بامدادجنوب- الهام بهروزی: تئاتر بوشهر نامآوری و شهرت خود را در سطح کشور مدیون هنرمندانی است که بهترین سالهای عمرشان را وقف پیشرفت این هنر کردهاند، افرادی نظیر ایرج صغیری، احمد آرام، غلامحسین دریانورد، نغمه ثمینی، فرید میرشکار، جهانشیر یاراحمدی، جواد متین، شیما جوادپور، جواد صداقت، شهرزاد شاکردرگاه، اشرف سلطانینیا و... که کوشیدند تا جنبهها و گوشههای پنهان این هنر را به نمایش بگذارند و مسیر پیشرفت را برای نسل جوان هموار کنند.
این هنر یکی از موثرترین هنرها برای انتقال پیامهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و... در جامعه است، بنابراین نیاز است که برای ماندگاری و ارتقای آن مورد حمایت قرار بگیرد. البته در این دوره قرار گرفتن هیاترئیسه در کنار رئیس انجمن هنرهای نمایشی در استانها اتفاق خوشایندی است که در این حوزه پیش آمده است، چراکه در این حوزه کاستیها و کمبودها شناسایی شده و راهکارهای خروج از این مشکلات و کاستیهای با پیگیری و تصمیمگیری انجمن هنرهای نمایشی با همراهی هیاترئیسه که خود از بدنه این جامعه هنری هستند، به نحو مطلوبی میسر میشود. انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر نیز در دوره جدید با تاکید بر دو محور آموزش و اجرای عموم فعالیت خود را شروع کرده است و اولین حرکت این انجمن در زمینه آموزش، برگزاری کارگاه دوروزه آموزشی بازیگری و کارگردانی تئاتر با تدریس آرش دادگر با همکاری سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری بوشهر -که تاکنون حمایتهای خوبی از فعالیتهای فرهنگی و هنری صورت داده است- بود، البته برخی از هنرمندان بیشتر موافق این بودند که برای کارگاههای آموزشی از استادن داخلی استفاده شود ولی گاه لازم است از خارج از استان نیز استادانی دعوت شود. با وجود این ما منکر توانمندی بزرگان عرصه تئاتر استان نیستیم و امیدواریم که در آینده از دانش و تجربیات هنرمندان هماستانی نیز در این کارگاهها بهره ببریم.
شهرزاد شاکردرگاه یکی از بانوان تئاتری است که سالها بهعنوان بازیگر و کارگردان در عرصه تئاتر استان نقشآفرینی کرده است و در حال حاضر هم بهعنوان داور در جشنوارههای استانی، منطقهای و کشوری حضور دارد. وی تئاتر را به شکل حرفهای از سال 77 با ورود به دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرد و با نمایش «آبیهای دریایی» رتبه اول کارگردانی را در نهمین جشنواره سراسری سوره کسب کرد و... وی در این سالها موفقیتهای بیشماری را در جشنوارههای تئاتری منطقهای و کشوری نیز بهدست آورد تا اینکه در سال 83 با ورود به صدا و سیمای بوشهر کارگردانی و نویسندگی را در این حوزه تجربه کرد. سال 85 با تولید تئاتر تلویزیونی «پیوند سبز»، به نهمین جشنواره فجر تولیدات سیمای بینالملل راه یافت، همچنین این نمایشنامه در دهمین جشنواره فجر استانی در بوشهر به روی صحنه رفت. وی در سال 86 در مقطع کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه بوشهر دانشآموخته شد و در جشنوارههای مختلفی نظیر ماه، بانوان و کودکان بهعنوان داور حضور یافت. در این زمینه گفتوگویی را با این هنرمند انجام دادیم.
چند سال است که در تئاتر بهعنوان بازیگر و کارگردان فعالیت دارید؟ اولین استاد شما در تئاتر چه کسی بود؟
شاکردرگاه: آشنایی من با تئاتر به سال 77 که وارد تئاتر شدم، برمیگردد و از سال 78 با کمک اساتید و همکلاسیهام کارگردانی نمایش را شروع کردم و اولین فردی که بهعنوان استاد تئاتر تاثیر خوبی بر من گذاشت، نغمه ثمینی بود که پنجرهای از سمت دیگری از دنیای تئاتر را به روی من گشود.
بهنظر شما چرا حضور بانوان تئاتری در این هنر چه در حوزه بازیگری و چه در حوزه کارگردانی منحصر به دوره محدودی میشود؟ به نظر شما چه عواملی در این مساله دخیل است؟
شاکردرگاه: تئاتر تاثیر بسزایی در آگاهی و برونرفت از ضمیر ناخودآگاه انسان دارد. تئاتر بهگونهای آرام و نابهنگام مسافرانش را به مرز آگاهی میرساند، شاید همین آگاهی تهدیدی برای یک زن محسوب شود که فراتر از محدودیتهاش حرکت کرده و این برای جامعه ما خوشایند نیست.
انجمن نمایش در دوره جدید برگزاری کارگاههای آموزشی را در دستور کار خود قرار داده و اولین دوره هم با حضور آرش دادگر برگزار شد اما در مقابل عدهای معتقد هستند که از اساتید استانی برای این کارگاهها استفاده شود، نظر شما در این باره چیست؟
شاکردرگاه: باتوجه به شناختی که از هنرمندان بوشهری در طول این سالها داشتم، در مقایسه با هنرمندان کشوری از شوق، استعداد و قابلیتهای هنری چیزی کم ندارند و تنها ضعف آنها در حوزه آموزش است. بنابراین هنرمندان تئاتری در هر مقطع و هر زمان به یادگیری و استفاده از تجربه پیشکوتان نیاز دارند. باید برنامهریزی دقیقتری برای آموزش هنرمندان از سوی استادان استانی صورت گیرد، چراکه این هنرمندان باتجربه و مطرح استان حرفهای ناگفته بسیاری برای گفتن دارند که بهدرد جوانان علاقهمند میخورد. اگرچه دیدن هنرمندان معروف و نامدار نیز جذابیت خاص خودش را دارد.
