
بامدادجنوب- فرامرز بهادر:
ته لنجی (بار همراه ملوان) بحرانی بود که سال گذشته استان بوشهر و بهویژه بنادر جنوبی را در خود فرو برد، بحرانی که طی آن دهها هزار نفری که با واردات کالاهای با معافیت گمرکی گذران زندگی میکردند با سختگیریهای شدیدی روبهرو شدند. در آن روزها و در حالی که لنجها در انتظار تخلیه بودند و اجازه این کار را نداشتند و همین مساله باعث تاثیرگذاری بر روی بازار کالاهای وارداتی در جنوب کشور شده بود، آنچه بهعنوان تلاش و راهکار برای برون رفت مساله از سوی مسوولان استان بوشهر بیان شد راه بهجایی نبرد و در حد و حدود یک مسکن عمل کرد.
سال گذشته در تحلیلهای مختلفی یادآور شدیم که مساله ته لنجی به این سادگی قابل حل نیست و آنچه که در مورد توافق با مجموعه دولت در تهران گفته میشود واقعیت ندارد. مشکل اصلی دیگری که بلافاصله پیش آمد، چگونگی اخذ گمرکی یا حق ورود کالا بود که در گزارشی دیگر به آن خواهیم پرداخت. هر چند در مورد ورود لنجهای حامل بار ملوانی یا تهلنجی گمرک سختگیری خاصی نمیکرد اما نهادهای دیگر بهویژه در حوزه تولید از همان روزها با اعمال برخی محدودیتها خواستار ممنوعیت ورود کالاهایی شدند که تولید مشابه داخلی داشتند.
هیاهوی نعمتزاده
در هیاهوی بهوجود آمده که تا صحن علنی مجلس هم کشیده شد، کسی بهایی به سخنان مسوولان بوشهری نداد و یکی از مخالفان سرسخت و جدی تهلنجی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد که در جلسات مختلف تاکید داشت بخش عمدهای از کالای قاچاق وارد شده به کشور از طریق لنجهای سافاری وارد میشوند و ضرورت دارد با آن مقابله شود. بر اساس اطلاع موثق روزنامه بامداد جنوب، در سطح کلان کشور مسائل بسیار مهمی در مورد تهلنجی مطرح است که شاید یکی از آنها مساله قاچاق و ضربهزدن به اقتصاد کشور باشد، مسائلی که شاید نگفتن آن در اینجا بهتر باشد اما سخن مهم آنکه تهلنجی نه تنها حل نشد، بلکه بحران این روزها وارد مراحل تازهای هم شده است و بهنظر میرسد که نه تنها نعمتزاده دست بردار نیست، بلکه در شرایطی که در استان کسی راهکار جایگزنی بهذهنش نمیرسد باید منتظر تاثیر تمصیمات مرکزنشینها بر این حوزه مهم اقتصادی در جنوب کشور باشیم.
هرچند مجالی فراهم نشده که این پرسش را با وی مطرح کنیم که اگر واردات قانونی کالا به وسیله لنجها و معافیتهای عوارض آن را حذف کنند، آیا شغل جایگزینی در مناطق ساحلی و مرزی برای مردم پیشبینی شده است؟ آن هم در شرایطی که ایجاد اشتغال از وظایف ذاتی حکومتهاست و دریانوردان سختی و خطرات سفرهای دریایی را پذیرفته تا سفرهشان خالی نباشد، سوال دیگری که میتوان از آقای نعمتزاده پرسید این است که با این همه اسکلههای غیرقانونی که در هزاران کیلومتر ساحل کشور پراکنده شدهاند و نظارتی روی آن نیست آیا باز هم کالای همراه ملوان مشکلساز شده است؟
در همین استان بوشهر میتوان آدرسهایی دارد که برخی از شرکتهایی که خود آقای وزیر هم از آن بازدید کرده و تلاش بسیار زیادی برای افتتاح آن دارند، اسکلههایی دارد که نه تنها بهنظر میرسد که مجوز ندارد، بلکه حتی نظارتی هم روی آن نیست، تکلیف این اسکلهها چه میشود؟ آیا تاکنون تلاش شده در این حوزه هم آقای نعمتزاده که این روزها دلسوز شده دست بهکار شود؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبهای با صدا و سیما که با موضوع راهکارهای تحقق شعار امسال برای اشتغال بوده، گریزی هم به ماجرای ته لنجی زده و همانند قبل آن را از مسیرهای بزرگ قاچاق به کشور دانسته است!
