انتقال پیشکش، فکری به‌حال تجهیزات ناوبری کنید
کد خبر: ۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
انتقال فرودگاه بوشهر از شهر؛

انتقال پیشکش، فکری به‌حال تجهیزات ناوبری کنید

بوشهر شاید اولین شهر ایران بود که هواپیما در آن پرواز کرد و بوشهری‌ها اولین مدافعان ایران زمین بودند که در نبردهای مشهور جنگ جهانی اول در صفحات جنوبی ایران در ساحل خلیج‌فارس هواپیمای بیگانه را سرنگون کردند.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین قلم:
بوشهر شاید اولین شهر ایران بود که هواپیما در آن پرواز کرد و بوشهری‌ها اولین مدافعان ایران زمین بودند که در نبردهای مشهور جنگ جهانی اول در صفحات جنوبی ایران در ساحل خلیج‌فارس هواپیمای بیگانه را سرنگون کردند. بوشهر به‌دلیل موقعیت ممتازی که در ساحل خلیج‌فارس داشت در جنگ جهانی دوم هم دارای فرودگاهی قابل بود اما تا زمان آمدن پایگاه ششم شکاری که یک فرودگاه نظامی بود، این شهر دارای زیرساخت فرودگاهی قابل توجهی نبود.
در طول سال‌های پیش از انقلاب، علاوه بر بندر بوشهر، چند نقطه دیگر استان مانند بهرگان، جزیره خارگ و جم هم دارای فرودگاه بودند و حتی قرار بود در بندرگناوه هم یک فرودگاه درجه3 احداث شود که هیچ‌وقت روی اجرا به خود ندید اما فرودگاهی جدید در جنوبی‌ترین نقطه استان احداث شد که در نوع خود یکی از بهترین زیرساخت‌ها را دارد، فرودگاه خلیج‌فارس در شهرستان عسلویه که این روزها یکی از فرودگاه‌های پرترافیک کشور به‌شمار می‌رود روزانه چند پرواز داخلی به مقاصد گوناگون کشور دارد و البته در کنار اینها، تعطیلی فرودگاه جم که تا همین چند وقت پیش پروازهای منظمی به تهران و برخی از شهرهای دیگر داشت خود عامل مهمی در توسعه این شهرستان به‌شمار می‌رفت، نکته دیگریست.

مهم‌ترین نکته اما نظامی بودن فرودگاه بوشهر است که از زیرساخت‌های آن برای پروازهای داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شود. البته این مساله مختص به بوشهر نیست و در برخی از شهرهای دیگر کشور هم فرودگاه نظامی و هواپیمایی با هم یکسان است و به‌دلیل هزینه‌های گزاف ساخت یک فرودگاه، بسیاری از کشورها هم ترجیح می‌دهند که از چنین ساختاری بهره بگیرند.
اصرار برای انتقال فرودگاه بوشهر از داخل شهر در حالی در طول سال‌های گذشته بارها و بارها تکرار شده که آنهایی که دستشان در کار است به‌خوبی می‌دانند که راه‌اندازی یک فرودگاه چه هزینه‌های سرسام‌آوری دارد، به‌خصوص آن‌که مشخص نیست قرار است پایگاه شکاری بوشهر به بیرون از شهر منتقل شود یا آن‌که فقط پروازهای هواپیمایی. اگر قرار بر انتقال هر دو است که این مساله هزینه‌ها را دو برابر می‌کند. نیروی هوایی ارتش در پایگاه ششم شکاری خود زیرساخت‌ها و امکاناتی را تدارک دیده که در طول نیم‌قرن گذشته به‌صورت آرام و مقطعی رشد کرده است و این روزها جایگزین کردن این امکانات بسیار سخت است.

