
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
حدود سه ماه دیگر تا انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم زمان باقی است و در این دوره زمانی هنوز هم برخی از جریانها به فرد مورد نظر خود نرسیدهاند. با این حال، ارگان انحصاری جریان اصولگرا که همیشه هوای افراد و نامزدهای این جریان را در همه انتخابات داشته است باز هم دست به کارشده است تا به کمک گزینه برتر این جریان در انتخابات بیاید.
صدا و سیما همیشه برای کمک اصولگراها آماده است. این سازمان عریض و طویل که انحصار خوبی هم برای خودش دست و پا کرده و معمولا با جریان اصلاحطلب هیچ میانهای ندارد (در حالی که بالغ بر 80درصد از نیروهای حاضر در آن تفکر اصلاحطلبی دارند اما مدیرانی با این تفکر آنجا گماشته نمیشوند) چند ماه پیش از برگزاری انتخابات دست به نظرسنجیهای مختلفی میزند تا خروجی خود را از میزان محبوبیت افراد مطرح در جریان اصولگرایی و همچنین رقبای آنها بگیرد.
این خروجی معمولا به دست افراد کارکشته و برنامهریز این جریان میرسد و در نهایت مشخص میشود که شانس چه کسی برای ورود به انتخابات بیشتر است. البته این روزها نظرسنجیهای این سازمان هم دیگر دقتی ندارد، چرا که مردم نه اعتمادی به صفحه تلویزیون دارند و نه گوششان به رادیو به سادگی بدهکار است. با این حال، با شروع تبلیغات انتخاباتی، ستاد انتخابات صدا و سیما نیز حجم قابل توجهی از برنامههای انتخاباتی را در دسترس مخاطبین عام این رسانه قرار میدهد تا به گفته کارشناسان این رسانه زمینه برگزاری یک انتخابات پر شور فراهم کند. بیتردید میتوان گفت مهمترین ابزار انتخاباتی در ایران همین رسانه ملی است که دارای بیشترین فراگیری در مخاطبین است. در حال حاضر این سازمان عریض و طویل بهنظر میرسد کمی زودتر به پیشواز فضای انتخاباتی رفته است و با برگزاری نظرسنجیهای انتخاباتی و مصاحبههای خیابانی، پرسشگران این سازمان تلاش میکنند با نگاهی خاص موقعیت کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری سال آینده را بررسی کنند. هر چند ستاد انتخاباتی یک جریان خاص شدن در شان سازمان صدا و سیما نیست اما بهنظر میرسد رسانه ملی ابایی از این کار ندارد. به گزارش یکی از مخاطبان روزنامه بامداد جنوب، صدا سیما در مورد شش تن از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری سال آینده و میزان محبوبیت آقایان سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، محمد غرضی، حسن روحانی و سیدعزتالله ضرغامی اقدام به نظرسنجی کرده است.
البته سوالاتی که در این نظرسنجی پرسیده شده است نزد روزنامه بامداد جنوب محفوظ است اما باید تاکید کنیم که در این نظرسنجی، آنچه معیار و مقدار بوده میزان محبوبیت پنج فرد اصولگرا است. تا جایی هم که این نظرسنجی نشان میدهد خانم مرضیه وحیددستجردی قصدی جهت حضور در عرصه انتخابات را ندارد و حجتالاسلام حسن روحانی هم فعلا رقیبی در جریان اصلاحطلب برایش نیست.
در همین رابطه گفتوگویی با یکی از کارشناسان سیاسی که مسائل انتخاباتی را از نزدیک دنبال میکند کردیم. محمدجواد حقشناس، در گفتوگو با بامداد جنوب، با بیان اینکه ابتدا باید دید که اصولا نظر سنجی در حوزههای پژوهشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه تصمیمگیریها چه جایگاهی دارند و انجام این نظرسنجیها چه تاثیراتی میتواند بهدنبال داشته باشد، گفت: در خصوص بحثی که مطرح کردهاید میتوانم بگویم متاسفانه نظرسنجی در کشور ما از وضعیت قابل قبولی بر خوردار نیست. چراکه متاسفانه مراکزی که علمی باشند و در عین حال متعهد به حوزه پژوهشی نداریم و مهمتر از آن معمولا این مراکز بدون پیش داوری اقدام به نظرسنجی نمیکنند.
به گفته این فعال سیاسی اصلاحطلب، ماهیت نظرسنجی برای روشن شدن این است که کارشناسان مربوطه مطلع باشند که جامعه مورد مطالعه نسبت به موضوع مورد نظر و مورد کنکاش، چه نظر و چه ایدهای دارند و به دنبال آن روش برخوردش با آن مساله خاص چیست.
گویا در حال حاضر با نیت خاص نطرسنجیها انجام میشود. در همین راستا حقشناس با بیان اینکه زمانی که نظرسنجیها به نوعی پیش داروری و یا بهدست آوردن رویکردی که در جامعه وجود دارد آلوده میشوند تا مدیرانی که قرار است از نتایح این نظر سنجیها استفاده بهرهببرند، بتواند براساس آن تصمیم سازی کنند و به جای اینکه منافع ملی را درنظر بگیرند، منافع جناحی فردی و بعضا باندی و سازمانی خود را مورد توجه قرار دهند رویکردی که درست نیست
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان با یادآوری اینکه سازمان صدا و سیما واحدی را تحت عنوان نظرسنجی در اختیار دارد و به لحاظ حرفهای این نظرسنجی میتواند در رابطه با برنامههای تولیدی رسانه ملی انجام شود و در همین راستا افکار مخاطب و رویکرد برنامهسازان و نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را بسنجد، اما میبینیم این بخشها کمتر مورد توجه قرار میگیرند
و وارد عمل میشوند و به جای آن رسانه ملی وارد مباحث حساسی چون انتخابات میشوند مسالهای که در حوزه عملکردی صدا و سیما نیست و در حوزه تخصصی احزاب و گروه سیاسی و یا نهادهای مربوطه چون وزارت کشور و حتی شورای نگهبان است، ورود میکنند. در همین حال بهنظر میرسد که این نهاد با رویکردی جناحی که در واقع صورت میگیرد میخواهند ببینند که از چه کسی میتوانند حمایت کنند و مورد توجه قرار دهند واین یعنی استفاده ابزاری از امکانتی که مربوط به عموم جامعه و بیتالمال است. از سوی دیگر این رویکرد این احتمال را به وجود میآورد که استفاده از این نظرسنجیها با اصل عدالت مغایرت دارد.
وی با بیان اینکه رویکرد صدا و سیما نشان میدهد که این نظر سنجی اکتشافی و بر پایه بررسی آرای رقبای روحانی است تا بعد بتوانند روی آن سرمایهگذاری کنند افزود:. این جز وظایف سازمان صدا و سیما نیست باید دید این اتفاق با سرمایه خود سازمان صدا و سیما انجام میشود یا خیر و یا اینکه سفارش گرفته است اگر هم سفارش گرفته باشد باید دیدکه از چه نهادی سفارش گرفته است آیا نتایج این نظرسنجی در معرض عموم قرار میگیرد و یا اینکه قرار است گروه خاصی از نظرسنجیها استفاده کنند. این مسائل موارد کلانی است که اگر به آن توجه نشود آثار نامطلوبی میگذارد. در قانون هم آمده است که نباید بودجه دولتی در حمایت کاندیدا خاصی قرار گیرد.
بامداد جنوب در روزها و هفتههای آینده گزارش مفصلتری در این مورد منتشر خواهد کرد.