به گفته نعمتزاده: «درست است ملوانها مجاز هستند مقداری کالا همراه خود داشته باشند اما به مراتب بیش از آن وارد میشود و گمرکی این اقلام داده نمیشود و رقم آن هم سه الی چهار میلیارد دلار برآورد میشود که عدد بزرگی است و یک سوم قاچاق کشور را در بر میگیرد.»
به گزارش پایگاه خبری خلیج فارس، وی البته به طرحی که ماههاست وعده آن به ملوانان داده شده اشاره میکند و ادامه میدهد: با کمک استانداریها، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق، طرحی تهیه و حدود سه ماه است که در دولت در نوبت بررسی است و من بر اجرای هر چه سریعتر آن تاکید دارم.
نعمتزاده همچنین مدعی شده است که «تصویب و اجرای این طرح کمک میکند که ملوانها کارشان را انجام دهند و امتیاز هم داشته باشند؛ ولی صاحب کالا که از آنها بهعنوان قاچاقچی سازمانیافته یاد میشود باید کالای خود را به دولت ارائه کند و سود بازرگانی را بدهد و بنابراین باید بهصورت رسمی کالای آنها وارد شود.»
در این میان اگرچه مدیریت استان نشان داده در چنین مواردی حاضر به پذیریش ریسک ناشی از تذکر به وزیر صنعت نیست یا از مذاکره موثر وی با سطوح ارشد دولت جهت نگاه واقعبینانه به تهلنجی و اشتغال وابسته به آن در شهرهای ساحلی بوشهر خبری، نیست اما از نمایندگان استان در مجلس انتظار میرود تذکرات لازم را به وزیر صنعت داده و از طریق دولت و مجلس پیگیر طرحی برای ساماندهی این مقوله باشند تا هم از رفتار سلیقهای در باب حقوق حقه ساحلنشینان خودداری شود، هم نگاه بدبینانه به ملوانان مرتفع شود.
نامه وزیر کشور
در همین حال، وزیر کشور در نامهای به استانداران، واردات کالای مشابه داخلی تحت رویه ته لنجی(ملوانی) را ممنوع اعلام کرد. در بخشنامه وزیر کشور آمده است، استانداران بایستی از ورود کالاهای دارای تولید داخل بهویژه پوشاک، کیف، کشف، میوه، خشکبار و ... بهصورت تجمیعی یا خرد از محل رویههای ملوانی، گذر مرزی با درخواست سازمانها و یا در پوشش مصوبات کار ویژه مرز و شورای استان ممانعت به عمل آورند. وزیر کشور در حالی در نامه خود به استانداران به ممنوعیت واردات ملوانی پنج قلم کالای تولید داخل اشاره مستقیم کرده که واردات ته لنجی برنج هندی یک رویه مرسوم در شهرهای ساحلی جنوب کشور است.
حال باید دید که وقتی عزم تصمیمگیران ارشد دولت برای آنچه مبارزه با قاچاق میخوانند این همه جدی است، مسوولان استانی که ارتباط مستقیمی با دولت دارند و حتی برخی هم رفت و آمد خانوادگی داشته و در سال گذشته هم سفرهای متعددی به بوشهر داشتهاند، میتوانند مشکلات اینچنینی را حل کنند؟ آیا آقایان فکر کرده بودند روزی روزگاری ممکن است بیش از 10 هزار نفر که روی دریا و با لنجهای سافاری کار میکنند بیکار شده و باید به فکر شغلی برای آنها بود. این سوالات در طول روزها و ماههای آینده شکل سختتری بهخود میگیرند.