پایگاه هوایی، هم‌اکنون علاوه بر آن‌که مقر برخی از گردان‌های شکاری شامل جنگنده‌های قدیمی اف4 فانتوم است، به‌عنوان مرکز فرماندهی پدافند هوایی جنوب کشور نیز شناخته می‌شود و ده‌ها سامانه پدافندی در آن حضور دارند که بخشی از رینگ دفاعی شهر و همچنین خط مقدم پدافند یک‌پارچه کشور به‌شمار می‌رود. انتقال این همه تجهیزات و امکانات با توجه به مشکلات مالی که کشور دامنگیر آن شده اصلا مقرون به‌صرفه نیست.
از سوی دیگر اگر قرار است فرودگاه هواپیمایی به بیرون از شهر منتقل شود که این مساله هم باز مقرون به‌صرفه نیست. مگر از فرودگاه بوشهر روزی چند پرواز صورت می‌گیرد که باید برای انتقال این فرودگاه برنامه‌ریزی شود؟ فرودگاه بوشهر در بهترین حالت روزی 10 پرواز ورودی و خروجی دارد که در زمان‌های مختلف تقسیم‌بندی شده و به‌راحتی قابل مدیریت است و زیاد نباید نگران انتقال آن بود اما اگر مسوولان امر در تهران زیاد دلتنگ انتقال فرودگاه هستند، بهتر است اندکی از این هزینه‌ها را به خرید تجهیزات ناوبری اختصاص دهند که این فرودگاه را دچار تاخیر پروازهای روزانه نکند. 

علاوه بر این، مسوولان فرودگاهی و هواپیمایی کشوری باید به نکته دیگری هم توجه داشته باشند، به مردم بوشهر به‌عنوان کیسه پول نگاه نکنند که پروازهای بوشهر تهران را گاهی اوقات به بهای 380 هزار تومان به‌ٌصورت سیستمی یا چارتری به‌فروش برسانند در حالی که در مسیرهاییی با همین مسافت بهای بلیط تقریبا یک‌سوم است. با این توضیحات به‌نظر می‌رسد اظهارات مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی که روز گذشته به بوشهر آمده بود، چندان باربط به‌نظر می‌رسد و او بهتر است اندکی در اطلاعات خود دقت کند.
 مسوولان که معمولا دوست دارند آمار بدهند، این‌بار بوشهر را هم رها نکرده و از افزایش ترافیک هوایی بوشهر خبر می‌دهند و می‌گویند: در ۹ ماه امسال نشست و برخاست هواپیماها ۱۲ درصد و پذیرش مسافر در فرودگاه‌های استان بوشهر ۴۱ درصد افزایش یافت.
رحمت‌الله مه‌آبادی که در تودیع و معارفه مدیران کل قبلی و فعلی بوشهر سخن می‌گفت، به مساله انتقال فرودگاه بوشهر به خارج از شهر هم اشاره کرد و ضمن حواله دادن آن به اقتصاد مقاومتی، گفت: پروژه انتقال فرودگاه بوشهر نیازمند قرارگیری در طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان این‌که هزینه ساخت فرودگاه نیاز به سرمایه‌‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی دارد و در شرایط کنونی ساخت فرودگاه جدید نیازمند سرمایه‌گذاری دو تا سه هزار میلیارد تومانی است که بدون تامین مالی مناسب اجرای آن کار دشواری است و جذب سرمایه‌گذار برای ساخت فرودگاه جدید مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: قرارگیری فرودگاه بوشهر در داخل شهر و آن هم در داخل پایگاه هوایی ششم شکاری علاوه بر این‌که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند برای پروژه‌های توسعه این دو نهاد نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

البته وی در حالی از کمبود پول برای ساخت فرودگاه بوشهر در خارج از شهر خبر می‌دهد که از تعیین تکلیف زمین فرودگاه چابهار خبر می‌داد و تصریح کرد که پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در یکی دو ماه آینده برای جذب سرمایه‌گذار اعلام فراخوان می‌شود!!
با این حال به‌نظر می‌رسد فعلا بوشهری‌ها باید با مدیران ابن‌الوقت خود سر کنند، مدیری که از غارت جیب مردم استان خبر ندارد – شاید چون پول بلیت بوشهر تهران خودش از بیت‌المال تامین می‌شود و دست در جیب نامبارک نمی‌کند- و نمی‌داند که سالانه میلیاردها تومان از پول مردم استان در جیب شرکت‌های هواپیمایی می‌رود که بوشهر را گاو شیرده خود کرده‌اند. 

نظرات بینندگان