چطور شد که به تولید برنامههای تلویزیونی تمایل پیدا کردید؟ بیشتر تئاتر را دوست دارید یا فعالیتهای تلویزیونی؟ کمی از فعالیتهای هنری خود بگویید؟
تئاتر با تولید برنامههای تلویزیونی قابل مقایسه نیست، تئاتر حرفی است از وجود انسانی خودت که با تمام وجود روی صحنه فریاد میزنی تا هم خودت را نجات دهی و هم مخاطبت را دگرگون کنی ولی برنامههای تلویزیونی نماهای قشنگی است که بر اساس الگوهای از پیش تعیین شده و سفارشی تولید میشوند و دلیل علاقهمندی من به تولید برنامههای تلویزیونی بهخاطر شغل و وظیفهای بود که داشتم. من از سال 87 تا 90 صد و پنجاه برنامه زنده خانواده را تهیه و کارگردانی کردم، همچنین 13 برنامه آشپزی برای شبکه شما تهیه کردهام، در سال 91 نیز 10 مستند از مکانهای تاریخی و گردشگری بوشهر ساختم. در سال 92 هفتاد برنامه دیگر برای خانواده را تهیه و کارگردانی کردم، در سال 93 به تولید برنامهای بهنام «به توان 2» پرداختم که به معلولین اختصاص داشت و در سال 94 هشتاد قسمت برنامه شونشینی شبکه بوشهر را نویسندگی و کارگردانی کردم و درحال حاضر نیز بهعنوان تهیهکننده و نویسنده و کارگردان در تولید برنامه مختلف نمایشی در صدا و سیما مشارکت دارم. در تئاتر هم نمایشهای «آبیهای دریایی»، «کمتر از یک میلیمتر»، «خسرو و شیرین مدرن»، «سنجاق فیل» و «سبیلوها» را کارگردانی کردهام.
به نظر شما چه عواملی باعث جذب مخاطبان به برنامه شونشینی شده؟ به نظر شما اجرای مجریان برنامه چقدر در جذب مخاطب تاثیر دارد؟
شاکردرگاه: ساعت پخش شونشینی زمانی است که مخاطبان بهدلیل خستگی روزانه منتظر برنامههای فرحبخش و شاد هستند. اگرچه ما در رسانه هنوز نتوانستهایم این انتظار مهم و اساسی مردم عزیزمان را بهدلیل محدودیتها و....فراهم کنیم اما علاقهمندی مخاطبان عزیز به اجرای حسن غلامی نیز در جذب آنها بیتاثیر نیست. ما در استان هنرمندان طناز فراوانی داریم که میتوانند جوابگوی نیاز رسانه باشند ولی متاسفانه در استفاده از ظرفیت آنها دقت نمیشود.
برای جذب مخاطب باید چه برنامههایی را اجرا کنیم؟
شاکردرگاه: برای جذب مخاطب باید هنرمند اجازه داشته باشد، هنر نابی را که از ناخودآگاهش تراوش مییابد، برای مخاطبانش به نمایش بگذارد که این امر چندان کار آسان و سادهای نیست. حداقل در جامعه کنونی ما با توجه به محدودیتهای فراوانی که وجود دارد، مشکل است.
کیفیت آثار تولیدی تلویزیون در حال حاضر چگونه است؟ آیا مخاطبپسند و مخاطبفهم هستند؟
شاکردرگاه: متاسفانه در حال حاضر حتی خود برنامهسازان نیز از تولید برنامههای تلویزیونی راضی نیستند، زیرا مشکلات کلانی در بخش تولید سیما به چشم میخورد و از آنجایی که مخاطبان این مشکلات را نمیبینند، آنها نمیتوانند این مشکلات را درک کنند و متاسفانه در حال حاضر ما مخاطبان خوب خود را در بسیاری از برنامهها از دست دادهایم.
بهنظر شما در حال حاضر تئاتر بوشهر در کشور دارای چه جایگاهی است؟
شاکردرگاه: با توجه به قابلیت بالای هنری و تلاشی که چند سال اخیر شده، باز هم جایگاه تئاتر بوشهر چندان خوشایند و رضایتبخش نیست و با توجه به ظرفیت بالای هنرمندان تئاتر دیارمان میتوان شعله فانوس تئاتر بوشهر را بیشتر از این بالا کشید.
سطح تئاتر معلولین را در استان چگونه ارزیابی میکنید؟
شاکردگاه: بهنظر من بزرگترین کاری که میتوان در حق معلولان انجام داد، آشنایی آنان با مقوله تئاتر است؛ تئاتر جایی است که میتوان در آن به تواناییهای دو چندانی که خدا در وجود آنها قرار داده، دست پیداکنند و با برگشتن اعتماد به نفسشان، دوباره با زندگی آشتی کنند.
سخن پایانی؟
شاکردرگاه: سخن پایانی من یک بغض در آن است؛ کاش میشد آنقدر آگاه شویم تا نسل امروزمان را بهتر بشناسیم و باور کنیم.