توسعه زیرساخت‌های ریلی در پایانه بندر شهید رجایی را توسعه دهیم.
وی در پایان درباره دسترسی بنادر شمالی به حمل و نقل ریلی گفت: در راستای اتصال بنادر شمالی به شبکه ریلی به‌دنبال توسعه زیرساخت‌های بندر امیرآباد در استان مازندران هستیم و تنها بندر شمالی که به شبکه ریلی دسترسی دارد بندر امیرآباد است. در این بندر اسکله رورو وجود دارد که در این اسکله قطار می‌تواند به‌صورت مستقیم به شناور متصل شده و بار به‌راحتی به روی شبکه ریلی وارد شود.

نظرات بینندگان